Hej, vi har idag ett slitet och på sina ställen sprucket och sviktande parkettgolv, 14 mm, i hall/kök som hänger ihop. Det är även klinker innanför entrén. Klinker och parkett verkar vara lagt direkt på betongen, se foto.
Betong -> fuktspärr -> foam -> parkett respektive Betong -> fix -> klinker.
Vi har funderat fram och tillbaka med att slipa/vitlacka/nytt klinker i halldelen men efter samråd med golvslipare så har vi nog landat i att ersätta allt med tåligt laminatgolv istället just med tanke på sviktandet och sprickorna.
Alternativet till laminatgolv, Pergo, vi hittat är 8 mm och vi behöver samma höjd på golvet som idag vilket innebär att vi behöver 6 mm mellangolv/foam/sockervadd/stampad jord eller liknande. Och i och med sviktandet är jag osäker på hur plan betongen är efter 20 års sättningar i grunden.
ca 24 kvm
Hur hade ni gjort?
Betong -> fuktspärr -> foam -> parkett respektive Betong -> fix -> klinker.
Vi har funderat fram och tillbaka med att slipa/vitlacka/nytt klinker i halldelen men efter samråd med golvslipare så har vi nog landat i att ersätta allt med tåligt laminatgolv istället just med tanke på sviktandet och sprickorna.
Alternativet till laminatgolv, Pergo, vi hittat är 8 mm och vi behöver samma höjd på golvet som idag vilket innebär att vi behöver 6 mm mellangolv/foam/sockervadd/stampad jord eller liknande. Och i och med sviktandet är jag osäker på hur plan betongen är efter 20 års sättningar i grunden.
ca 24 kvm
Hur hade ni gjort?
Ja det är nog ojämt underlag om det sviktar. Det enklaste är väl att flytspacka till den nivå ni behöver. Annars får ni handspackla svackor och ha en nivåskillnad mellan golven. Om det är en hall så är det ganska bra då risk för att stenar letar sig in i angränsande utrymme minskar.M martinbyggare skrev:Hej, vi har idag ett slitet och på sina ställen sprucket och sviktande parkettgolv, 14 mm, i hall/kök som hänger ihop. Det är även klinker innanför entrén. Klinker och parkett verkar vara lagt direkt på betongen, se foto.
Betong -> fuktspärr -> foam -> parkett respektive Betong -> fix -> klinker.
Vi har funderat fram och tillbaka med att slipa/vitlacka/nytt klinker i halldelen men efter samråd med golvslipare så har vi nog landat i att ersätta allt med tåligt laminatgolv istället just med tanke på sviktandet och sprickorna.
Alternativet till laminatgolv, Pergo, vi hittat är 8 mm och vi behöver samma höjd på golvet som idag vilket innebär att vi behöver 6 mm mellangolv/foam/sockervadd/stampad jord eller liknande. Och i och med sviktandet är jag osäker på hur plan betongen är efter 20 års sättningar i grunden.
ca 24 kvm
Hur hade ni gjort?
Flytspackla där det sviktar och någon form av mellanskiva över hela? Några tips på typ av skiva som inte är svindyr?
Klicka här för att svara
