Var på besiktningen idag med hojen.
Har besiktigat sen 1986 men aldrig hört att bromspedalen skall klara ett tryck om 80 kg och att man testar det genom att ställa sin 78 kg tunga kropp på pedalen och trycka till.

Har framflyttade reglage på denna och pedalen kalvade över, när reglagepinnen böjde sig eller flexade av tyngden. Dvs vantbulten eller vad man ska kalla den.

Fick åka hem försiktigt med underkänt och bromspedalen hängande rakt ner. Blev att mest svänga vänster så att den inte slog i marken.

Någon annan som råkat ut för samma test eller blev jag blåst
 
Staffans2000
john68 john68 skrev:
Var på besiktningen idag med hojen.
Har besiktigat sen 1986 men aldrig hört att bromspedalen skall klara ett tryck om 80 kg och att man testar det genom att ställa sin 78 kg tunga kropp på pedalen och trycka till.

Har framflyttade reglage på denna och pedalen kalvade över, när reglagepinnen böjde sig eller flexade av tyngden. Dvs vantbulten eller vad man ska kalla den.

Fick åka hem försiktigt med underkänt och bromspedalen hängande rakt ner. Blev att mest svänga vänster så att den inte slog i marken.

Någon annan som råkat ut för samma test eller blev jag blåst
Aldrig.
Ring statonsmästaren och fråga var den föreskriften finns. Är det ett eget påhitt av en övernitisk tjänsteman (eller kvinna:D) får de betala reparationen.

Staffans
 
  • Gilla
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag bara hastigt läst Transportstyrelsens besiktningsföreskrifter men där står "okulärkontroll" samt bromsprov med retardationsmätare.
Sen, väger man 78 kg och ställer sig och gungar på pedalen blir krafterna, pga kinematik och dynamik, på pedalen större än "80 kg".
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nu har jag bara hastigt läst Transportstyrelsens besiktningsföreskrifter men där står "okulärkontroll" samt bromsprov med retardationsmätare.
Sen, väger man 78 kg och ställer sig och gungar på pedalen blir krafterna, pga kinematik och dynamik, på pedalen större än "80 kg".
Så tänkte jag också. Han stod framför, bredvid framhjulet, vänd bakåt och satte foten på den. Kraften när jag sitter på och vinklar fotbladet fram är inte alls ngr 80 kg och jag har iaf låst bakhjulet ett par ggr.

Tyvärr brukar jag få tokspelet och bli galen på idioter med tråkiga efterverkningar, så jag har fått lägga band på mig så att det inte spårar ur. Brukar säga att det är tur att man inte bor i Texas.....
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aldrig.
Ring statonsmästaren och fråga var den föreskriften finns. Är det ett eget påhitt av en övernitisk tjänsteman (eller kvinna:D) får de betala reparationen.

Staffans
Går nog att få TB den å spänna lite utan problem. Mest sur över att få åka omkring med originalsystemet tills att den är ombesad. Servar vart annat år och tvättar vart tredje annars.....
 
P
john68 john68 skrev:
Går nog att få TB den å spänna lite utan problem. Mest sur över att få åka omkring med originalsystemet tills att den är ombesad. Servar vart annat år och tvättar vart tredje annars.....
Tvättar vart tredje år,vilket skick är hojen i,rat rod?:)
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Tvättar vart tredje år,vilket skick är hojen i,rat rod?:)
Haha, kör bara till och från jobbet och helst inte i regn. Dammig på sin höjd.
 
Detta var fan det dummaste jag har hört. Har aldrig råkat ut för detta under de 25 år jag har kört mc.
Bakbromsen är ju den som belastas minst. Man låser ju den med betydligt lättare tryck än 80 kg. Hur ställer han sina 78 kg på frambromsreglaget?
Jag hade krävt ersättning för reparationskostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle tok-bråkat och kallat dit polis på plats för skadegörelse av annans egendom.
Sådär får f*n inte en besiktningsman bete sig.

Men iom att du åkte därifrån är det svårare att få ut ersättning för det.
Ord mot ord om de skulle hävda "nä något sånt skulle vi aldrig göra"

Tycker att du ska fotodokumentera så mycket du kan och sen rikta ersättningskrav mot firman som besiktade, men inte vänta sig nån större ersättning.
 
P
Nä,har aldrig hört något om en sån regel,jag har också besiktat många olika hojar genom åren,vore helt ologiskt,det fanns inte något i montaget som såg "rackligt" ut som kan ha gjort att han blev skeptisk?
 
R
Besiktning kan vara ett jävla lotteri, byt besiktningsställe eller kräv en annan ”tekniker”

En husvagn som jag besiktigade för många år sen fick underkänt på draghandsken...
Kvinnan som besiktigade fattade inte att man behövde lyfta handtaget uppåt för att kunna knäcka det framåt på draghandsken.

Trots att jag påpekade detta ett flertal gånger och erbjöd mig att visa hur man gör så skrek hon att jag skulle inte visa henne hur hon ska göra sitt jobb och gav mig underkänt.

Efter det så tappade jag förtroendet helt för bilbesiktningen. Är som sagt ett lotto om man får ett riktigt as eller en riktigt trevlig tekniker som är kunnig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur gjorde du för att väga besiktningsmannen? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
P
Vad gör de om alla väger 120 pannor? Många besiktningsmän är inte så smala av sig.

Men vilken planta.
In och prata med stationschefen, kräv reperation och gratis ombesiktning.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
R RalleB skrev:
Besiktning kan vara ett jävla lotteri, byt besiktningsställe eller kräv en annan ”tekniker”

En husvagn som jag besiktigade för många år sen fick underkänt på draghandsken...
Kvinnan som besiktigade fattade inte att man behövde lyfta handtaget uppåt för att kunna knäcka det framåt på draghandsken.

Trots att jag påpekade detta ett flertal gånger och erbjöd mig att visa hur man gör så skrek hon att jag skulle inte visa henne hur hon ska göra sitt jobb och gav mig underkänt.

Efter det så tappade jag förtroendet helt för bilbesiktningen. Är som sagt ett lotto om man får ett riktigt as eller en riktigt trevlig tekniker som är kunnig.
När jag besiktade en nyinköpt mc med en gaffel som läckte värre än niagarafallen så fick jag en bra att veta.
Det rann tamejfan ner på bromsen men mekanikern hade inte tid förrän veckan efter och jag chansade :D
Den gick även genom med raka rör.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
När jag besiktade en nyinköpt mc med en gaffel som läckte värre än niagarafallen så fick jag en bra att veta.
Det rann tamejfan ner på bromsen men mekanikern hade inte tid förrän veckan efter och jag chansade :D
Den gick även genom med raka rör.
Ja det där med ljudet brukar de inte vara så himla noga med. Det brukar mest vara sheriffen som är lite finkänslig ibland :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.