4 084 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Mekanisk frånluft till FTX
Vi har i några år funderat på FTX I huset och har nu tänkt komma till skott.
Vi har en 1,5 plans trävilla med mekanisk frånluft idag (Alliance). Med FTX på kallvinden är rördragningen enkel och det kommer att gå att dra snyggt genom befintliga garderober mm. Problemet nu verkar vara att hitta en vettig firma i Stockholm för jobbet. Vi har haft några här och den enda som ens lyckades lämna offert ville ha närmare 150 tkr för jobbet. Firman verkar bra i sig och är en av de större aktörerna, men det låter väldigt dyrt. Speciellt med tanke på att de menade att de inte var fråga om så många dagars jobb (en riktigt häftig timtaxa blir det). De jobbade heller inte på löpande räkning.
Jag funderar nu lite kring alternativen och har sett att flera säljer ventilationsritningar. En tanke är då att skaffa oss en riktigt ritning och sen låta "valfri" firma installera efter denna. Dimensionering är ju viktigt så jag har ingen större lust att låta vem som helst göra jobbet, men tänker att med en riktigt ritning framgår dimensioneringen, isolering mm. Vad tror ni om det? Tar tacksamt emot alla tips!
Som parantes kan jag nämna att när vi precis flyttat hit för ca 4 år sedan fick vi en offert på ca 85 tkr för FTX-installation, men tyvärr var denna firma inte intresserad av jobb när jag kontaktade dem igen nyligen (de jobbade mest mot flerfamiljshus).
Vi har en 1,5 plans trävilla med mekanisk frånluft idag (Alliance). Med FTX på kallvinden är rördragningen enkel och det kommer att gå att dra snyggt genom befintliga garderober mm. Problemet nu verkar vara att hitta en vettig firma i Stockholm för jobbet. Vi har haft några här och den enda som ens lyckades lämna offert ville ha närmare 150 tkr för jobbet. Firman verkar bra i sig och är en av de större aktörerna, men det låter väldigt dyrt. Speciellt med tanke på att de menade att de inte var fråga om så många dagars jobb (en riktigt häftig timtaxa blir det). De jobbade heller inte på löpande räkning.
Jag funderar nu lite kring alternativen och har sett att flera säljer ventilationsritningar. En tanke är då att skaffa oss en riktigt ritning och sen låta "valfri" firma installera efter denna. Dimensionering är ju viktigt så jag har ingen större lust att låta vem som helst göra jobbet, men tänker att med en riktigt ritning framgår dimensioneringen, isolering mm. Vad tror ni om det? Tar tacksamt emot alla tips!
Som parantes kan jag nämna att när vi precis flyttat hit för ca 4 år sedan fick vi en offert på ca 85 tkr för FTX-installation, men tyvärr var denna firma inte intresserad av jobb när jag kontaktade dem igen nyligen (de jobbade mest mot flerfamiljshus).
Det man "vinner" med att använda sig av en riktig installatör, är ju att man förhoppningsvis får en korrekt installation och injustering med ett kontrollerat undertryck så att man itne trycker upp fuktig luft på vinden och mögelöveraskning om 5-10 år. Man får korrekt installerade rensluckor för att kunna göra rent frånluftkanaler, rätt dimensionerad kanalisation för ett korrekt tryckfall. Korrekt installerat aggreggat, kondensisolering och värmeisolering på rätt ställen.
Det man "förlorar" med en profesionell isntallation, är väl prislappen...
Men om pengarna är prio 1 så får man installera det själv.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Anlitar man en firma tex alig för ritningen, så får man ju en ritning med rätt dimensionerade rör, och rensluckor inritade där sådana behövs, flöden är inritade på ritningen. Vilka rör som behöver kondensisolering är också angivet. Jag monterade själv enligt deras ritning, nu var det ett nybygge. Rören har tätningar, och man monterar drillskruv i skarvarna. Jag hade inget problem trots att det var första gången.Ropia skrev:
Det man "vinner" med att använda sig av en riktig installatör, är ju att man förhoppningsvis får en korrekt installation och injustering med ett kontrollerat undertryck så att man itne trycker upp fuktig luft på vinden och mögelöveraskning om 5-10 år. Man får korrekt installerade rensluckor för att kunna göra rent frånluftkanaler, rätt dimensionerad kanalisation för ett korrekt tryckfall. Korrekt installerat aggreggat, kondensisolering och värmeisolering på rätt ställen.
För injusteringen får man ju anlita en firma som gör sådant, alig har väl samarbetspartners, man har med det i offerter för 5k åtminstone.
Jag tänkte köpa instrument från Tyskland och mäta själv, men måste ändå anlita då jag måste ha ovk
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det låter ju som en bra idé att dela upp projektet i
konstruktion
material
arbete
Soliduct https://www.soliduct.se/ hjälper till med de två första posterna:
https://www.soliduct.se/varmeatervinning/ftx-ventilationsbyggsats/c-212_279.htm
Vi anlitade Soliduct för sju år sedan, och fick en ventialationsritning från en kunnig konsult efter ett par dagar, och sedan förslag på materialsatsen.
Ritningen kostade ett par tusenlappar vill jag minnas.
Naturligtvis kan även andra ventilationsföretag erbjuda samma service
Med dessa underlag bör det ju vara enklare och säkrare att ta in offerter på själva arbetet.
konstruktion
material
arbete
Soliduct https://www.soliduct.se/ hjälper till med de två första posterna:
- Du som kund laddar ner vår FTX-beställningsblankett och fyller i alla uppgifter
- Skicka den ifyllda blanketten tillsammans med dina ritningar till: info@soliduct.se
- Vår konstruktör tar kontakt med dig inom 3-4 veckor och påbörjar där efter ritningen
- Din färdiga ritning skickas till oss för förberedning av din order
- Vi sänder dig ditt nya FTX-system med tillhörande ventilationsritning i A3 format
https://www.soliduct.se/varmeatervinning/ftx-ventilationsbyggsats/c-212_279.htm
Vi anlitade Soliduct för sju år sedan, och fick en ventialationsritning från en kunnig konsult efter ett par dagar, och sedan förslag på materialsatsen.
Ritningen kostade ett par tusenlappar vill jag minnas.
Naturligtvis kan även andra ventilationsföretag erbjuda samma service
Med dessa underlag bör det ju vara enklare och säkrare att ta in offerter på själva arbetet.
Liknande trådar
-
Friskluft via uterum, hur? 70-tals uppgradering till mekanisk frånluft.
Ventilation -
SVAB mekanisk till- och frånluft med dåligt sug/matos i badrum
Ventilation -
Hjälp med kallrasskyddad tilluft (mekanisk frånluft)!
Ventilation -
Köksfläkt till mekanisk frånluftsventilation
Ventilation -
Ansluta frånluftsfläkt till mekanisk frånluft
Ventilation