Ja, det är ologiskt och lite rörigt, men samtidigt rätt enkelt tycker jag.
B-kort = max totalvikt 3500 kg,
B96 = max totalvikt 4250
BE = Här har du gått en utbildning som omfattar att du ska lära dig om vikter och vad som gäller, alltså kommer du kunna vad som gäller när det blir aktuellt :)

Ett litet inspel på det klassiska "Men min stora bil är ju myyyycket säkrare att dra den tunga vagnen med":

När man tillverkar, testar, certifierar och får bilmodeller godkända med specifikationer för max dragvikt osv så betyder det att bilen är byggd för att på ett av branschen, länder, EU etc, överrenskommet och säkert sätt kunna dra så stora släp. Vilket betyder att, ja, din jättebil är kanske lite säkrare, men din lilla bil är också tillräckligt säker för att dra med.

• Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ett besök på valfri tipp en lördag eller söndag på våren kan övertyga vem som helst att man nog egentligen inte skulle tillåta detta! 😉
Håller med, att se folk som försöker backa med släp kan vara väldigt underhållande...

• Gilla
Ockupanten och 8 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Precis, längden på prylarna är nära 4 meter och då vore ett större släp trevligare
Ett som har totalvikt på 980 kg får du dra med din bil och B-kort, men skulle riskera att bli överlast om de väger närmare 250kg istället för 200kg.😉
Löser 4m problemet.

G GHGH skrev:
Ja, det är ologiskt och lite rörigt, men samtidigt rätt enkelt tycker jag.
B-kort = max totalvikt 3500 kg,
B96 = max totalvikt 4250
BE = Här har du gått en utbildning som omfattar att du ska lära dig om vikter och vad som gäller, alltså kommer du kunna vad som gäller när det blir aktuellt :)

Ett litet inspel på det klassiska "Men min stora bil är ju myyyycket säkrare att dra den tunga vagnen med":

När man tillverkar, testar, certifierar och får bilmodeller godkända med specifikationer för max dragvikt osv så betyder det att bilen är byggd för att på ett av branschen, länder, EU etc, överrenskommet och säkert sätt kunna dra så stora släp. Vilket betyder att, ja, din jättebil är kanske lite säkrare, men din lilla bil är också tillräckligt säker för att dra med.
Ett annat inspel på det klassiska "Men min stora bil är ju myyyycket säkrare att dra den tunga vagnen med":

En lastbil är ju också mycket bättre och säkrare på att lasta och frakta saker, jag får inte köra den på ett B-kort i alla fall.

• Gilla
Elektra och 9 till
  • Laddar…
Plockupen bör väl klara lasset själv utan släp? Vad har du för lastvikt på den? 740kg?

Edit: missade att det inte får plats så då är det obromsade vagnen som gäller.

Redigerat:
Transportstyrelsens släpvagnskalkylator kan vara bra för att kolla att man överhuvudtaget får köra den kombination av bil och släp som man funderar på.

• Gilla
Purre och 20 till
  • Laddar…
Du får bara ta släp 1.

Men som du skriver nedan reglerna är konstiga.

Två bilar två släp(750+1250). Körde 1250 släp med min V60cc 4wd och 250hästar förra våren. Kom på efteråt att det inte var lagligt. Hade jag bytt bil så jag tagit vännens Audi a3 så hade jag lagligt fått dra 1250 släpet. Så knäppt är det!

A AndersS skrev:
Det är bilen och släpets totalvikt som styr 3500 kg med B-kort.
Och sedan hur man får dra med bilen beror på olika körkort, utökat B-kort, BE, etc.
Men du har B-kort, lär dig den regeln hur du kan köra. Glöm allt annat funderande, det är regelverket som gäller.
Du var först i tråden, men inte sist, med att säga att det är totalvikten som styr med B-kort. Ingen i tråden innan jag gör detta inlägg har lyckats säga hela sanningen......

Man behöver beakta totalvikt OCH hur mycket man lastar.

Totalvikten, oavsett körkortsbehörighet, svarar på frågan om du har behörighet att framföra fordonskombinationen.

Därefter är det max dragvikt för bilen och maximal lastvikt på släpet som tillsammans talar om hur mycket du får lasta.

Detta gäller för både B, utökad B och BE.

• Gilla
Elektra och 6 till
  • Laddar…
Den regeln är ju svårbegriplig, jag får köra omkring med 3500 kg i vissa kombinationer men inte i andra!
För om jag tar min kombi som har en totalvikt på 2050 så är det ok
Hur har man tänkt här?

Så länge man ligger under 3500 kg så borde de ju vara ok, en större dragbil är ju dessutom säkrare
Det är vekligen vansinnigt med tanke på hur mycket lättare och säkrare det är att dra ett tungt släp medven stor, tung bil. Istället är det närapå så att ju mindre och lättare bil, ju mer får du dra. Det behövde inte inte alls bli svårare för polisen, om man bara bestämde en maxvikt för B, och BE på varje bilmodell istället för fordonskombination överlag.
Men lagen är som den är. Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.

MathiasS MathiasS skrev:
Du var först i tråden, men inte sist, med att säga att det är totalvikten som styr med B-kort. Ingen i tråden innan jag gör detta inlägg har lyckats säga hela sanningen......

Man behöver beakta totalvikt OCH hur mycket man lastar.

Totalvikten, oavsett körkortsbehörighet, svarar på frågan om du har behörighet att framföra fordonskombinationen.

Därefter är det max dragvikt för bilen och maximal lastvikt på släpet som tillsammans talar om hur mycket du får lasta.

Detta gäller för både B, utökad B och BE.
Var svar på ts fråga och utifrån ts körkort, varför ts inte fick dra sin 1300kg totalviktkärra med sin bil, även olastad.
Sedan hade ts ny fundering om 4m längd på gods, se i inlägg #18 finns ytterligare svar.
Som hästägare är det en vanlig frågeställning med olika fordon, släp och "last".😉

• Wow
Anmj
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.
Det har jag, men det gäller väl inte mina kombinationer?

Fairlane
A AG A skrev:
Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg
Var hittar du den informationen?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det har jag, men det gäller väl inte mina kombinationer?
Nä, du får inte dra det med enbart B-kort även om körkortet är äldre med din bil.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
TS: har du reg nr på fodonen kan du markera svar 21 som bästa svar och gå vidare.

• Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.
Nej, det är precis tvärtom. Från och med 1996 finns möjligheten att ta B96-kort så man får framföra en kombination som väger 4250 kilo. Före det var det 3500 som gällde för alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.