P
L lordi skrev:
Ja det där med ljudet brukar de inte vara så himla noga med. Det brukar mest vara sheriffen som är lite finkänslig ibland :cool:
De flesta vet ju att man byter på en sporthoj på några minuter. Carspect här sket i ljudet ett bra tag för de visste ju att alla bytte, det var ju lite värre att byta på glidare men det var det värt ju.

• Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Besiktade en bil för några år sen och samma som TS besiktningsmannen som vägde en bra bit över 0,1ton tryckte sönder en bromscylinder. Han rödflagga bilen och sa att 90 kilos tryck ska den klara. Ställde motfråga ang hur han mätte upp trycket till 90 kg då jag själv vet vad jag trycker om jag tar i. Då muttrade han bara och ville få mig därifrån. Har inget förtroende för den verksamheten de bedriver. En annan gång höll inspektören på att slå sönder min nyrenoverade celica från 77 med nya trösklar och allt han slog irriterad och sur som att han skulle genom plåten tills en bekant dök upp och förklarade vem min far var då ändrade han slagkraft och frekvens på armen och helt plötsligt var allt frid och bilen gick genom UA

Rkarlsson skrev:
Vad gör de om alla väger 120 pannor? Många besiktningsmän är inte så smala av sig.

Men vilken planta.
In och prata med stationschefen, kräv reperation och gratis ombesiktning.

S
Jag besiktigade en Volvo 850 för ganska många år sedan, den gick igenom utan anmärkningar. Veckan efter skulle bilen in på hjulinställning, mekanikern visade då att nästan allt som kan glappa glappade rätt bra. Styr och spindelleder på båda sidor och ett fjäderbenslager var slut. Så tydligen kan det gå åt båda hållen...

P
B bolm skrev:
Besiktade en bil för några år sen och samma som TS besiktningsmannen som vägde en bra bit över 0,1ton tryckte sönder en bromscylinder. Han rödflagga bilen och sa att 90 kilos tryck ska den klara. Ställde motfråga ang hur han mätte upp trycket till 90 kg då jag själv vet vad jag trycker om jag tar i. Då muttrade han bara och ville få mig därifrån. Har inget förtroende för den verksamheten de bedriver. En annan gång höll inspektören på att slå sönder min nyrenoverade celica från 77 med nya trösklar och allt han slog irriterad och sur som att han skulle genom plåten tills en bekant dök upp och förklarade vem min far var då ändrade han slagkraft och frekvens på armen och helt plötsligt var allt frid och bilen gick genom UA
Sedan monopolet släppte så har jag tappat respekten mer för de.
Ett exempel som var uppåt väggarna var när jag och en kompis med samma modell av bil åkte in efter varandra. Kompisen fick en bra att veta, jag fick en 2 på bromsbelägg bak.
Det var samma snubbe som besiktade våra bilar.
Jag bytte beläggen på båda bilarna, jag hade gods kvar medans kompisen körde på metall.

Ett exempel till var min brors bil, han fick underkänt på halvljus. Diffust ljus.
Körde över till mekonomen och det var inga fel. Körde till konkurrenten som godkände ljuset. Sen raka vägen för att plocka tillbaka pengarna han betalt :D

alm82 Andreas La Motte skrev:
Hur gjorde du för att väga besiktningsmannen? :thinking:
Han berättade att han vägde strax under 80 kg

• Gilla
alm82
  • Laddar…
Tack för alla svar. Gött å veta att man inte är helt galen. Har fixat TB den nu och inget verkar vara krökt eller skadat.(y)

Dock, det jag kallar "vantpinnen" som sitter i mitten verkar fan vara felgängad.:thinking:

Dvs den är gängad likadant i båda ändar så att skruva på den varken ökar eller minskar avståndet:surprised:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nu har jag bara hastigt läst Transportstyrelsens besiktningsföreskrifter men där står "okulärkontroll" samt bromsprov med retardationsmätare.
Sen, väger man 78 kg och ställer sig och gungar på pedalen blir krafterna, pga kinematik och dynamik, på pedalen större än "80 kg".
Var hittar man den?

• Gilla
bolm
  • Laddar…
transportstyrelsens hemsida, har tyvärr ingen länk för stunden

Här finns föreskrifterna

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_54k.pdf

Där står bland annat:

"Lågtryckskontroll sker genom en lätt ansättning av bromsen under 10 – 15 sek.

Högtryckskontroll ska ske genom ansättning av bromsen med en manöverkraft på pedalen/reglaget som motsvarar en fullbromsning under 5 – 10 sek."

Det står inget om några 80 kg..

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L lordi skrev:
Här finns föreskrifterna

[länk] 2017_54k.pdf

Där står bland annat:

"Lågtryckskontroll sker genom en lätt ansättning av bromsen under 10 – 15 sek.

Högtryckskontroll ska ske genom ansättning av bromsen med en manöverkraft på pedalen/reglaget som motsvarar en fullbromsning under 5 – 10 sek."

Det står inget om några 80 kg..
Tack! Ska bli intressant att ta upp detta med honom.

galento
L lordi skrev:
Detta var fan det dummaste jag har hört. Har aldrig råkat ut för detta under de 25 år jag har kört mc.
Bakbromsen är ju den som belastas minst. Man låser ju den med betydligt lättare tryck än 80 kg. Hur ställer han sina 78 kg på frambromsreglaget?
Jag hade krävt ersättning för reparationskostnader.
Ja , har aldrig hört nåt sånt och kört mc sen -78. Hade också krävt ersättning
och hoppats man inte tappat humöret totalt. Hur gjorde de när de testade
framhjulslagren ? Har de lyftbord eller idiotsystemet att bara skicka under en
garagedomkraft och balancera på stödet som SBP hade tidigare ?

På en bil är det fullt rimligt att bromsen ska tåla att man klämmer till rejält på pedalen. Fotbromsen på en MC är ju en annan sak.

D Daniel 109 skrev:
På en bil är det fullt rimligt att bromsen ska tåla att man klämmer till rejält på pedalen. Fotbromsen på en MC är ju en annan sak.
Jag tycker nog båda ska tåla att man klämmer till rejält men så mycket mer rejält än hjullåsning/ABS-tillslag är ju rätt meningslöst så det där med 80 kg verkar vara någon hittepågrej från en övernitisk individ.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vid en paniksituation är det inte orimligt att man klämmer till rejält. Då vill man absolut inte att det havererar.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Vid en paniksituation är det inte orimligt att man klämmer till rejält. Då vill man absolut inte att det havererar.
Sedan vill man kanske inte klämma till så mycket att backhjulet blockerar (har dock aldrig kört mc)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.