P
john68 john68 skrev:
Fick åka hem försiktigt med underkänt och bromspedalen hängande rakt ner. Blev att mest svänga vänster så att den inte slog i marken.
Jag skulle ha dokumenterat vad som hänt, begärt att få tala med besiktningsmannens chef, samt gjort en polisanmälan angående skadegörelse.

P
Rkarlsson skrev:
På bakhjul på en mc räcker det att du tar i ytterst lite för att låsa hjulet, lite som cykel. Man bromsar typ 70-80% med framhjulet vid panikbromsning, som med cykel.
Nej, när man panikbromsar låser man både fram- och bakhjul. Man ska inte panikbromsa.

P
S Screew skrev:
Jag besiktigade en Volvo 850 för ganska många år sedan, den gick igenom utan anmärkningar. Veckan efter skulle bilen in på hjulinställning, mekanikern visade då att nästan allt som kan glappa glappade rätt bra. Styr och spindelleder på båda sidor och ett fjäderbenslager var slut. Så tydligen kan det gå åt båda hållen...
I ett sånt fall skulle jag ha begärt att få pengarna tillbaka från besiktningsfirman. Du fick ingen besiktning värd pengarna.

P
B bolm skrev:
tills en bekant dök upp och förklarade vem min far var då ändrade han slagkraft och frekvens på armen och helt plötsligt var allt frid och bilen gick genom UA
Vem var din far?

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Men polisanmälan? Det lär ju bli nerlagt eller så lägger dom ner stora resurser på det som kunde ha används till nåt bättre...

Nä prata med chefen på stationen och begär ersättning för reparation

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem var din far?
Tänkte fråga det samma. Don Corleone? :D

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
I går när jag åkte förbi den lokala Opus'en låg det en tät dimma över parkeringen och mitt i dimman såg jag en Porsche i full färd med att lägga donuts på asfalten.
Var glad att det inte var den besiktningsmannen du stötte på.

• Haha
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Men polisanmälan? Det lär ju bli nerlagt eller så lägger dom ner stora resurser på det som kunde ha används till nåt bättre...

Nä prata med chefen på stationen och begär ersättning för reparation
Om alla brott polisanmäls så blir brottsstatistiken tillförlitligare vilket gör att våra styrande får ett bättre underlag för beslut om resurstilldelning till polisen.

P
P pmd skrev:
Nej, när man panikbromsar låser man både fram- och bakhjul. Man ska inte panikbromsa.
Nej du låser bakhjul utan att panikbromsa. Du skall bromsa med fram och bak samtidigt men absolut 70% fram och bara lätt bak.
Så har det varit på alla motorcyklar jag kört. Till största del supersport ;) Men även glidare.

• Gilla
john68
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Nej du låser bakhjul utan att panikbromsa. Du skall bromsa med fram och bak samtidigt men absolut 70% fram och bara lätt bak.
Så har det varit på alla motorcyklar jag kört. Till största del supersport ;) Men även glidare.
"Nej"? Att man kan låsa bakhjulet utan att panikbromsa innebär inte att man inte låser bakhjulet när man panikbromsar. Man ska, som sagt, inte panikbromsa.

P
P pmd skrev:
"Nej"? Att man kan låsa bakhjulet utan att panikbromsa innebär inte att man inte låser bakhjulet när man panikbromsar. Man ska, som sagt, inte panikbromsa.

Jag missuppfatta kanske. Men kraften för att låsa bakhjulet är hårfin, spänner du stortån för mycket så låser man. Så att den besiktningsnubben kommit på något att man ska stå på bromspedalen är uppåt väggarna då det krävs inte i närheten av någon kraft för bromsen.
Gissningsvis så lägger man inte i närheten av 80kg tryck om man skulle panikbromsa alls, vare sig man sitter på en sport eller en glidare.

• Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
P
Helt enig om det.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Rimlig felanvändning ska en broms tåla utan att gå sönder. Men man står ju aldrig på bromsen på en MC. Om de tar i med tån när de sitter normalt så ska den definitivt tåla det. Men att lägga hela sin tyngd på bromsen förekommer ju inte. Det ska fotpinnarna tåla, men inte nödvändigtvis bromsen.

• Gilla
john68
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem var din far?
Jag gissar på stationschefen.:cool:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem var din far?
En vanligt arbetande familjefar men med nära relation till en annan inspektör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.