Jag har planer på att såga ett fåtal hål i 5 mm stål. Är meec-hålsågarna som Jula säljer användbara eller blir de tandlösa redan efter en mm? Mer eller mindre engångs duger i det här fallet men de ska i alla fall klara minst ett hål. Att Sandvik-sågarna är roligare att jobba med betvivlar jag inte men det är inte lika roligt att betala vad de kostar.
 
De är OK. Använd skärolja och se till att inte köra för snabbt. Det gäller även märkesprodukter.
 
Köpte en 60mm meec hålsåg förra veckan och skulle borra två hål i 18mm laminerad spånskiva. Tyckte att det tog ett bra tag att komma igenom skivan vilket det inte brukar annars. Och tänderna på hålsågen har blivit slöare.

Så antingen är hålsågen kass eller så är det något fel på skivan.

Kan hålla med om att sandviks hålsågar är betydligt bättre, men dyrare. (140kr dyrare)
 
Redigerat:
Den här typen av bimetallhålsågar måste man spåna ur ofta när man sågar i tjockare material. Det finns helt enkelt ingenstans för spånet att ta vägen. Det leder till att mellanrummen mellan eggarna blir fullda av kompakt spån och man bara genererar värme.

När det gäller spånskivor så sliter de vansinnigt på eggverktyg. Om man tittar noga när man sänksågar i golvspån så ser man att det gnistrar om klingan. Eggar i snabbstål blir slöa snabbt. En sandvikhålsåg hade inte klarat sig bättre i ett material som är fullt av sand eller vad det nu kan vara.

Jag kompletterar min Sandvikhålsågsats ibland med Meechålsågar och jag tycker att de senare är förvånansvärt bra.
 
Har sågat massvis med hål i spånskiva tidigare utan problem. Men det är möjligt att jag inte reflekterat över det tidigare.

Var på ett jobb i somras där det gick åt 3 hålsågar om dagen (30st totalt). Sågade massvis med 50-60mm hål i 1mm plåt. Körde hålsågarna på rätt varvtal, dock ingen skär-pasta/olja. Provade en del olika fabrikat. Och dom som hade längst hållbarhet var "Luna" som bla går att köpa på tools eksandhs.
 
Bloink skrev:
Har sågat massvis med hål i spånskiva tidigare utan problem. Men det är möjligt att jag inte reflekterat över det tidigare.

Var på ett jobb i somras där det gick åt 3 hålsågar om dagen (30st totalt). Sågade massvis med 50-60mm hål i 1mm plåt. Körde hålsågarna på rätt varvtal, dock ingen skär-pasta/olja. Provade en del olika fabrikat. Och dom som hade längst hållbarhet var "Luna" som bla går att köpa på tools eksandhs.

Finns bättre alternativ när man ska köra plåt i större omfattning.
En hålsåg med hårdmetalltänder är bättre lämpad då.
För övrigt är det kul att höra att lunas egna hålsågar funkar då jag annars brukar förespråka Starrets.
tråkigt nog har nån ordnat så vi ska ha Bosch hemma och dom kan inte mäta sig med Starrets.
 
Bloink skrev:
Har sågat massvis med hål i spånskiva tidigare utan problem. Men det är möjligt att jag inte reflekterat över det tidigare.

Var på ett jobb i somras där det gick åt 3 hålsågar om dagen (30st totalt). Sågade massvis med 50-60mm hål i 1mm plåt. Körde hålsågarna på rätt varvtal, dock ingen skär-pasta/olja. Provade en del olika fabrikat. Och dom som hade längst hållbarhet var "Luna" som bla går att köpa på tools eksandhs.
Varför i hela friden körde du så mycket hålsåg utan att använda skärvätska? De håller ju otroligt mycket längre då, borde vara en bra investering rent ekonomiskt om inget annat.
 
Daniel_N skrev:
Varför i hela friden körde du så mycket hålsåg utan att använda skärvätska? De håller ju otroligt mycket längre då, borde vara en bra investering rent ekonomiskt om inget annat.
Största anledningen var förhindra massa smuts på de vita väggarna plåtprofilerna var monterade på. Sen hade vi inte någon skärolja på plats och det blev aldrig av att vi beställde ut det. Men tanken slog mig och vi hade antagligen sparat en massa jobb.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.