3 073 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Medel mot ogräs och mossa - förbjuda och tillåtna
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Många av de bekämpningsmedel som användes i trädgården förr är idag förbjudna för privatpersoner. Systemiska medel som glyfosat är helt borta från hyllorna. Kvar finns några kontaktverkande alternativ - men du måste följa reglerna noggrant.
Du kan läsa artikeln här: Medel mot ogräs och mossa - förbjuda och tillåtna
Du kan läsa artikeln här: Medel mot ogräs och mossa - förbjuda och tillåtna
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ett viktigt ämne. Bra att ni tar upp det.👍
Men det saknas länkar till de bestämmelser, regler och lagar där eventuella förbud finns. Detta är mycket viktigare än att som i artikeln plocka ut vissa saker och skriva "hur det är". Det är andrahandsinformation. Alla situationer är olika och för att säkert veta vad som gäller i varje situation måste man gå till källan.
Artikeln är vällovlig. Förhoppningsvis är den korrekt idag. Men för varje dag som går blir den mer inaktuell. Till slut kommer den inte vara korrekt. Då kan den göra mer skada än nytta eftersom referenserna saknas.
Men det saknas länkar till de bestämmelser, regler och lagar där eventuella förbud finns. Detta är mycket viktigare än att som i artikeln plocka ut vissa saker och skriva "hur det är". Det är andrahandsinformation. Alla situationer är olika och för att säkert veta vad som gäller i varje situation måste man gå till källan.
Artikeln är vällovlig. Förhoppningsvis är den korrekt idag. Men för varje dag som går blir den mer inaktuell. Till slut kommer den inte vara korrekt. Då kan den göra mer skada än nytta eftersom referenserna saknas.
Roundup som säljs i Sverige är totalt 100% skit, slöseri med pengar att köpa skiten, rent vatten funkar bättre mot ogräs
Att man kallar det Roundup är rent bedrägeri eftersom dom flesta förknippar det med den tidigare varianten med glyfosat.
Funkar bra att importera glyfosat och MCPA från eBay eller Amazon, vet många som gjort det inklusive undertecknad, det har aldrig varit något problem med tullen. Enda problemet är att det blivit typ dubbelt så dyrt bara på några år. 💲💰💸
Köp inte dom dyra flashiga mossmedlen, köp Ferrogent (pulverform) på Granngården, billigast och bäst 😎 Blanda 1 dl ferrogent med 10 liter vatten, enkelt att sprida med en vattenkanna. Mossan dör på några timmar, funkar bäst i fuktig väderlek.
Aja Baja, du läste väl vad agronomen vid Kemikalieinspektionen sa 😉😂😉M maria01 skrev:
Grannen på sommarstället brukar borra hål i stubben typ 5 cm och hälla ner lite koncentrerad glyfosat, funkar kanonbra, med pluggarna är nog lite mer miljövänliga, ska tipsa honom om dem.
Såg att det var leverans från UK, fick du betala 25% moms på sändningen?
Jag sprutar Roundup och liknande, som säljes lite varstans, på brännässlor som växer kring grönsakslandet. Och på maskrosorna som växer mellan tomtens kantsten och trottoaren. Har även ”duttat” lite på nån enstaka maskros i trädgården men då blir det en fläck där även gräset dör. Så nog är det mer verksamt än vatten. Grovsalt vräker jag på där jag har grus med mycket ”grönska” i, och det är effektivt. Sen får ni gärna kommentera hur lat jag är som inte ids rensa ogräs som ”vettigt” folk. Jag tvättar t.o.m. bilen på gården. Med riktigt bra industriavfettningsmedel. Skiten kommer ju från vägen så då kan det gott komma tillbaka dit.