31 709 läst ·
228 svar
32k läst
228 svar
Max last med B körkort
Det var väl jag som var först???MathiasS skrev:
Det är sant. Men TS hade ju angivit tjänstevikter, max släpvagnsvikt och hur mycket lasten väger. I det här fallet är det inte där begränsningen ligger.MathiasS skrev:
Ett körkort före 1996 har en övergångsregel som inte är kopplad till släpvagn: Man får köra en personbil oavsett vilken totalvikt den har Det är den regeln som kör att vi kan köra turistbussar som husbilar (reggade som pb klass2).
Det har dock ingenting med totalvikt på bil+släp att göra.
Det har dock ingenting med totalvikt på bil+släp att göra.
Svaret är ju redan givet. Han kunde bara använda det lätta släpet så lasta det fullt och lägg resten på flaket på pickuppen....Klart!A AndersS skrev:
Ts har en pickup, flaklängd okänd, och ett 4 m kolli som väger 200-250kg av okänt innehåll.😉 men det ska inte kunna sticka ut speciellt mycket vid max sväng.useless skrev:
Japp, personligen tycker jag dock att appen är mycket användarvänligare, så jag tycker att den är värd att lyftas in i sammanhanget.useless skrev:
Men, det finns naturligtvis massor med sätt att ta reda på uppgifterna, dock funkar inte fax längre.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Nej det stämmer inte med b kort före -96.A AG A skrev:Det är vekligen vansinnigt med tanke på hur mycket lättare och säkrare det är att dra ett tungt släp medven stor, tung bil. Istället är det närapå så att ju mindre och lättare bil, ju mer får du dra. Det behövde inte inte alls bli svårare för polisen, om man bara bestämde en maxvikt för B, och BE på varje bilmodell istället för fordonskombination överlag.
Men lagen är som den är. Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.
Däremot så får du köra personbil klass 2 med körkort före -96(husbil som väger mer än 3500kg.
Och det var precis därför som jag tog upp det.C cpalm skrev:
Det hjälper inte till i denna tråden men kunde bevisligen hjälpa någon annan.
Detta grundar sig ju i att man alltid får dra en lätt släp även om bilen är av större modell upp till 3500 kg.
Väger släpet 751 kg eller mer så är det inget lätt släp och då faller det direkt