MathiasS MathiasS skrev:
Du var först i tråden, men inte sist, med att säga att det är totalvikten som styr med B-kort.
Det var väl jag som var först???

MathiasS MathiasS skrev:
Man behöver beakta totalvikt OCH hur mycket man lastar.
Det är sant. Men TS hade ju angivit tjänstevikter, max släpvagnsvikt och hur mycket lasten väger. I det här fallet är det inte där begränsningen ligger.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Det kan också vara 4250kg i total ekipagevikt på B-kort.
Om bilen väger 3500kg så får du ändå dra en lätt släpvagn på 750kg.
Kanske lite ovanligt för personbilar, men har man en Mercedes Sprinter så kan man hamna där.
 
Ett körkort före 1996 har en övergångsregel som inte är kopplad till släpvagn: Man får köra en personbil oavsett vilken totalvikt den har Det är den regeln som kör att vi kan köra turistbussar som husbilar (reggade som pb klass2).

Det har dock ingenting med totalvikt på bil+släp att göra.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 6 till
  • Laddar…
Ber snällt, kan vi inte hålla oss till ts frågeställning och förutsättningar.
Blir annars ytterligare en totalförvirrad tråd om körkort, släp, vikter. Många sådana finns i forumet.😉
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ber snällt, kan vi inte hålla oss till ts frågeställning och förutsättningar.
Blir annars ytterligare en totalförvirrad tråd om körkort, släp, vikter. Många sådana finns i forumet.😉
Svaret är ju redan givet. Han kunde bara använda det lätta släpet så lasta det fullt och lägg resten på flaket på pickuppen....Klart!
 
  • Gilla
OlssoniVallby och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Svaret är ju redan givet. Han kunde bara använda det lätta släpet så lasta det fullt och lägg resten på flaket på pickuppen....Klart!
Han får bara ta försiktigt med 4 m på bilen. Men det är ju inget konstigt och flagga behövs väl bara släpvagnslasten😉
 
A AndersS skrev:
Han får bara ta försiktigt med 4 m på bilen. Men det är ju inget konstigt och flagga behövs väl bara släpvagnslasten😉
Är inte de flesta bilar längre än 4m? Vore det en 18m flaggstång som skulle transporteras kan jag hålla med om att särskild försiktighet krävs.
 
Fast om lasten på bilen 'bara' sticker ut bakåt över släpvagnen så behövs väl ingen flagga eller annan markering av den, eller?
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det har jag, men det gäller väl inte mina kombinationer?
Enklast tycker jag är att ladda ner appen ”Biluppgifter”
Med regnumret så har du sedan all nödvändig information, utan att behöva räkna.
 
Det räcker väl att gå till transportsryrelsen.se? Behövs ingen app för det (förutom appen "webläsare"...)
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast om lasten på bilen 'bara' sticker ut bakåt över släpvagnen så behövs väl ingen flagga eller annan markering av den, eller?
Ts har en pickup, flaklängd okänd, och ett 4 m kolli som väger 200-250kg av okänt innehåll.😉 men det ska inte kunna sticka ut speciellt mycket vid max sväng.
 
useless useless skrev:
Det räcker väl att gå till transportsryrelsen.se? Behövs ingen app för det (förutom appen "webläsare"...)
Japp, personligen tycker jag dock att appen är mycket användarvänligare, så jag tycker att den är värd att lyftas in i sammanhanget.
Men, det finns naturligtvis massor med sätt att ta reda på uppgifterna, dock funkar inte fax längre.
 
A AG A skrev:
Det är vekligen vansinnigt med tanke på hur mycket lättare och säkrare det är att dra ett tungt släp medven stor, tung bil. Istället är det närapå så att ju mindre och lättare bil, ju mer får du dra. Det behövde inte inte alls bli svårare för polisen, om man bara bestämde en maxvikt för B, och BE på varje bilmodell istället för fordonskombination överlag.
Men lagen är som den är. Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.
Nej det stämmer inte med b kort före -96.
Däremot så får du köra personbil klass 2 med körkort före -96(husbil som väger mer än 3500kg.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
A Argastesnickaren skrev:
Har du en bil som väger 3500 kg så får du fortfarande dra en lätt släp på 750 kg så i det fallet överstiger det 3500 kg.
Najs, tack för det tipset i släpvagnsdjungeln! 👍
Har precis det dilemmat med min skåpbil.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Najs, tack för det tipset i släpvagnsdjungeln! 👍
Har precis det dilemmat med min skåpbil.
Och det var precis därför som jag tog upp det.
Det hjälper inte till i denna tråden men kunde bevisligen hjälpa någon annan.
Detta grundar sig ju i att man alltid får dra en lätt släp även om bilen är av större modell upp till 3500 kg.
Väger släpet 751 kg eller mer så är det inget lätt släp och då faller det direkt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.