Hej,
Lite udda fråga kanske. Men jag undrar om någon vet någon mekanism som håller ihop helt utan flex och som sen öppnas vid given/ställbar kraft? Som ett stumt snöre man drar i o vid en viss kraft ska något öppna sig så snöret delar sig. Typ hakband på barnhjälmar konstruerade för att öppna vid en viss kraft så man inte riskerar att strypas.
Behöver vara ett helt flexfritt förband så sådana snäppfästen i plast går bort. Ska dessutom klara över 20000 cykler, öppningskraft ca 100-200N. Har tillgång till det mesta i tryck-o-pysväg o elkunskap o cnc o mekanikkomponenter om det ska byggas nåt eget. Skulle dock helst hitta en mojäng vi bara kan koppla på wiren vi drar i.
Lite udda fråga kanske. Men jag undrar om någon vet någon mekanism som håller ihop helt utan flex och som sen öppnas vid given/ställbar kraft? Som ett stumt snöre man drar i o vid en viss kraft ska något öppna sig så snöret delar sig. Typ hakband på barnhjälmar konstruerade för att öppna vid en viss kraft så man inte riskerar att strypas.
Behöver vara ett helt flexfritt förband så sådana snäppfästen i plast går bort. Ska dessutom klara över 20000 cykler, öppningskraft ca 100-200N. Har tillgång till det mesta i tryck-o-pysväg o elkunskap o cnc o mekanikkomponenter om det ska byggas nåt eget. Skulle dock helst hitta en mojäng vi bara kan koppla på wiren vi drar i.
Redigerat:
Inte alls dum idé. Vi drar inte helt rakt i wiren hela tiden, lite rädd det kan bli skjuvning mellan magneterna som gör att de glider isär "på fel håll" men definitivt värt att lägga på konceptlistan.Minnie Mesola skrev:
Redigerat:
Fast vid 100-200N så borde väl wiren vara spänd och därigenom ge möjlighet till en korrekt drag-riktning?
Montera en plasthylsa runt den ena magneten som hindrar dem från att glida ur sin position.
Montera en plasthylsa runt den ena magneten som hindrar dem från att glida ur sin position.
Ja jag tänkte nåt liknande efter jag hade lurat lite på det, vi kan ganska enkelt styra magneterna från att röra sig radiellt.Dowser4711 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Det är en testmaskin för en sak på jobbet, kan tyvärr inte visa den.Minnie Mesola skrev:
Tackar för gratisdiagnosen, inte lätt dessa dagar att få tag i en läkare. "Vi" avser jag o min kollega som jobbar med den här testmaskinen, roligare än så är det inte.Frustrator skrev:
Vad sägs om en momentnyckel som monteras fast på ett underlag. På momentnyckeln fäster du en stång/fyrkantprofil med lämplig längd, säg 30-100cm. I andra änden på stången fäster du vajern mot stången med någon typ av ledat fäste.
Fördel: Lätt att ställa in momentet även med trial and error.
Nackdel: Tar en del plats. Ingen arduino/RPI, inget appstöd.
Nackdel: Tar en del plats. Ingen arduino/RPI, inget appstöd.
Fast denna ger ju bara en akustisk indikering, ej en mekanisk delning.ClasseClas skrev:
Vad sägs om en momentnyckel som monteras fast på ett underlag. På momentnyckeln fäster du en stång/fyrkantprofil med lämplig längd, säg 30-100cm. I andra änden på stången fäster du vajern mot stången med någon typ av ledat fäste.
Nackdel: Tar en del plats. Ingen arduino/RPI, inget appstöd.![]()
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ett dörrhandtag där 'mittenbiten' är en momentnyckel? (Och en kontinuerlig press så dörren öppnas när handtaget drar in låset behövs då såklart)
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Jag kan ju inte sånt här, men det blir en annorlunda hävstång om snöret som drar i handtaget är i olika vinklar?