67 990 läst ·
72 svar
68k läst
72 svar
Mer än fördubblad dygnsförbrukning efter inkopplad julbelysning.
Ja jag tänkte på detta också. Det är inte så att jag kontrollerar pannan varje dag så hade jag inte haft koll på förbrukningen kunde detta blivit en väldigt dyr historia med dagens elpriser.tensiden skrev:
Och den här tråden blir en allmän påminnelse om hur sjukt bra det är att och/eller
- Ha larm på värmepumpen som man märker av
- Ställa värmepumpen så att den inte värmer varmvatten vid fel så man får en rimlig indikation på att något är snett (har min VP så själv, huset värms fortfarande med elpatron vid fel, men vattnet blir kallt i kranarna)
- Ha koll på energiförbrukningen för att fånga tokigheter
Är tillbaka på jobbet igen nu, men när jag kommer hem ska jag kontrollera inställningarna ifall man kan göra något liknande du nämner tex att varmvattnet inte värms vid fel, så man får den indikationen på det sättet.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
På Thermia som vi har så är normalbeteendet vid larm från pumpen att den stänger av varmvattenproduktionen, så märker man att något är fel. Sedan kan man ställa om den till manuellt bara köra tillskott tills man kan få service som löser problemet. Varmvattnet stängs alltså bara av om pumpen vill köra men inte kan pga. fel. Ställer man den manuellt i bara tillskott så värmer den både hus och varmvatten, men dyrt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Skönt att du hittade orsaken iaf.
Såp kan man ju fastslå att "assumption is the mother of all f-k ups" - hade du inte undersökt det objektivt utan börjat riva ned julbelysningen så hade du kanske inte hittat problemet, eller iaf hittat det senare.
Såp kan man ju fastslå att "assumption is the mother of all f-k ups" - hade du inte undersökt det objektivt utan börjat riva ned julbelysningen så hade du kanske inte hittat problemet, eller iaf hittat det senare.
Blir ännu jobbigare om ts hade fungerande fjärrströmbrytare och bara hade belysningen på ~12 timmar/dygn. 60 kwh/12h = 5 000 w. Varma sladdar!S SueCia skrev:
Skulle bli 1152 kWh per månad (1,6*24*30) om du har det som snittförbrukning hela dygnet hela månaden. Med 220m2 från 1969 tänker jag att jag inte hade reagerat på det. Men jag vet ju inte vad du har igång just nu heller.A arowe17 skrev:
Om 1600W är mycket eller inte beror på.
Om det hade dragits 1600W via julbelysningen så är det väldigt extremt mycket.
1600W extra via värmepumpen är mycket,
1600W som totalförbrukning är lågt.
1600W blir totalt 14MWh på ett år.
Om det hade dragits 1600W via julbelysningen så är det väldigt extremt mycket.
1600W extra via värmepumpen är mycket,
1600W som totalförbrukning är lågt.
1600W blir totalt 14MWh på ett år.
Jag har ett hus på tomten som ska hållas frostfritt.
Ett element fick spel och gick konstant på 1450W i förrgår vilket upptäcktes efter 12h och det blev 15 grader därinne.
Det blir 35kWh per dygn om det hade fortsatt så.
Golvvärme där kontrollenhet / givare ger upp är inte heller ovanligt.
Ett element fick spel och gick konstant på 1450W i förrgår vilket upptäcktes efter 12h och det blev 15 grader därinne.
Det blir 35kWh per dygn om det hade fortsatt så.
Golvvärme där kontrollenhet / givare ger upp är inte heller ovanligt.
värmepannan fel - hade precis samma fel för några veckor sedan. 1 - stäng av allt, låt stå i 1 timme, starta om. Fungerar inte det 2 - stäng vattentillförsel och gör rent vattenfiltret. 3 - kan vara luft i systemet och det fick jag hjälp med. Punk 1 och 2 är lätt att fixa själv. Lycka till!J J1jet skrev:
Hade ungefär samma problem för ett tag sedan då min förbruking gick från ca: 18-75 kWh/dygn.
Efter lite letande hittade jag en trasig utomhusgivare till min bergvärmepump, bytte den o sedan var det normal förbruking igen. Alltså bergvärmepunoen ur funktion ock elpatronerna gick in istället.= hög elförbrukning.
Beror ju förståss på viket uppvärmningssystemet ni har.
Din julbelysning drar högst 0,5 kWh/dygn om den står på hela tiden.
Efter lite letande hittade jag en trasig utomhusgivare till min bergvärmepump, bytte den o sedan var det normal förbruking igen. Alltså bergvärmepunoen ur funktion ock elpatronerna gick in istället.= hög elförbrukning.
Beror ju förståss på viket uppvärmningssystemet ni har.
Din julbelysning drar högst 0,5 kWh/dygn om den står på hela tiden.
J J1jet skrev:Hej,
Kopplade i söndags in våran julbelysning, och efter detta har våran elförbrukning skjutit i höjden!
Se bifogad bild över förbrukningen. Förbrukningen innan låg på ca 30kWh per dygn, efter mellan 70-90 !!
Jag tänkter att något måste vara defekt som gör att förbrukningen skjuter i höjden så som den gjort. Upptäckte detta nu och ska självklart åka hem och koppla ur allt, för att sedan koppla in dom allt eftersom för att få reda på vilken av dom det är som är boven i dramat.
För visst måste något vara galet när förbrukningen ökar så extremt ?
Det ska tilläggas att jag även styr all belysning med tidstyrning via telldus, så inget är igång dygnet runt.
Julbelysningen består av följande:
ute:
En 30m ledslinga med vit belysning från Jula.
En dekorations "ren" med vit ledbelysning inköpt förra året.
inne:
1 st led adventsstjärna.
1 st adventsstjärna ej led
1st led adventsljusstake
1st ljusstake ej led (men nyare modell).
Det är inte din julbelysning som är boven. Den kan inte "dra" mer än vad max effekten är. Då går den sönder. Du lär har något annat som drar dessa kW t.ex kallare väder ute, kompressorn i värmepumpen som havererat så den gå
på elpatron, eller element i garaget som gått på etc etc.
Elpannans värmepatron slagit till koppla ur den och se om förbrukning blir normal igen
Kopplade i söndags in våran julbelysning, och efter detta har våran elförbrukning skjutit i höjden!
Se bifogad bild över förbrukningen. Förbrukningen innan låg på ca 30kWh per dygn, efter mellan 70-90 !!
Jag tänkter att något måste vara defekt som gör att förbrukningen skjuter i höjden så som den gjort. Upptäckte detta nu och ska självklart åka hem och koppla ur allt, för att sedan koppla in dom allt eftersom för att få reda på vilken av dom det är som är boven i dramat.
Det ska tilläggas att jag även styr all belysning med tidstyrning via telldus, så inget är igång dygnet runt.
ute:
inne:
1 st led adventsstjärna.
1st led adventsljusstake
ute:
inne:
1 st led adventsstjärna.
1st led adventsljusstake