Hej,

Jag har byggt en egen konstruktion för handfat i vårt nya badrum. Den utgörs av en enkel marmorskiva med vita träsarger under. När det kommer till infästningen i väggen så är det tänkt att den kommer göras med franska träskruv igenom tre järn i den bakre sargen. Jag är dock lite orolig för huruvida detta kommer hålla ordentligt eller ej varför jag gärna skulle motta lite råd från er!

Jag har enligt nedanstående beräkningar kommit fram till att de tre fästpunkterna måste klara minst 70kg var - vore detta möjligt?
  • Väggen ska enligt hantverkaren vara "extra förstärkt", vet dock inte vad det innebär...
  • Bredden på konstruktionen är 55cm
  • 3 järn med 2-3 franska träskruv i varje kommer spridas mellan de 55cm
  • Djupet på konstruktionen är 37cm
  • Total vikt på konstruktionen är 30kg
  • Extra vikt att beakta vore om någon lutade sig med 20kg i änden av konstruktionen
  • Givet detta har jag försökt beräkna kraften i väggen med hjälp av moment och kommit fram till att den behöver klara totalt 200kg
  • Givet 3 olika fästpunkter utspridda över sargens 55cm bredd (var och en med 2-3 franska träskruv) innebär detta ca 70kg per fästpunkt

Stort tack förhand för er hjälp!

Allt står ju och faller med hur väggen är uppbyggd. Är det kortlat på rätt ställe (där skruvarna ska in) så är det inga problem öht. Skruven kommer i så fall inte vara den svaga punkten.

Är det däremot enkelgips med kakel på så kommer hela rasket åka ner i golvet!

Är det träfiberskiva (helst minst 15mm plywood) så håller det också, dock är kanske inte fransk träskruv förstahandsvalet i så fall!

Använd inte franska träskruv. De har dåligt kvalitet, är grov gängade och allmänt fula i en synlig konstruktion.
Sätt dit Jetting skruv istället. De har bättre kvalitet, bättre gängor och man behöver oftast inte förborra.

Hej,

Stort tack för era svar! Jag har nu rett ut hur väggen är uppbyggd (hantverkarens beskrivning nedan):
Kortlning ca 200x45, plywoodskiva 15mm, våtrumsskiva, tätskikt och längst ut kakel

Jag bifogar också två bilder på konstruktionen som visar hur jag tänkt (totalt 30 kg alltså).

Det låter vettigt att byta skruv - är "Jettingskruv" det bästa eller finns det andra alternativ?

När ni hör hur väggen är konstruerad och ser bilderna - är ni fortfarande övertygade om att det kommer hålla?

Återigen - stort tack för er hjälp - den är ovärdelig (i alla fall värd en ny badrumsvägg =))!

photo 1 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

photo 2 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det allt det där din hantverkare skrev i väggen bakom så kommer inte den där prylen komma ner i första taget. Om något händer så är det i så fall träramen som ger sig, det kommer inte lossa från väggen.

Jettingskruv är mycket bra, det fungerar också bra med stora VVS skruv. Borra igenom kaklet och tätskiktet och skruva sen skruven igenom resten. In med silikon i hålet efter du borrat, innan du skruvat in skruven!

Goda nyheter!

Det verkar finnas många olika varianter av Jettingskruv, är det någon specifik modell jag bör satsa på? T.ex. någon här:
http://onlinebyggvaror.se/skruv-fastelement/traskruv/traskruv-6-kantsskalle-jumbo-jetting/

Jag undrar också hur välsorterad en byggvaruhandel behöver vara för att ha Jettingskruv - för jag antar att det inte finns på Claes Ohlson? Jag bor i centrala Stockholm och hade gärna köpt dem någonstans i centrum,

Tack återigen!

Elin Persson skrev:
Goda nyheter!

Det verkar finnas många olika varianter av Jettingskruv, är det någon specifik modell jag bör satsa på? T.ex. någon här:
[länk]

Jag undrar också hur välsorterad en byggvaruhandel behöver vara för att ha Jettingskruv - för jag antar att det inte finns på Claes Ohlson? Jag bor i centrala Stockholm och hade gärna köpt dem någonstans i centrum,

Tack återigen!
Kör med denna skruven så kommer det fungera galant. Passar bra med rostfritt i ett badrum också!

http://www.clasohlson.com/se/VVS-skruv/Pr313117000

Länkningen går visst till 2 olika dimensioner, jag menar den långa utav de 2. 75mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.