Hej!
Vi har renoverat taken nyligen och tog då därför ner alla lampor och lamputtag.
I taket har vi dosor som är standardmått, runda, och har skruvar vars cc är 70 mm - se bild.
Men - hur gör man då om man har en lampa man vill installera som inte har de måtten? En plafond vi är intresserade av har nämligen skruvhål som sitter på 48 mm (men själva plattan de är på skulle täcka hålet, se pdf).
Finns det någon form av mellanbricka som man kan skruva fast i 70 mm's hålen som har skruvhål som kan passa på 48 mm?
Eller har någon spontant någon annan fiffig lösning?
Tack på förhand!
Vi har renoverat taken nyligen och tog då därför ner alla lampor och lamputtag.
I taket har vi dosor som är standardmått, runda, och har skruvar vars cc är 70 mm - se bild.
Men - hur gör man då om man har en lampa man vill installera som inte har de måtten? En plafond vi är intresserade av har nämligen skruvhål som sitter på 48 mm (men själva plattan de är på skulle täcka hålet, se pdf).
Finns det någon form av mellanbricka som man kan skruva fast i 70 mm's hålen som har skruvhål som kan passa på 48 mm?
Eller har någon spontant någon annan fiffig lösning?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Eller om du vill vara fin i kanten, en rund vit metallskiva med motsvarande hål.
Ett observandum är att om du sätter ett metallock på dosan så måste det skyddsjordas. Det gäller egentligen allt som är av ledande material som du sätter direkt på dosan utan plastlock mellan.
Ett observandum är att om du sätter ett metallock på dosan så måste det skyddsjordas. Det gäller egentligen allt som är av ledande material som du sätter direkt på dosan utan plastlock mellan.
Tack för svar hörni!
Det slog mig - om jag skruvar fast ett takdoselock, typ ett sånt här: https://www.proffsmagasinet.se/el-b...QcZt2EiR1eZOHWBmv1fbxgNksqgg2qg4aArdIEALw_wcB
och sen skruvar upp armaturen genom att fästa i det, plastlocket, kommer det hålla då?
Vet inte vad plafonden väger men det är ju ingen jättesak. Men...lite riskabelt va?
Det slog mig - om jag skruvar fast ett takdoselock, typ ett sånt här: https://www.proffsmagasinet.se/el-b...QcZt2EiR1eZOHWBmv1fbxgNksqgg2qg4aArdIEALw_wcB
och sen skruvar upp armaturen genom att fästa i det, plastlocket, kommer det hålla då?
Vet inte vad plafonden väger men det är ju ingen jättesak. Men...lite riskabelt va?
Rätt riskabelt. Om du förstärker den på baksidan kanske det går men du måste få fast skruvarna på något sätt som inte riskerar att samtidigt skada ledarna som går bakom. Det ideala skulle vara gängade hål och maskinskruv men då är du tillbaka på att fixa fram en plåt.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Tack för svar allihop!
En elektriker jag fick tag på hävdade att en tak(plast)bricka skulle hålla för 15 kg! Får se om jag chansar på det, under alla
omständigheter tack för input och infall!
En elektriker jag fick tag på hävdade att en tak(plast)bricka skulle hålla för 15 kg! Får se om jag chansar på det, under alla
omständigheter tack för input och infall!
What he said....
För att förtydliga så är det alltså det speciella takdoslocket med krok som håller för 15 kg i kombination med dosan. Det locket är förstärkt med en metallbygel mellan de två skruvarna.
För att förtydliga så är det alltså det speciella takdoslocket med krok som håller för 15 kg i kombination med dosan. Det locket är förstärkt med en metallbygel mellan de två skruvarna.
Tack för klargörande! Då riskerar jag det inte 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden