Om jag ska dra hem tre pryttlar som väger 200-250 kg styck hur göra?

Dragbil: Pickup med 2000 kg drag. kan ta en eller två av pryttlarna fysiskt
Tjänstevikt 1780
Totalvikt 2520

Släp1:
Tjänstevikt 230
Totalvikt 750
Obromsad

Släp 2:
Tjänstevikt 470
Totalvikt 1300
Bromsad

Reglerna är enkla: Med B-kort får inte den sammanlagda totalvikten överstiga 3500 kg (Det spelar alltså ingen roll hur mycket last man eventuellet har). så släp 2 går bort ur ekvationen om du vill köra lagligt.

• Gilla
PNI och 12 till
  • Laddar…
Släp 2 får du inte dra efter som totalvikten på fordonskombinationen blir över 3500kg.

• Gilla
stefan.munter och 2 till
  • Laddar…
Den regeln är ju svårbegriplig, jag får köra omkring med 3500 kg i vissa kombinationer men inte i andra!
För om jag tar min kombi som har en totalvikt på 2050 så är det ok
Hur har man tänkt här?

Så länge man ligger under 3500 kg så borde de ju vara ok, en större dragbil är ju dessutom säkrare

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Släp1 och du tar 2 saker på släpkärran och den återstående på bilen eller tvärt om beroende hur det är att lasta.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Den regeln är ju svårbegriplig, jag får köra omkring med 3500 kg i vissa kombinationer men inte i andra!
Hur har man tänkt här?

Så länge man ligger under 3500 kg så borde de ju vara ok, en större dragbil är ju dessutom säkrare
Det är bilen och släpets totalvikt som styr 3500 kg med B-kort.
Och sedan hur man får dra med bilen beror på olika körkort, utökat B-kort, BE, etc.
Men du har B-kort, lär dig den regeln hur du kan köra. Glöm allt annat funderande, det är regelverket som gäller.

• Gilla
MrHandyman1 och 7 till
  • Laddar…
Hur har man tänkt här?

Kan man tycka men så är inte lagen. Har du bara B så gäller totalvikten på bil+släp ska vara under 3500kg. Man antar väl att om man inte tagit BE så kan man inte räkna med att föraren har full koll på laster, surrning osv osv.

Så ja, en mindre bil med stor släpvagnsvikt är laglig att dra mycket mer än en stor tung bil. Min bil har totalvikt på 3500kg, då får man egentligen inte dra något alls. Men då finns en extra regel som säger att ett 750kg släp får man alltid dra...

OM man tar BE kort däremot så är det vad släpen faktiskt väger som avgör. Då kan man alltså dra ett jättesläp som får lasta hur mkt som helst, så länge det för tillfället inte väger mer än 3500kg och får dras av bilen i fråga.

• Gilla
Uffe-Nacka och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Reglerna är enkla: Med B-kort får inte den sammanlagda totalvikten överstiga 3500 kg (Det spelar alltså ingen roll hur mycket last man eventuellet har). så släp 2 går bort ur ekvationen om du vill köra lagligt.
Har du en bil som väger 3500 kg så får du fortfarande dra en lätt släp på 750 kg så i det fallet överstiger det 3500 kg.
Ingen hjälp i det fallet utan bara ett konstaterande till andra om att det finns undantag.

• Gilla
Troberg och 4 till
  • Laddar…
Men i ditt fall så är det ju inga konstigheter. 3 saker á 250kg.

En på bilflaket, två på 750kg släpet som får lasta 520kg. Lagligt och enkelt.

Trafikmässigt hade det ju varit trevligare med det större bromsade men då behöver du BE eller utökat B.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Att regeln ser ut som den gör är nog mest för att underlätta polisens arbete. Istället för att väga fordonet räcker det att kolla upp registreringsnummer på bil och släp för att se om B-bilisten får dra det eller inte.

Men jag håller med om att resultatet kan upplevas konstigt när man får dra en stor tom släpvagn med en liten skitbil, men inte med en stor stadig fyrhjulsdriven pickup.

Som sagt var är det bara att skaffa E-behörighet. Då är det bruttovikten som räknas istället.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Gissar att man inte ändrat reglerna eftersom vi är i Sverige

Tidigare har alla dumma regler sagt att det bästa är att köra med överlast ie litet släp med stor last då det bara ger böter medans större släp som går stadigt och fint är olagligt mao körkortet går åt skogen

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
il_duce och 4 till
  • Laddar…
Man lär sig vad man får köra med B-kort, enkelt att hantera och förstå.
Alla andra kombinationer blir aktuellt först när man vill utöka sitt körkort.

• Gilla
Kalle Brorson och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men i ditt fall så är det ju inga konstigheter. 3 saker á 250kg.

En på bilflaket, två på 750kg släpet som får lasta 520kg. Lagligt och enkelt.

Trafikmässigt hade det ju varit trevligare med det större bromsade men då behöver du BE eller utökat B.
Precis, längden på prylarna är nära 4 meter och då vore ett större släp trevligare

A AndersS skrev:
Man lär sig vad man får köra med B-kort, enkelt att hantera och förstå.
Alla andra kombinationer blir aktuellt först när man vill utöka sitt körkort.
Ja regeln är max 3500 kg efter en teoretisk vikt, inte i praktiken😉
I praktiken får man som redan sagts ovan dra ett 750 kg släp fast dragbilen ligger på 3500 kg logiken är underbar!

• Gilla
ersk
  • Laddar…
Precis, längden på prylarna är nära 4 meter och då vore ett större släp trevligare
Då är tyvärr enda lösningen att skaffa utökat eller BE-kort om man vill köra dylika saker på släp.

Jag tror egentligen man ska vara glad för att man får dra släp med B-kort överhuvudtaget, utan att ha gjort teori och uppkörning med släp. Det är ju något av ett undantag från kravet på släp-kort för att man ska kunna köra småsläp till tippen :-)
Ett besök på valfri tipp en lördag eller söndag på våren kan övertyga vem som helst att man nog egentligen inte skulle tillåta detta! 😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Heij83 och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.