Hej!

Vi har renoverat taken nyligen och tog då därför ner alla lampor och lamputtag.

I taket har vi dosor som är standardmått, runda, och har skruvar vars cc är 70 mm - se bild.

Men - hur gör man då om man har en lampa man vill installera som inte har de måtten? En plafond vi är intresserade av har nämligen skruvhål som sitter på 48 mm (men själva plattan de är på skulle täcka hålet, se pdf).
Finns det någon form av mellanbricka som man kan skruva fast i 70 mm's hålen som har skruvhål som kan passa på 48 mm?
Eller har någon spontant någon annan fiffig lösning?

Tack på förhand!

• Rund elektrisk dosa vid takmontering med synliga elledningar och fästelement, redo för ny lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva upp plafonden bredvid och sätt ett doslock med utlopp eller ett lamputtag över hålet.

Har du bild på plafondens? Går det inte att borra upp ett till hål i bottenplattan på plafonden så att detta hamnar cc70 mot något av de befintliga?

S Stuff skrev:
Har du bild på plafondens? Går det inte att borra upp ett till hål i bottenplattan på plafonden så att detta hamnar cc70 mot något av de befintliga?
Ritningen bifogades i mitt inlägg, det är en pdf som borde ligga där.

useless useless skrev:
Skruva upp plafonden bredvid och sätt ett doslock med utlopp eller ett lamputtag över hålet.
Tack, det hade jag inte tänkt på.

Dock tycker vi att doslock blir rätt fula :D och helst vill vi ha lampan precis där uttaget är. :(

Fästringsadapter tror jag det kallas. Känns som det går att lösa själv rätt enkelt, kanske med en decimeter hålband bara.

• Gilla
Hankycookie
  • Laddar…
En bit plattjärn och två lite större hål och två gängade.

• Gilla
Hankycookie och 2 till
  • Laddar…
tommib
Eller om du vill vara fin i kanten, en rund vit metallskiva med motsvarande hål.

Ett observandum är att om du sätter ett metallock på dosan så måste det skyddsjordas. Det gäller egentligen allt som är av ledande material som du sätter direkt på dosan utan plastlock mellan.

• Gilla
Hankycookie
  • Laddar…
tommib
Rätt riskabelt. Om du förstärker den på baksidan kanske det går men du måste få fast skruvarna på något sätt som inte riskerar att samtidigt skada ledarna som går bakom. Det ideala skulle vara gängade hål och maskinskruv men då är du tillbaka på att fixa fram en plåt.

Tack för svar allihop!

En elektriker jag fick tag på hävdade att en tak(plast)bricka skulle hålla för 15 kg! Får se om jag chansar på det, under alla
omständigheter tack för input och infall!

Takdosan ska hålla för 15 Kg och locket med krok som skruvas i takdosan (armaturdosan), nått annat lock är inte avsett att bära någon vikt så tro inte att ett "vanligt" plastlock bär 15 Kg.

• Gilla
Hankycookie
  • Laddar…
tommib
What he said....

För att förtydliga så är det alltså det speciella takdoslocket med krok som håller för 15 kg i kombination med dosan. Det locket är förstärkt med en metallbygel mellan de två skruvarna.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Tack för klargörande! Då riskerar jag det inte :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.