30 966 läst ·
228 svar
31k läst
228 svar
Max last med B körkort
Ja, det är ologiskt och lite rörigt, men samtidigt rätt enkelt tycker jag.
B-kort = max totalvikt 3500 kg,
B96 = max totalvikt 4250
BE = Här har du gått en utbildning som omfattar att du ska lära dig om vikter och vad som gäller, alltså kommer du kunna vad som gäller när det blir aktuellt
Ett litet inspel på det klassiska "Men min stora bil är ju myyyycket säkrare att dra den tunga vagnen med":
När man tillverkar, testar, certifierar och får bilmodeller godkända med specifikationer för max dragvikt osv så betyder det att bilen är byggd för att på ett av branschen, länder, EU etc, överrenskommet och säkert sätt kunna dra så stora släp. Vilket betyder att, ja, din jättebil är kanske lite säkrare, men din lilla bil är också tillräckligt säker för att dra med.
B-kort = max totalvikt 3500 kg,
B96 = max totalvikt 4250
BE = Här har du gått en utbildning som omfattar att du ska lära dig om vikter och vad som gäller, alltså kommer du kunna vad som gäller när det blir aktuellt
Ett litet inspel på det klassiska "Men min stora bil är ju myyyycket säkrare att dra den tunga vagnen med":
När man tillverkar, testar, certifierar och får bilmodeller godkända med specifikationer för max dragvikt osv så betyder det att bilen är byggd för att på ett av branschen, länder, EU etc, överrenskommet och säkert sätt kunna dra så stora släp. Vilket betyder att, ja, din jättebil är kanske lite säkrare, men din lilla bil är också tillräckligt säker för att dra med.
Ett annat inspel på det klassiska "Men min stora bil är ju myyyycket säkrare att dra den tunga vagnen med":G GHGH skrev:Ja, det är ologiskt och lite rörigt, men samtidigt rätt enkelt tycker jag.
B-kort = max totalvikt 3500 kg,
B96 = max totalvikt 4250
BE = Här har du gått en utbildning som omfattar att du ska lära dig om vikter och vad som gäller, alltså kommer du kunna vad som gäller när det blir aktuellt
Ett litet inspel på det klassiska "Men min stora bil är ju myyyycket säkrare att dra den tunga vagnen med":
När man tillverkar, testar, certifierar och får bilmodeller godkända med specifikationer för max dragvikt osv så betyder det att bilen är byggd för att på ett av branschen, länder, EU etc, överrenskommet och säkert sätt kunna dra så stora släp. Vilket betyder att, ja, din jättebil är kanske lite säkrare, men din lilla bil är också tillräckligt säker för att dra med.
En lastbil är ju också mycket bättre och säkrare på att lasta och frakta saker, jag får inte köra den på ett B-kort i alla fall.
Transportstyrelsens släpvagnskalkylator kan vara bra för att kolla att man överhuvudtaget får köra den kombination av bil och släp som man funderar på.
Du får bara ta släp 1.
Men som du skriver nedan reglerna är konstiga.
Två bilar två släp(750+1250). Körde 1250 släp med min V60cc 4wd och 250hästar förra våren. Kom på efteråt att det inte var lagligt. Hade jag bytt bil så jag tagit vännens Audi a3 så hade jag lagligt fått dra 1250 släpet. Så knäppt är det!
Men som du skriver nedan reglerna är konstiga.
Två bilar två släp(750+1250). Körde 1250 släp med min V60cc 4wd och 250hästar förra våren. Kom på efteråt att det inte var lagligt. Hade jag bytt bil så jag tagit vännens Audi a3 så hade jag lagligt fått dra 1250 släpet. Så knäppt är det!
Du var först i tråden, men inte sist, med att säga att det är totalvikten som styr med B-kort. Ingen i tråden innan jag gör detta inlägg har lyckats säga hela sanningen......A AndersS skrev:
Man behöver beakta totalvikt OCH hur mycket man lastar.
Totalvikten, oavsett körkortsbehörighet, svarar på frågan om du har behörighet att framföra fordonskombinationen.
Därefter är det max dragvikt för bilen och maximal lastvikt på släpet som tillsammans talar om hur mycket du får lasta.
Detta gäller för både B, utökad B och BE.
Det är vekligen vansinnigt med tanke på hur mycket lättare och säkrare det är att dra ett tungt släp medven stor, tung bil. Istället är det närapå så att ju mindre och lättare bil, ju mer får du dra. Det behövde inte inte alls bli svårare för polisen, om man bara bestämde en maxvikt för B, och BE på varje bilmodell istället för fordonskombination överlag.TorpAnders skrev:
Men lagen är som den är. Om du inte råkat ta körkort före 1996, då kombinationen bil och släp får vara 4250 kg.
Var svar på ts fråga och utifrån ts körkort, varför ts inte fick dra sin 1300kg totalviktkärra med sin bil, även olastad.MathiasS skrev:
Du var först i tråden, men inte sist, med att säga att det är totalvikten som styr med B-kort. Ingen i tråden innan jag gör detta inlägg har lyckats säga hela sanningen......
Man behöver beakta totalvikt OCH hur mycket man lastar.
Totalvikten, oavsett körkortsbehörighet, svarar på frågan om du har behörighet att framföra fordonskombinationen.
Därefter är det max dragvikt för bilen och maximal lastvikt på släpet som tillsammans talar om hur mycket du får lasta.
Detta gäller för både B, utökad B och BE.
Sedan hade ts ny fundering om 4m längd på gods, se i inlägg #18 finns ytterligare svar.
Som hästägare är det en vanlig frågeställning med olika fordon, släp och "last".😉
