Jag bygger ett extrarum i min lgh, men vill kunna återställa vid behov och sätter därför upp tillfälliga innerväggar. I guider på nätet tipsas om brickor/ mellanlägg/ distanser att lägga mellan golv och skruvhuvud för att undvika åverkan, men jag kan inte hitta vad dessa skulle kunna heta "på riktigt"? Tipsa gärna om bästa "brickorna" för ändamålet, gärna med länk. Tack!

Foliehatten3
Förstår inte riktigt. Du måste ju ändå skruva/borra för att fästa väggen i golvet. Lär ju bli åverkan då också

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Förstår inte riktigt. Du måste ju ändå skruva/borra för att fästa väggen i golvet. Lär ju bli åverkan då också
Nä det måste man inte. Google it.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Foliehatten3
C Caroline f skrev:
Nä det måste man inte. Google it.
Vad är det du ska skruva då?

Du skruvar in typ franskskruv i regeln från utsidan så skruvskallen hamnar mot golvet, taket och väggen sen sätter du en pallbricka mellan och backar ut skruven mot brickan tills väggen sitter i spänn.

Centano Centano skrev:
Du skruvar in typ franskskruv i regeln från utsidan så skruvskallen hamnar mot golvet, taket och väggen sen sätter du en pallbricka mellan och backar ut skruven mot brickan tills väggen sitter i spänn.
Jag fattar hur:et. Jag har bara inte hittat brickan när jag sökt - heter det pallbricka? Har du länk till nån bra?

T tergo skrev:
eller kan man använda plastkilar så man pressar upp regelverket mot taket
tex. [länk]

men man bör ha något enstaka fäste i golv och tak framför allt om man skall ha en dörrkarm i väggen
Det är ju inte ffa för att kila fast väggen, jo det också, men mest för att undvika skada på ffa golvet och då behöver man nog en rak platta under skruvhuvudet.
Men tack för tips om dörr, i den delen av rummet kan jag nog fästa regeln i taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.