Byggahus.se

Skala kulo och EKLK som proffsen

1. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 876 inlägg

pelpet

Medlem
    Helgens skalning av EKLK slutade med blodvite :thumbdown:. Hur i helskotta gör man för att skala styva kablar med metalliskt skyddshölje på ett smidigt sätt? Visst lyckas jag skala av ytterhöljet tillslut men jag får tälja bort en del av ytterhöljet försiktigt med en kniv och sen klippa med avbitare och slita och dra för att bli av med metallhöljet. Tar en fördömd tid och slarvar jag är det lätt att skada ledarnas isolering.

Några tekniktips?

2. I
    Medlem · Uppsala · 4 826 inlägg

injonil

Medlem
    Brukar inte metallhöljet gå av om man bryter tillräckligt skarpt?

3. S
    Medlem · Östergötland · 1 120 inlägg

Styrman_jansson

Medlem
    Skär "lagom" hårt runt kabeln med en "lagom" slö kniv, och bryt sedan kabeln tills metallskärmen släpper. Därefter är det bara att dra av höljet.

Finnas annars skalverktyg som man "fäster" runt kabeln, snurrar några varv och sedan drar längs kabeln så det blir en slits. Bra när man ska skala upp längre bitar vid t.ex. inkoppling i elcentral.

4. skalman1
    Medlem · El Värmlando · 2 955 inlägg

skalman1

Medlem
    En sån där kort elkniv är bra att använda baksidan på och dra ett varv runt kabeln, sedan knäcker man av höljet och drar med baksidan av kniven längs med höljet som ska bort.

Sedan är det bara att dra av.

5. P
    Medlem · 410 inlägg

Pierre1981

Medlem
  6. pelpet

pelpet

Medlem
    Amokabel från (Biltema/Jula/Classe) är det som ligger hemma just nu. Jag får testa Styrman Jansson metod, går det bra slipper jag investera i nya verktyg.

7. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 964 inlägg

anders07

Medlem
    Jag använder alltid en sidavbitare alá vajertång och snurrar runt kabeln och sen bryter jag kabeln lite fram och tillbaka...

8. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Undvik EKLK och köp modernare, lättskalad, kabel såsom exvis EQLQ Easy.

9. pelpet

pelpet

Medlem
    Ska jag köpa en kabel till något större projekt så blir det nog modernare kabel, men för småprojekten har det ofta varit enklare och billigare att svänga förbi Biltema/Classe och köpa en hempularvänlig rulle på 10 meter. Dessutom råkar det ligga en 50m rumme 5G2.5 EKLK hemma som jag fick tag i snorbilligt.

Jag har faktiskt skrivit till Biltema och Classe och efterfrågat moderna kabel, men hittils har det inte hänt något. Elbutik.se har iallafall EQLQ, det är bra.

10. F
    Medlem · 2 856 inlägg
    Har aldrig upplevt att det varit svårt att skala EKLK. Man bryter fram och tillbaka några gånger så går metallfolien av. Om det är svårt att dra av höljet får man skala i flera steg.

11. E
    Medlem · jämtland · 19 924 inlägg

elmont

Medlem
    Och jag brukar göra som man inte ska, först kapar jag runt kabeln, är det kulo letar jag rätt på biledaren och drar så att biledaren skär av ytterhöljet, är det EKLK brukar plasten inte vara nått problem men metallmanteln kan vara lite knepigare och då tar jag till tricket med biledaren. För att få biledaren att börja "skära" kan den behöva lite hjälp i början av kniven eller skaltången ( så att man får en liten anvisning i metallmanteln).

12. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

PST

Medlem
    Biledare finns på EKLK åsså... ta änden och frilägg en bit biledare, tvinna den, ta en tång och använd biledaren som "skärtråd"

..åsså ska man läsa inlägget innan och se att elmont redan svarat det:surprised:

13. F
    Medlem · kronoberg · 1 519 inlägg

-=fullmoon=-

Medlem
    Får man fråga om din EKLK var ny eller ett par år på nacken?
    Jag har aldrig lyckats med det på en EKLK. Dock andra grövre svartkablar där man skär av isoleringen runt ledaren skär man för djupt eller så kan man få en riktig vass kant och den gör ont.

Kör nästan bara uteslutande CC 22 och skalkniven. "lagom" slöa måste de vara.

14. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 899 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Jag använder alltid kabelsaxen Nelco cc-22 för att skala kabel. Nu använder jag aldrig EKLK längre, men stöter jag på t.ex. EKLK 5G1,5 så är det elkniven som åker fram. Snurrar runt och sedan knäcker kabeln och drar av manteln.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.