Var på besiktningen idag med hojen.
Har besiktigat sen 1986 men aldrig hört att bromspedalen skall klara ett tryck om 80 kg och att man testar det genom att ställa sin 78 kg tunga kropp på pedalen och trycka till.
Har framflyttade reglage på denna och pedalen kalvade över, när reglagepinnen böjde sig eller flexade av tyngden. Dvs vantbulten eller vad man ska kalla den.
Fick åka hem försiktigt med underkänt och bromspedalen hängande rakt ner. Blev att mest svänga vänster så att den inte slog i marken.
Någon annan som råkat ut för samma test eller blev jag blåst
Har besiktigat sen 1986 men aldrig hört att bromspedalen skall klara ett tryck om 80 kg och att man testar det genom att ställa sin 78 kg tunga kropp på pedalen och trycka till.
Har framflyttade reglage på denna och pedalen kalvade över, när reglagepinnen böjde sig eller flexade av tyngden. Dvs vantbulten eller vad man ska kalla den.
Fick åka hem försiktigt med underkänt och bromspedalen hängande rakt ner. Blev att mest svänga vänster så att den inte slog i marken.
Någon annan som råkat ut för samma test eller blev jag blåst
Aldrig.john68 skrev:
Var på besiktningen idag med hojen.
Har besiktigat sen 1986 men aldrig hört att bromspedalen skall klara ett tryck om 80 kg och att man testar det genom att ställa sin 78 kg tunga kropp på pedalen och trycka till.
Har framflyttade reglage på denna och pedalen kalvade över, när reglagepinnen böjde sig eller flexade av tyngden. Dvs vantbulten eller vad man ska kalla den.
Fick åka hem försiktigt med underkänt och bromspedalen hängande rakt ner. Blev att mest svänga vänster så att den inte slog i marken.
Någon annan som råkat ut för samma test eller blev jag blåst
Ring statonsmästaren och fråga var den föreskriften finns. Är det ett eget påhitt av en övernitisk tjänsteman (eller kvinna
Staffans
Nu har jag bara hastigt läst Transportstyrelsens besiktningsföreskrifter men där står "okulärkontroll" samt bromsprov med retardationsmätare.
Sen, väger man 78 kg och ställer sig och gungar på pedalen blir krafterna, pga kinematik och dynamik, på pedalen större än "80 kg".
Sen, väger man 78 kg och ställer sig och gungar på pedalen blir krafterna, pga kinematik och dynamik, på pedalen större än "80 kg".
Så tänkte jag också. Han stod framför, bredvid framhjulet, vänd bakåt och satte foten på den. Kraften när jag sitter på och vinklar fotbladet fram är inte alls ngr 80 kg och jag har iaf låst bakhjulet ett par ggr.Fotografen skrev:
Tyvärr brukar jag få tokspelet och bli galen på idioter med tråkiga efterverkningar, så jag har fått lägga band på mig så att det inte spårar ur. Brukar säga att det är tur att man inte bor i Texas.....
Går nog att få TB den å spänna lite utan problem. Mest sur över att få åka omkring med originalsystemet tills att den är ombesad. Servar vart annat år och tvättar vart tredje annars.....Staffans2000 skrev:
Detta var fan det dummaste jag har hört. Har aldrig råkat ut för detta under de 25 år jag har kört mc.
Bakbromsen är ju den som belastas minst. Man låser ju den med betydligt lättare tryck än 80 kg. Hur ställer han sina 78 kg på frambromsreglaget?
Jag hade krävt ersättning för reparationskostnader.
Bakbromsen är ju den som belastas minst. Man låser ju den med betydligt lättare tryck än 80 kg. Hur ställer han sina 78 kg på frambromsreglaget?
Jag hade krävt ersättning för reparationskostnader.
Redigerat:
Jag skulle tok-bråkat och kallat dit polis på plats för skadegörelse av annans egendom.
Sådär får f*n inte en besiktningsman bete sig.
Men iom att du åkte därifrån är det svårare att få ut ersättning för det.
Ord mot ord om de skulle hävda "nä något sånt skulle vi aldrig göra"
Tycker att du ska fotodokumentera så mycket du kan och sen rikta ersättningskrav mot firman som besiktade, men inte vänta sig nån större ersättning.
Sådär får f*n inte en besiktningsman bete sig.
Men iom att du åkte därifrån är det svårare att få ut ersättning för det.
Ord mot ord om de skulle hävda "nä något sånt skulle vi aldrig göra"
Tycker att du ska fotodokumentera så mycket du kan och sen rikta ersättningskrav mot firman som besiktade, men inte vänta sig nån större ersättning.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Besiktning kan vara ett jävla lotteri, byt besiktningsställe eller kräv en annan ”tekniker”
En husvagn som jag besiktigade för många år sen fick underkänt på draghandsken...
Kvinnan som besiktigade fattade inte att man behövde lyfta handtaget uppåt för att kunna knäcka det framåt på draghandsken.
Trots att jag påpekade detta ett flertal gånger och erbjöd mig att visa hur man gör så skrek hon att jag skulle inte visa henne hur hon ska göra sitt jobb och gav mig underkänt.
Efter det så tappade jag förtroendet helt för bilbesiktningen. Är som sagt ett lotto om man får ett riktigt as eller en riktigt trevlig tekniker som är kunnig.
En husvagn som jag besiktigade för många år sen fick underkänt på draghandsken...
Kvinnan som besiktigade fattade inte att man behövde lyfta handtaget uppåt för att kunna knäcka det framåt på draghandsken.
Trots att jag påpekade detta ett flertal gånger och erbjöd mig att visa hur man gör så skrek hon att jag skulle inte visa henne hur hon ska göra sitt jobb och gav mig underkänt.
Efter det så tappade jag förtroendet helt för bilbesiktningen. Är som sagt ett lotto om man får ett riktigt as eller en riktigt trevlig tekniker som är kunnig.
När jag besiktade en nyinköpt mc med en gaffel som läckte värre än niagarafallen så fick jag en bra att veta.R RalleB skrev:Besiktning kan vara ett jävla lotteri, byt besiktningsställe eller kräv en annan ”tekniker”
En husvagn som jag besiktigade för många år sen fick underkänt på draghandsken...
Kvinnan som besiktigade fattade inte att man behövde lyfta handtaget uppåt för att kunna knäcka det framåt på draghandsken.
Trots att jag påpekade detta ett flertal gånger och erbjöd mig att visa hur man gör så skrek hon att jag skulle inte visa henne hur hon ska göra sitt jobb och gav mig underkänt.
Efter det så tappade jag förtroendet helt för bilbesiktningen. Är som sagt ett lotto om man får ett riktigt as eller en riktigt trevlig tekniker som är kunnig.
Det rann tamejfan ner på bromsen men mekanikern hade inte tid förrän veckan efter och jag chansade
Den gick även genom med raka rör.
Ja det där med ljudet brukar de inte vara så himla noga med. Det brukar mest vara sheriffen som är lite finkänslig iblandRkarlsson skrev: