Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, vad är det för kabel som ”elektrikern” satte in när jag renoverade köket? Utifrån och in är det plast-metall-plast sen gul/grön, blå, brun entrådiga tillsammans med en massa ”lösa” trådar…
Är det verkligen en sån här kabel man använder när man installerar utanpåliggande uttag? Eller vad brukar man använda?
Många frågor men jag trodde faktiskt att jag hade hittat alla konstiga eldragningar i min pluttlilla lägenhet vid det här laget…
Jag tycker att det ser ut som en EKLK 3g1,5 eller någon uppföljare. Ja, det är vad man använder till utanpåliggande installationer, om man inte är toksnål och kör på EKK.
Jag hittar EXLQ också och det ser väldigt likt ut. Fast det kanske är samma som ni skriver om?
Har ni förslag på verktyg för att skala den här kabeln? (Eller är det bara att jag inte kan rätt teknik?) Kabeln var för lång och låg inknölad bakom kylskåpet, jag ska korta av den och placera uttaget på ett bättre ställe.
Har ni förslag på verktyg för att skala den här kabeln? (Eller är det bara att jag inte kan rätt teknik?) Kabeln var för lång och låg inknölad bakom kylskåpet, jag ska korta av den och placera uttaget på ett bättre ställe.
Den skalar man med en vanlig morakniv, men man måste öva lite.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
Nja, idag finns modernare och bättre anpassade kablar än EKLK inomhus och EKK är inte snålhet utan fungerar också bra.D Daniel 109 skrev:
Ja EXLQ är en nyare variant. Den är trevligare i händelse av brand, annars är de likvärdiga. Den brukar krävas i offentliga lokaler.
Inomhus i bostadsutrymme skulle jag även fundera på EXQ, då blir det ingen diskussion hur biledaren ska anslutasD Daniel 109 skrev:
Är den bättre än EKK i den aspekten?