Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Köpte en liten beg Kellen-kompressor (bra? Dålig?). Nu vill den inte hålla tätt och det här membranet ser ju lite trött ut… byter man bara det eller hela brytaren och var hittar jag prylar? Vet ju inte ens vad jag ska googla efter…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 407 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 407 inlägg
Kellen var/är ju Coops märke, i samma klass som Meec, Cocraft o.s.v.
Membran som reservdel kan ju finnas till annat märke om du har tur, annars är det bara att byta hela tryckregulatorn.
Membran som reservdel kan ju finnas till annat märke om du har tur, annars är det bara att byta hela tryckregulatorn.
Min tryckströmstållare gick sönder på liknande vis, köpte en ny på Jula. Satte även ett uttag på själva tanken, så istället för att ta genom tryckbrytaren tar jag oreglerat tryck där.
Detta för att jag misstänker att membranet går sönder pga att all luft man använder blåser rätt upp på membranet, min kompressor är inte samma fabrikat, men konstruktionen var, om inte samma, väldigt likt.
Detta för att jag misstänker att membranet går sönder pga att all luft man använder blåser rätt upp på membranet, min kompressor är inte samma fabrikat, men konstruktionen var, om inte samma, väldigt likt.
Membranet är till för mekanismen som bryter strömmen till motorn när det inställda trycket är uppnått.K Keld skrev:
Det slits lika mycket var du än plockar ut luften skulle jag säga.
Tänk på att ändå ha en regulator på ut-luften om det ska kopplas in luftverktyg så inte dom går sönder. Men ska man bara blåsa med luftmunstycket är det ju skit samma.
Om TS manick funkar som min, så kommer all luft du använder genom hålet botten under membranet, och blåser direkt på membranet, om man flyttar uttaget (med regulatorT Toye_ skrev:Membranet är till för mekanismen som bryter strömmen till motorn när det inställda trycket är uppnått.
Det slits lika mycket var du än plockar ut luften skulle jag säga.
Tänk på att ändå ha en regulator på ut-luften om det ska kopplas in luftverktyg så inte dom går sönder. Men ska man bara blåsa med luftmunstycket är det ju skit samma.
M Murkla1949 skrev:
Fick du tag på något membran? Har exakt samma problem men hittar bara nytt membran på ett par tyska sidor som inte levererar till Sverige. Känns en smula ovärt att måsta byta hela tryckströmbrytaren bara för att lite gummi spruckit.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Verkar svårt alltså. Jag har mailat ett par återförsäljare och även ringt till två kompressorserviceföretag och fick svaret att det var bara att byta hela tryckströmbrytaren. Men det retar mig när det bara är ett litet jäkla gummimembran som är trasigt!M Murkla1949 skrev:
Ska göra ett försök med att sätta en vanlig bit platt tjockt gummi där innan jag byter ut hela skiten men har väl ingen överdriven förhoppning om att den kommer hålla tätt vid 10 bar..
Funka int. Blir ny brytare!Kwntet skrev:
Verkar svårt alltså. Jag har mailat ett par återförsäljare och även ringt till två kompressorserviceföretag och fick svaret att det var bara att byta hela tryckströmbrytaren. Men det retar mig när det bara är ett litet jäkla gummimembran som är trasigt!
Ska göra ett försök med att sätta en vanlig bit platt tjockt gummi där innan jag byter ut hela skiten men har väl ingen överdriven förhoppning om att den kommer hålla tätt vid 10 bar..
Är det 1 fas?
Biltema har en riktigt bra tryckströmbrytare, har själv deras 1 fas modell till min gamla 15kw Biab å den fungerar hur bra som helst
Biltema har en riktigt bra tryckströmbrytare, har själv deras 1 fas modell till min gamla 15kw Biab å den fungerar hur bra som helst
Kostar typ 250kr
Klicka här för att svara