Displayen visar vad som känns som lite slumpmässiga segment tända, det händer saker när jag manövrerar ugnen men mera som ett flipper spel än något annat. Det går att starta ugnen men det är svårt att veta vad det är för temperatur inställd osv..

Digital kontrollpanel på en tvättmaskin som visar olika program och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har testat att bryta strömmen för att "starta om" men det hjälpte inte.

Den är förvisso från 2008 men har alltid fungerat bra så jag lagar gärna om jag kan göra det själv, någon som har tips? Har lagat både torktumlare och diskmaskiner förr.

Hoppas lite på att @electroluxaren har ett bra tips, misstänker att det är något logikkort eller liknande som pajat.

Bästa svaret

P
J jliljeha skrev:
Hoppas lite på att @electroluxaren har ett bra tips, misstänker att det är något logikkort eller liknande som pajat.
Byt kortet bakom panelen

• Gilla
jliljeha
  • Laddar…
Ser det här ut som rätt del? Ugnsmodellen är rätt.

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/eshop-produktlista/00672791#/Togglebox=manuals/

Kan jag inte hitta den billigare så känns det kanske som att ugnen nått sin livslängd. Får plocka isär och titta om det går att se på kortet att någon krets gett upp, annars blir det nyköp.

Svårt att svara på kanske man kan man hoppas på att teleskopskenorna vi har i gamla ugnen passar den nya? Det saknar jag ALLTID på ugnar som inte har det.

Redigerat:
  • Gilla
Kuf1
  • Laddar…
P
om du fått fram den reservdelen när du sökt på e-nr så är det rätt.

Yes!

Plockade isär lite och det ser ut som att ledningsbanorna fram till några av displayerna har delaminerat på kortet. Svårt att lösa själv, och jag tror inte heller att jag vill lägga 2300 kr på en ugn från 2007. Den får tacka för sig efter lång och trogen tjänst.

Av alla vitvaror som köptes då till ett nytt kök (faktiskt i en annan bostad än den vi bor i nu, vi bytte runt lite innan vi sålde) så är det nu bara kyl och frys som fortfarande är i drift. Ugnen har jag lagat en gång tidigare, innerglaset sprack under pyrolysrengöring, långt efter att garantin gåt ut. Diskmaskinen bytte jag pump/värmare i en gång för några år sen med benägen hjälp av @electroluxaren , sen passade den inte längre rent fysiskt efter flytt av köket förra året men lever vidare i annan ägo. Spisen sprack efter en liten incident.

Rätt bra track record ändå.

S
Om du vill så kan du skicka kortet till mig så kollar jag på det åt dig, du får stå för frakten :)

skicka en bild i pm så kan jag göra en bedömning innan du skickar :)

• Gilla
jliljeha
  • Laddar…
Grymt! Jag skickar bilder.

@jliljeha fick du ordning på kortet eller gick ugnen till återvinning? Jag har samma symptom på en annan siemens ugn. Knappar och vred verkar fungera. Displayen är normal i 2-3s efter att man satt i kontakten sen tänds alla segment. Funderade på att byta displaydrivaren men den verkar vara obsolete.

@SueCia erbjöd sig att kolla på kortet men jag tog aldrig tag i att fixa det och ugnen gick till tippen. Den var trots allt nästan 15 år gammal och vi kunde inte vara utan ugn så jag högg en begagnad lokalt som får funka tills vidare.

Så tyvärr, jag är inte till särskilt mycket hjälp.

• Gilla
ronba610
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.