3 887 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Mekanisk ventilation - hur göra?
Jag har en villa från -46 med självdrag. Dock så är oljepannan borta sedan länge och ersatt med vattenburen el.
Jag har tilluft i källardel (ganska öppen planlösning) men ingen tilluft i sovrum på boplanet. Dessutom finns ingen frånluft.
Idag stannar kalluften i källaren och värmen på boplanet. Temp. skillnaden är ganska stor (3-8 grader beroende på årstid)
Hur får man bäst till det?
Tilluftsventiler genom husfasaden till sovrummen på boplanet eller kan man gå upp på vinden istället?
JAg har en ventil i toan som kanske kan användas för frånluft (går upp på vinden). Hålet är ca 100 mm rakt över.
Ska man bara ha nåt som suger ut luft dygnet runt? Ska man lita på självdraget på vintern? Värmeåtervinning?
Frågetecknen är många och era tips och idéer välkomnas.
Jag har tilluft i källardel (ganska öppen planlösning) men ingen tilluft i sovrum på boplanet. Dessutom finns ingen frånluft.
Idag stannar kalluften i källaren och värmen på boplanet. Temp. skillnaden är ganska stor (3-8 grader beroende på årstid)
Hur får man bäst till det?
Tilluftsventiler genom husfasaden till sovrummen på boplanet eller kan man gå upp på vinden istället?
JAg har en ventil i toan som kanske kan användas för frånluft (går upp på vinden). Hålet är ca 100 mm rakt över.
Ska man bara ha nåt som suger ut luft dygnet runt? Ska man lita på självdraget på vintern? Värmeåtervinning?
Frågetecknen är många och era tips och idéer välkomnas.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
jag kunde inte läsa ut om du har 1 eller två plan?
har du ett plan bör det inte vara svårt att dra dit ett ftx på vinden dyrt men väldigt bra.
jag förstod ochså att du har haft skorsten på huset... används den till eldning alls?
om inte så är det inte tilluft du har i källaren utan kallras... kostar skägget i uppvärmning. sätt på en fläkt på ventilen med kallrasskydd och vänd luften till frånluft istället. annars kommer du få fuktproblem i källaren med de stora temperaturskillnaderna.
om du skall montera mekanisk ventilation så ska skorstenen plombas ifall du inte ska elda i den... den blir annars som en iskall pelare rakt genom huset... inte bra för energiåtgången
har du ett plan bör det inte vara svårt att dra dit ett ftx på vinden dyrt men väldigt bra.
jag förstod ochså att du har haft skorsten på huset... används den till eldning alls?
om inte så är det inte tilluft du har i källaren utan kallras... kostar skägget i uppvärmning. sätt på en fläkt på ventilen med kallrasskydd och vänd luften till frånluft istället. annars kommer du få fuktproblem i källaren med de stora temperaturskillnaderna.
om du skall montera mekanisk ventilation så ska skorstenen plombas ifall du inte ska elda i den... den blir annars som en iskall pelare rakt genom huset... inte bra för energiåtgången
Klicka här för att svara