3 103 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
McAllister lamellfräs flipp eller flopp?
Var förbi Hornbach igår och klämde på deras McAllister lamellfräs. För att vara ett verktyg i budgetklassen, dvs en bit under tusenlappen, kändes den väldigt stabil och förtroendeingivande. Någon som provat i praktiken och kan bekräfta eller dementera?
Visst festool domino har en otroligt massa fina features och är ett mästerverk. Men om man inte fogar gerade hörn utan sätter ihop MDF och trä i 90 graders skarvar, så måste väl en enkel lamellfräs duga? Det är ju inte enorm precision, det viktiga är väl att den gör precis horizontella infräsningar. Det är ju i princip bara en vinkelslip med ett anhåll?
Jag är också sugen på hornbach 895 kronors
Jag är också sugen på hornbach 895 kronors
Moderator
· Stockholm
· 57 813 inlägg
Jag har inte sett just den maskinen. Har själv en budget maskin jag svär över varje gång jag får anledning att använda den.
Känn lite på hur stark fjädern är som man måste trycka fram. På min måste man trycka så hårt att dels flyttar sig arbetsstycket såvida man inte spänt fast det totalt. Dessutom måste man ta i så hårt att vinkelplattan på maskinen flyttar sig oavsett hur hårt man spänt fast den.
Så rekomendationen är att kolla dels som sagt på fjäderstyrkan, dels på hur stadig den känn mot sådant som skall ställas in på den, trist om justeringar glider.
Känn lite på hur stark fjädern är som man måste trycka fram. På min måste man trycka så hårt att dels flyttar sig arbetsstycket såvida man inte spänt fast det totalt. Dessutom måste man ta i så hårt att vinkelplattan på maskinen flyttar sig oavsett hur hårt man spänt fast den.
Så rekomendationen är att kolla dels som sagt på fjäderstyrkan, dels på hur stadig den känn mot sådant som skall ställas in på den, trist om justeringar glider.
Jättebra synpunkter
Något mer man ska titta på när man utvärderar en 900 kr lamellfräs?
Något mer man ska titta på när man utvärderar en 900 kr lamellfräs?
Jag köpte PowerCrafts Porter Cablekopia på Jula efter att den diskuterats flitigt i en tråd här. Jag tycker den fungerar aldeles utmärkt. Jag har visserligen bara använt den ett par gånger och har inget att jämföra med direkt. Den enda missen var att jag utgick från att anhållet skulle vara dåligt och försökte köra den liggande på bordet med bottenplattan som anhåll, så att säga. Det blev snett och vingt på alla vis. Jaha, tänkte jag, så bra var den. Men nästa gång testade jag att ställa in anhållet och köra efter det och då blev det aldeles utmärkt. För de pengarna (tror den låg någonstans strax över femhundringen) tycker jag den är ett kap. Nu har jag ju också bara kört 90 grader och inga konstigheter men det är väl oftast det man vill.
Skall man bara bygga lite enklare konstruktioner i mdf så kan det räcka med vitlim och spikpistol.Det körde jag med i åratal innan jag avanserade till domino.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Lamellfräsar i budgetklassen brukar få bottenbetyg i jämförande tester. Senast jag läste ett skevade budgetfräsen en mm i höjd över snittet. Svårt att säga. Då testade de mot Lamello och Makita.
Har du funderat på att byta fjädern?hempularen skrev:Jag har inte sett just den maskinen. Har själv en budget maskin jag svär över varje gång jag får anledning att använda den.
Känn lite på hur stark fjädern är som man måste trycka fram. På min måste man trycka så hårt att dels flyttar sig arbetsstycket såvida man inte spänt fast det totalt. Dessutom måste man ta i så hårt att vinkelplattan på maskinen flyttar sig oavsett hur hårt man spänt fast den.
Så rekomendationen är att kolla dels som sagt på fjäderstyrkan, dels på hur stadig den känn mot sådant som skall ställas in på den, trist om justeringar glider.
Jag har en power craft från harald dansken och den är bedrövlig, har iofs bara provfräst med den men resultaten av provfräsningarna var så dåliga att jag aldrig gick över till att fräsa på riktigt med den.
Om någon vill köpa den billigt tas bud tacksamt emot, annars blir den mest troligen bojsänke..
Kort sagt så hade jag hållit mig långt ifrån powercraft och inte köpt något budgetkrafs utan att få provköra den.
Be om en provkörning i butik kanske?
De brukar ju ha någon arbetsbänk med provdragare i butiken..
Om någon vill köpa den billigt tas bud tacksamt emot, annars blir den mest troligen bojsänke..
Kort sagt så hade jag hållit mig långt ifrån powercraft och inte köpt något budgetkrafs utan att få provköra den.
Be om en provkörning i butik kanske?
De brukar ju ha någon arbetsbänk med provdragare i butiken..
Klicka här för att svara
