Efter första sommaren med nytt fritidshus så börjar vi nu förbereda inför vintern. Pumpautomaten är en Aquajet som ser ut enligt bilden och behöver tömmas och tas inomhus då den annars står utomhus. Men hur tömmer jag den?

Vad jag förstått så har själva pumphuset en tapp-plugg men jag förstår inte var den sitter. Ska man lossa metallslangen som är ihopkopplad med trycktanken?

Och behöver jag tömma trycktanken också?

• Pumpautomat Aquajet med grön motor och vit trycktank, ansluten med en metallslang och har en tryckmätare. Placering utomhus inför vintern diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt behöver tömmas, och helst blåsas ut med tryckluft då även en droppe vatten på fel ställe som inne i en kran kan ställa till skada när det fryser.

det bästa är egentligen att ni tar med er hela pumpen och ha det på något ställe som hålls frostfritt, då att skaka och vända ut precis all vatten ur pumpen är inte speciellt lätt.

det gäller också kranar och VVB om ni inte har underhållsvärme och frostfritt i stugan och töm eller frostskydda också vattenlåsen i handfat, toaletter etc. om det är helt kallställt.

Redigerat:
  • Gilla
Skogochmark och 1 till
  • Laddar…
Om du tömmer pumphuset ordentligt kan den stå ute. Och om du ska ta in den frostfritt är det ju inte hela världen om det är lite vatten kvar

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som sagts, om du lossar slangen som går in till tanken kommer du att tömma halva tanken och i princip hela pumpen vilket räcker gott och väl.

Vatten utvidgas max 11 % i volym när det övergår till isform, så om det finns såpass plats kvar blir det inga skador.

• Vattenpump och trycktank med ansluten metallslang markerad i röd ruta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vatten i hydropressen behöver man inte oroa sig för - men vattnet som är kvar i pumpen och på fel ställe kan skada.

X xxargs skrev:
Allt behöver tömmas, och helst blåsas ut med tryckluft då även en droppe vatten på fel ställe som inne i en kran kan ställa till skada när det fryser.

det bästa är egentligen att ni tar med er hela pumpen och ha det på något ställe som hålls frostfritt, då att skaka och vända ut precis all vatten ur pumpen är inte speciellt lätt.

det gäller också kranar och VVB om ni inte har underhållsvärme och frostfritt i stugan och töm eller frostskydda också vattenlåsen i handfat, toaletter etc. om det är helt kallställt.
Ja planen är att den ska stå inomhus där det kommer att vara plusgrader, det jag inte begriper är HUR jag ska tömma den innan jag tar in den. Men jag såg att jag fått svar nu där det framgår att det funkar att lossa slangen som sitter i trycktanken och tömma både pumphus och tank på det säättet

D Dilato skrev:
Som sagts, om du lossar slangen som går in till tanken kommer du att tömma halva tanken och i princip hela pumpen vilket räcker gott och väl.

Vatten utvidgas max 11 % i volym när det övergår till isform, så om det finns såpass plats kvar blir det inga skador.
Tack för tydligt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.