2 162 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Mediaskåp till vägg utomhus, vart köpa?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag letar efter ett mediaskåp/apparatskåp som är i rostfritt stål. Ska installeras på fasaden utomhus.
Vart köper man det? Hittar inte så mycket alternativ på elfa.se?
Gärna något som har ett snyggt tak över sig så att regnvattnet rinner rätt.
Har den hål för fläktar är det också super!


Tack så mycket!
(EDIT: Ett utomstående elskåp i mindre format egentligen)
Jag letar efter ett mediaskåp/apparatskåp som är i rostfritt stål. Ska installeras på fasaden utomhus.
Vart köper man det? Hittar inte så mycket alternativ på elfa.se?
Gärna något som har ett snyggt tak över sig så att regnvattnet rinner rätt.
Har den hål för fläktar är det också super!
Tack så mycket!
(EDIT: Ett utomstående elskåp i mindre format egentligen)
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Här verkar man kunna handla Rittal som privatperson:
https://www.automation24.se/kompakt..._shopping_SE&gclid=CMTNzKqY1-ICFQ6pmgodSbQJsg
https://www.automation24.se/kompakt..._shopping_SE&gclid=CMTNzKqY1-ICFQ6pmgodSbQJsg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Köp ett fasadmätarskåp för utanpå montage och riv ut inredningen.
Rostfritt är ju bra men dyrt, nu kanske det inte är avgörande för en mindre låda som du är ute efter. Beroende på estetiska krav är kanske inga såna kapslingar bra men även de lackade med ett lite plåtbleck över som tak står sig bra utomhus.StefanEriksson skrev:
Och inga fläktar eller större öppningar i ditt fall det är riktigt bra med avsedda andnings- ventilationsproppar undertill i flänsen där kabelinföringarna ska sitta.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo tänkte det, men det är lite väl stort.R Robert-san01 skrev:
Är du säker på att vi inte ska ha några fläktar? Tänk idag t.ex, är 28 grader utomhus. Att låsa in en switch på 150W i en plåtburk känns sådär?GK100 skrev:
Rostfritt är ju bra men dyrt, nu kanske det inte är avgörande för en mindre låda som du är ute efter. Beroende på estetiska krav är kanske inga såna kapslingar bra men även de lackade med ett lite plåtbleck över som tak står sig bra utomhus.
Och inga fläktar eller större öppningar i ditt fall det är riktigt bra med avsedda andnings- ventilationsproppar undertill i flänsen där kabelinföringarna ska sitta.
mvh
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ja beroende på hur man dimensionerar kan jag vara säker, dvs i ditt fall vet jag inte pga vilken kapsling, högsta omgivningstemp, förlusteffekt, nominell maxtemp för utrustningen osv men rent praktiskt, tumregelmässigt är jag ändå ganska säker. Och generellt är fläktar underhållskrävande särskilt om man inte väljer lite overkill för sammanhanget. Det kan ju motverkas lite om du kan ordna tempövervakning kanske möjligt läsa direkt från aktiva utrustningen du bygger in så man får koll på ev fläkt. Och du vill knappast ha något monterat upp/nedtill i kapslingen utomhus som annars är naturligt för att bli av med värmen. Så andningsproppar på rätt ställe ger ett bra klimat när du har viss förlustvärme tillgänglig, fukt är ju annars ett större problem.StefanEriksson skrev:
Sen undrar jag lite vad det är för monstergrejer du ska installera om det ger 150 W i förlusteffekt, kan tänka mig att den siffran är lite skev. Och kan du ordna montaget så du får kontakt mot montageplåtar, kapsling på ett termiskt bra sätt blir problemen mycket mindre än att gå via luften inuti och sen ut via plåten.
Hej! Jag skrev det i min förra tråd, hoppas ingen blir sur nu att det blir två stycken trådar om ungefär samma sak.GK100 skrev:
Ja beroende på hur man dimensionerar kan jag vara säker, dvs i ditt fall vet jag inte pga vilken kapsling, högsta omgivningstemp, förlusteffekt, nominell maxtemp för utrustningen osv men rent praktiskt, tumregelmässigt är jag ändå ganska säker. Och generellt är fläktar underhållskrävande särskilt om man inte väljer lite overkill för sammanhanget. Det kan ju motverkas lite om du kan ordna tempövervakning kanske möjligt läsa direkt från aktiva utrustningen du bygger in så man får koll på ev fläkt. Och du vill knappast ha något monterat upp/nedtill i kapslingen utomhus som annars är naturligt för att bli av med värmen. Så andningsproppar på rätt ställe ger ett bra klimat när du har viss förlustvärme tillgänglig, fukt är ju annars ett större problem.
Sen undrar jag lite vad det är för monstergrejer du ska installera om det ger 150 W i förlusteffekt, kan tänka mig att den siffran är lite skev. Och kan du ordna montaget så du får kontakt mot montageplåtar, kapsling på ett termiskt bra sätt blir problemen mycket mindre än att gå via luften inuti och sen ut via plåten.
https://www.ui.com/edgemax/edgeswitch-8-150w/
Här är switchen.
mvh
Hej!R Robert-san01 skrev:
Men den är väl väldigt lång då istället.
Tänkte mig denna:
https://www.elfa.se/sv/vaeggmontera...&isProductFamily=true&campaign=&no-cache=true
Då verkar det komma i ett annat läge dina 150 W bör ju vara totalt med max uttag via PoE och 120-130 W till noderna. Dvs en rimlig förlust i skåpet på 10-tals W ett mycket hanterbart värde och som sagt fint att ha som kapslingsvärmare vinter-/övrig tid när fukt skulle kunna ställa till det mer.StefanEriksson skrev:
Hej GK100!GK100 skrev:
Ja, något som går åt rätt håll iallafall är att vintertid bör det bli bra.
Men du menar fortfarande att jag inte ska ha något hål med liten fläkt, eller missförstod jag något.
Känns som den kommer koka där i. Utan fläkt.
mvh
