Hej!

Har tänkt installera en braskamin i vårt nybyggda hus, men är lite undrande kring hur tung denna kan vara utan att det påverkar golvet/ plattan?

Huset har ingen källare utan plattan är gjuten direkt på plan mark. Men vi har vattenburen golvvärme vilket tydligen kan ställa till besvär.

Braskaminen vi först tänkt oss väger 350 kg, till detta kommer uppmurningen med lecastenar m.m.

Kan man ställa en sådan tung pjäs på plattan, eller vad gäller egentligen? Hustillverkaren säger att inte mer än 200 kg. Men andra svar jag fått är att man kan ställa insatsen på en stenskiva och därmed fördela ut vikten bättre och då bör det inte vara några problem....

Någon som har kunskapen och erfarenheten och kan hjälpa mig med råd här?

MVH

max 200 kg innebär ju att du bara kan bjuda en mager granne på en lördagsgrogg. En murspis eller täljstenskamin har inte sin belastning på en liten fläck och det är väl endast om golvvärmen ligger under ett flytande golv som man måste göra en smärre ombyggnad.

Ja, jag tycker själv att 200 kg låter väldigt lite, tusan står jag på golvet blir ju kvm vikten långt över 200 kg.... Men jag har fått detta till svar och vill ju inte göra en installton som sedan resulterar i problem och ett försäkringsbolag som kanske inte vill hjälpa till...

De måste menat punktlast, utbredd last kanske 400-500kg m2. Kolla igen med dem, har själv ingen koll på plattor men golvspån fixar 300kg m2 och nog borde en platta klara betydligt mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.