4 614 läst ·
48 svar
5k läst
48 svar
Mekanism med ställbar öppningskraft
Jag röstar på magnet som tidigare nämnts.
Med en sån här
https://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet/p/31-566
fäst i botten på på en plasthylsa, wire igenom och fäst med en försänkt låsskruv.
Andra wiren fästs i änden på en bit stål med lagom diameter som passar i hylsan. Släppkraften borde gå att justera ner med tape eller plastshims emellan, från 30kg oshimsat.
32mm i diameter, är det för stort?
Möjligen funkar det med två mindre magneter istället om de samverkar.
/Höghus
Med en sån här
https://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet/p/31-566
fäst i botten på på en plasthylsa, wire igenom och fäst med en försänkt låsskruv.
Andra wiren fästs i änden på en bit stål med lagom diameter som passar i hylsan. Släppkraften borde gå att justera ner med tape eller plastshims emellan, från 30kg oshimsat.
32mm i diameter, är det för stort?
Möjligen funkar det med två mindre magneter istället om de samverkar.
/Höghus
Gör ett fett snäpplås.
Någonting i stil med grejen jag gjort för att komprimera tappar. Trycket mellan lagren ställs genom att ändra skruvarna som håller ihop det.
Borde gå att ställa så att t exempel en karbinhake som hålls av lagren lossnar vid ungefär samma moment. Blir lätt att återställa.
Mvh Findus
Någonting i stil med grejen jag gjort för att komprimera tappar. Trycket mellan lagren ställs genom att ändra skruvarna som håller ihop det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde gå att ställa så att t exempel en karbinhake som hålls av lagren lossnar vid ungefär samma moment. Blir lätt att återställa.
Mvh Findus
Blir det inte lika tungt att återställa som att utlösa? Kan vara jobbigt.
Jag tror att magneterna kan funka om justerbarheten går att få till dvs.
Dock är kraven lite väl luddiga. Jag har alldeles för många gånger varit med om helt onödiga 'skall' krav.
Jag tror att magneterna kan funka om justerbarheten går att få till dvs.
Dock är kraven lite väl luddiga. Jag har alldeles för många gånger varit med om helt onödiga 'skall' krav.
Nånting måste väl flexa för att det där ska fungera? I ditt fall flexar ju tapparna. Hård karbinhake mot hårda kullager finns det inget som ger sig. Kan fungera men känns som en hundradels inställning att få till det.findus42 skrev:
Gör ett fett snäpplås.
[bild]
Mvh Findus
Vi drar i en vajer, ca 100mm slaglängd i draget. Kraften vid draget är max ca 150N. Om kraften överstiger 200N (ca, vi kan behöva labba fram det där) ska något sorts förband som håller ihop vajern dela på sig. Förbandet ska vara stumt innan delning snarare än att töjas för att sen delas.A andersda skrev:
Två ska men det är så det är tänkt.
Går det att avbryta draget med eklektisk signal? Hur snabbt är systemet?
Jag tänker en momentnyckel med "genomgående axel" där din last är i ena ändan av axeln och en microbrytare i andra, när momentet uppnås och nyckeln "knäcker" slår brytaren om. (Kanske även går göra så vajern hoppar av axeln.)
Detta innebär väl dock en momentnyckel med konstant spänd fjäder vilket har andra nackdelar.
Magnet var nog det första jag tänkte liksom många andra varit inne på. Vid en sån lösning, om det är själva magneten som släpper behöver den nog skyddas på något vis för att inte få repeterade hårda stötar.
Jag tänker en momentnyckel med "genomgående axel" där din last är i ena ändan av axeln och en microbrytare i andra, när momentet uppnås och nyckeln "knäcker" slår brytaren om. (Kanske även går göra så vajern hoppar av axeln.)
Detta innebär väl dock en momentnyckel med konstant spänd fjäder vilket har andra nackdelar.
Magnet var nog det första jag tänkte liksom många andra varit inne på. Vid en sån lösning, om det är själva magneten som släpper behöver den nog skyddas på något vis för att inte få repeterade hårda stötar.
Jag har stött på en sån där nån stans, men mins inte var.
Tänk vattenslangskoppling, fast en axel (hanen) med spår, där motstående del (honan) har fjädrande kulor som ligger i spåret. Vid en viss kraft orkar fjädrarna/kulorna inte hålla mot längre och axeln lossnar.
Klickas tillbaka lika som en Gardenakoppling.
Tänk vattenslangskoppling, fast en axel (hanen) med spår, där motstående del (honan) har fjädrande kulor som ligger i spåret. Vid en viss kraft orkar fjädrarna/kulorna inte hålla mot längre och axeln lossnar.
Klickas tillbaka lika som en Gardenakoppling.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
En utmärkt lösning skulle jag säga! Grovjustera flexet och därmed när det släpper med dimensionerna på profilerna och finjustera med muttrarna. Kalibrera med en fiske eller bagagevåg.findus42 skrev:
Gör ett fett snäpplås.
[bild]
Mvh Findus
Och då är jag ändå elektronikkonstruktör och skulle lätt få ihop en lösning med lastcell och elektromagnet. Keep it simple stupid. Hade noggrannheten behövt vara bättre hade nog lastcellslösningen varit nödvändig.
Enklaste, snabbaste och billigaste åtgärden måste ju helt klart vara att montera en tryckregulator på cylindern ni drar med och justera så att kraften aldrig överstiger 200N. Vad jag förstår är ju syftet med mekanismen förhindra skador på övrig utrustning.Ola C skrev:
Ah nu e jag med, fatta inte riktigt det var en frihängande sträcka flexande profil fram till kullagerna när du först la upp bilden.findus42 skrev:
Det där kan funka.