1 815 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Medlemmar utser styrelsen i samfällighet under årsmötet?
Vi har en samfällighet för vår väg i villaområdet. Inför kommande årsstämma skall ny styrelse utses. Och då skall vem som gör vad i den nya styrelsen beslutas och antas av alla medlemmar direkt under årsstämman. För mig känns det ovanligt då jag i tex bostadsrättstyrelse där jag var ordförande, fungerade det så att medlemmar röstade fram vilka som skall vara med i styrelsen. Sen direkt efter årsstämman samlades den nya styrelsen och konstituerar sig själva, och beslutade vem som skulle bli ordförande osv. Vad är brukligt? Varje gång har det gått till så här så har det slutat med att de i styrelsen vill avgå för dom fick en roll dom inte ville ha av medlemmarna.
Många med mig är nog beredda att gå med i styrelsen för att göra sin del, då ingen vill göra jobbet. Men om man inte inte kan inom styrelsen påverka vilken roll man får så är risken att man inte får de lämpligaste på rätt plats.
rar direkt och bestämde vem som skulle vara ordförande/kassör osv. Är det brukligt att alla medlemmar är med och utser vem som gör vad i styrelsen? Tycker det är lämpligare att stryrelsen
Många med mig är nog beredda att gå med i styrelsen för att göra sin del, då ingen vill göra jobbet. Men om man inte inte kan inom styrelsen påverka vilken roll man får så är risken att man inte får de lämpligaste på rätt plats.
rar direkt och bestämde vem som skulle vara ordförande/kassör osv. Är det brukligt att alla medlemmar är med och utser vem som gör vad i styrelsen? Tycker det är lämpligare att stryrelsen
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Det vanligaste är nog att stämman bara utser ordförande och ledamöter, men stadgarna kan möjligen diktera något annat. Har ni koll på stadgarna?
Finns det inga stadgar tillgängliga skulle jag föreslå att du på mötet (eller inför) föreslår att ni bara väljer styrelseledamöter och låter styrelsen konstituera sig själv, just av de skäl du anför.
Finns det inga stadgar tillgängliga skulle jag föreslå att du på mötet (eller inför) föreslår att ni bara väljer styrelseledamöter och låter styrelsen konstituera sig själv, just av de skäl du anför.
Ordföranden och kassör väljs på årsmötet, ordförande och kassör får inte avgå samtidigt. Dom väljs normalt för 2 år i taget, varvid ordförande avgår ett år och kassören sitter kvar tills nästa år, övriga styrelsemedlemmar väljs av årsmötet på 1 är och efter det så går styrelsen igenom vilka som ska göra vad, utanför och efter årsmötet
Du har rätt kollade i stadgarna och det står att föreningsstämman utser ordförande, så bara att gilla läget.Nötegårdsgubben skrev:
Det vanligaste är nog att stämman bara utser ordförande och ledamöter, men stadgarna kan möjligen diktera något annat. Har ni koll på stadgarna?
Finns det inga stadgar tillgängliga skulle jag föreslå att du på mötet (eller inför) föreslår att ni bara väljer styrelseledamöter och låter styrelsen konstituera sig själv, just av de skäl du anför.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Fast att ha en stämmovald ordförande och i övrigt få konstituera sig själv som styrelse är väl inte så illa. Eller?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det brukliga är att det finns en valberedning som i god tid före årsmötet kollar runt bland medlemmarna vilka som kan tänka sig att ta ett uppdrag i styrelsen, för att ersätta de personer som lämnar sina uppdrag vid årsmötet.
Sedan ger valberedningen sina namnförslag till årsmötet, så medlemmarna kan godkänna förslaget eller lägga fram egna kandidater.
Det absolut vanligaste är att årsmötet bara väljer ordförande, sedan får de valda ledamöterna konstituera sig och fördela de andra uppdragen mellan sig. Precis som det står i era stadgar alltså!
Ert upplägg verkar märkligt, väljer årsmötet folk till uppdragen mot deras vilja, eftersom de sedan avgår direkt?
Sedan ger valberedningen sina namnförslag till årsmötet, så medlemmarna kan godkänna förslaget eller lägga fram egna kandidater.
Det absolut vanligaste är att årsmötet bara väljer ordförande, sedan får de valda ledamöterna konstituera sig och fördela de andra uppdragen mellan sig. Precis som det står i era stadgar alltså!
Ert upplägg verkar märkligt, väljer årsmötet folk till uppdragen mot deras vilja, eftersom de sedan avgår direkt?
Klicka här för att svara
