Funderar på att sätta in en Luft/vatten till mitt befintliga system som idag består av en vattenmantlad kamin på 11kW (typ 7 till vatten) samt en elpatron som kickar in när ja inte eldar. Gammalt hus, nyrenovering pågår så uppvärmingskostnaden är högst oklar, 130-140kvm.

Årskostnaden ligger på nu på 7-8000kwh på patronen, eldar varje dag

Om ja ska köpa en värmepump som försörjer hela huset enligt en "vanlig" dimensionering krävs det sannolikt en rejäl pryl, speciellt om försäljaren får bestämma. Detta känns dock helt onödigt. Det är kul att elda men tar gärna hjälp av en värmepump så man kan fokusera på dom kallare dagarna.

Så min tanke är att sätta in en "underdimensionerad" pump. på 5-7kW max. Varför betala 10-12k mer för att få 9kW? den extra kostnaden tjänar jag knappast in. Kikat på Panasonic Aquarea Monoblock 7kW som enligt offert kostar 40k. Denna kan man installera själv till befintligt system så det går la på några extra tusingar.

Besparingen är inte bara pengar utan minskat eldande... inget klår ju dagens uppvärmingskostnad

Helt rätt tänkt ekonomiskt. En lönsam värmepump ska dimensioneras så den får många drifttimmar. Ett typiskt värde i Stockholmsområdet är en värmepump som klarar huset vid noll grader står för 85% av husets energibehov

Är det bara ett komplement så tror jag ingen säljare menar på att du ska överdimensionera. Du får helt enkelt bestämma dig om det ska vara en ensam värmekälla eller inte. Det avgör ju inte säljaren.

P
I dag installerar man luft vatten så att den täcker husets hela uppvämning till åtskilliga minusgrader.
En

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Helt rätt tänkt ekonomiskt. En lönsam värmepump ska dimensioneras så den får många drifttimmar. Ett typiskt värde i Stockholmsområdet är en värmepump som klarar huset vid noll grader står för 85% av husets energibehov
I grova drag hur mycket klarar den då vid minus 10 resp 20?

Då måste den ta till el-patronen vid 0 grader eller kallare. Vid -20 grader går troligen el-patronen hela tiden plus kompressorn. Ofta 9 kW el-patron. Blir då 216 kWh/dygn för enbart el-patronen. Men sett över hela året ger värmepumpen ändå en mycket stor besparing på el-räkningen.

J Josth skrev:
Då måste den ta till el-patronen vid 0 grader eller kallare. Vid -20 grader går troligen el-patronen hela tiden plus kompressorn. Ofta 9 kW el-patron. Blir då 216 kWh/dygn för enbart el-patronen. Men sett över hela året ger värmepumpen ändå en mycket stor besparing på el-räkningen.
Det blir typ 400 spänn per dygn inklusive alla pålägg och avgifter på el. Efter 25 dygn har man gott om pengar att köpa en större VP och efter 10 år har man tjänat igen den större VP flera gånger om.....

Nja kanske drygt 300 kr per dygn om man räknar rörliga kostnader för elen. Säg att man har ett stort äldre hus i mellersta Sverige byggt under första halvan av 1900-talet och som i huvudsak har samma isolering som när det byggdes. Då kan en värmepump som räcker ner till 0 grader ge en årlig besparing på runt 25000 kWh med ca 85% energitäckningsgrad. Mängden el-tillsats kan landa på 6000 kWh/år. Om man hade en fulldimensionerad värmepump skulle man också kunna spara in ca 4300 kWh av dessa. Motsvarar en besparing på runt 6.000 kr per år och på 15 år som man antar en värmepump skall hålla blir det 90.000 kr. Hade man kunnat köpa en fullstor värmepump för mindre än 90.000 kr extra utöver kostnaden för den lilla värmepumpen hade det alltså lönat sig.

J Josth skrev:
Nja kanske drygt 300 kr per dygn om man räknar rörliga kostnader för elen. Säg att man har ett stort äldre hus i mellersta Sverige byggt under första halvan av 1900-talet och som i huvudsak har samma isolering som när det byggdes. Då kan en värmepump som räcker ner till 0 grader ge en årlig besparing på runt 25000 kWh med ca 85% energitäckningsgrad. Mängden el-tillsats kan landa på 6000 kWh/år. Om man hade en fulldimensionerad värmepump skulle man också kunna spara in ca 4300 kWh av dessa. Motsvarar en besparing på runt 6.000 kr per år och på 15 år som man antar en värmepump skall hålla blir det 90.000 kr. Hade man kunnat köpa en fullstor värmepump för mindre än 90.000 kr extra utöver kostnaden för den lilla värmepumpen hade det alltså lönat sig.
90000 extra låter som man får en rätt mycket större VP. Känns som en nobrainer

Jag säger helt fel tänkt! Vet då ingen som inte tröttnat på att elda, sen blir det pellets, sen värmepump.

Köp en riktigt värmepump, Elda så länge ”det är kul” sen njut av kompressor värmen..

Tro mig, du kommer få ångest om du köper den lilla, och sen blir det massa elpatron..

• Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
Missat helt att ja fick svar på denna.

Jag eldar som sagt och dom enstaka dagarna det råkar bli -10 grader kan ja lätt fokusera på att elda mer. -20 händer ju typ aldrig i Göteborg så att ens tänka på dessa temperaturer är helt onödigt.

Köper ju såklart att det kan löna sig om man BARA har el att backa upp med men så är inte fallet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.