Hej,

Lite udda fråga kanske. Men jag undrar om någon vet någon mekanism som håller ihop helt utan flex och som sen öppnas vid given/ställbar kraft? Som ett stumt snöre man drar i o vid en viss kraft ska något öppna sig så snöret delar sig. Typ hakband på barnhjälmar konstruerade för att öppna vid en viss kraft så man inte riskerar att strypas.

Behöver vara ett helt flexfritt förband så sådana snäppfästen i plast går bort. Ska dessutom klara över 20000 cykler, öppningskraft ca 100-200N. Har tillgång till det mesta i tryck-o-pysväg o elkunskap o cnc o mekanikkomponenter om det ska byggas nåt eget. Skulle dock helst hitta en mojäng vi bara kan koppla på wiren vi drar i.

Redigerat:
Minnie Mesola
Som brytpunkt kanske två magneter skulle passa bra. De finns ju i alla möjliga storlekar.

Minnie

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Som brytpunkt kanske två magneter skulle passa bra. De finns ju i alla möjliga storlekar.

Minnie
Inte alls dum idé. Vi drar inte helt rakt i wiren hela tiden, lite rädd det kan bli skjuvning mellan magneterna som gör att de glider isär "på fel håll" men definitivt värt att lägga på konceptlistan.

Redigerat:
Fast vid 100-200N så borde väl wiren vara spänd och därigenom ge möjlighet till en korrekt drag-riktning?
Montera en plasthylsa runt den ena magneten som hindrar dem från att glida ur sin position.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast vid 100-200N så borde väl wiren vara spänd och därigenom ge möjlighet till en korrekt drag-riktning?
Montera en plasthylsa runt den ena magneten som hindrar dem från att glida ur sin position.
Ja jag tänkte nåt liknande efter jag hade lurat lite på det, vi kan ganska enkelt styra magneterna från att röra sig radiellt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Magneter är bra tips men kan bli lite tungrott arbetsmässigt tills vi hittat rätt kraft. Bästa hade varit något i stil med momentnyckel där man själv kan justera utlösningskraften.

Minnie Mesola
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Två tankar, en själ.
Precis vad jag hade tänkt föreslå.

Ts. Vad skall du koka ihop för manick? Är det en evighetsmaskin?

Minnie

Ola C Ola C skrev:
Magneter är bra tips men kan bli lite tungrott arbetsmässigt tills vi hittat rätt kraft. Bästa hade varit något i stil med momentnyckel där man själv kan justera utlösningskraften.
Ola har blivit galen, han pratar om sig själv som vi.
Eller så är det han och jiggen som blir vi..

• Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Vad skall du koka ihop för manick? Är det en evighetsmaskin?
Det är en testmaskin för en sak på jobbet, kan tyvärr inte visa den.

Frustrator Frustrator skrev:
Ola har blivit galen, han pratar om sig själv som vi.
Eller så är det han och jiggen som blir vi..
Tackar för gratisdiagnosen, inte lätt dessa dagar att få tag i en läkare. "Vi" avser jag o min kollega som jobbar med den här testmaskinen, roligare än så är det inte.

K
Ola C Ola C skrev:
Det är en testmaskin för en sak på jobbet, kan tyvärr inte visa den.

Tackar för gratisdiagnosen, inte lätt dessa dagar att få tag i en läkare. "Vi" avser jag o min kollega som jobbar med den här testmaskinen, roligare än så är det inte.
Spegelbilder räknas inte som kollegor…:rofl:

• Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
Vad sägs om en momentnyckel som monteras fast på ett underlag. På momentnyckeln fäster du en stång/fyrkantprofil med lämplig längd, säg 30-100cm. I andra änden på stången fäster du vajern mot stången med någon typ av ledat fäste.
Fördel: Lätt att ställa in momentet även med trial and error.
Nackdel: Tar en del plats. Ingen arduino/RPI, inget appstöd. ;)

• Gilla
JEGS
  • Laddar…
ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad sägs om en momentnyckel som monteras fast på ett underlag. På momentnyckeln fäster du en stång/fyrkantprofil med lämplig längd, säg 30-100cm. I andra änden på stången fäster du vajern mot stången med någon typ av ledat fäste.
Fördel: Lätt att ställa in momentet även med trial and error.
Nackdel: Tar en del plats. Ingen arduino/RPI, inget appstöd. ;)
Fast denna ger ju bara en akustisk indikering, ej en mekanisk delning.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Fast denna ger ju bara en akustisk indikering, ej en mekanisk delning.
Nä det funkar tyvärr inte, det måste dela på sig vid given kraft.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Ett dörrhandtag där 'mittenbiten' är en momentnyckel? (Och en kontinuerlig press så dörren öppnas när handtaget drar in låset behövs då såklart)

Jag kan ju inte sånt här, men det blir en annorlunda hävstång om snöret som drar i handtaget är i olika vinklar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.