Någon som vill/kan ge mig lite tips på lite olika bra mätverktyg och vart man kan köpa dem, inte allt för dyra helst?
 
Vad för typ av mätverktyg är det du menar?

Vad vill du mäta?
 
Bra mätverktyg finns inte att köpa billigt, men köper man mätare efter behov behöver det ej bli så kostsamt. Priset står väl i relation till behovet, höga krav högt pris, låga krav lågt pris.
 
Hejsan
Mitt senaste mätverktyg var en batteri driven talmeter för 100:- av en klasskompis
en black and decker totalt onödig men kul att ha
 
S
Jag klarar mig bra med en tumstock för några tior! ;)

Men är det tips på mätinstrument du vill ha så rekommenderas en multimeter, beroende på vad du vill mäta förstås! Finns att köpa lite varstans och till olika pris och kvalité. Biltemas är inga höjdare.
 
Och till er som köper dessa rent ut sagt skitinstrumenten på biltema och allt vad det nu heter, då ska ni köpa de som är godkända enligt katIII eller katIV. De man köper på biltemma m.m är inte godkända att mäta spänningar över 300 volt med. Om man inte hittar märkningen så kan man se det på att de har mätsladdar lika tjocka som spaghetti.

Jag har varit med om att kylmontörer och annat löst folk på olika firmor haft dessa instrument och fått sig en riktig sketen, I ett fall så har även instumentet i princip exploderat i näven på dem (förvisso har de mätt galet) men har man ett godkänt instrument så finns det korslutningsskydd i dem.

Bara lite info!
 
gnistjagare skrev:
Och till er som köper dessa rent ut sagt skitinstrumenten på biltema och allt vad det nu heter, då ska ni köpa de som är godkända enligt katIII eller katIV. De man köper på biltemma m.m är inte godkända att mäta spänningar över 300 volt med. Om man inte hittar märkningen så kan man se det på att de har mätsladdar lika tjocka som spaghetti.

Jag har varit med om att kylmontörer och annat löst folk på olika firmor haft dessa instrument och fått sig en riktig sketen, I ett fall så har även instumentet i princip exploderat i näven på dem (förvisso har de mätt galet) men har man ett godkänt instrument så finns det korslutningsskydd i dem.

Bara lite info!
Jag har biltemas multimeter (art 15-124) för 279 kr. Den är iaf märkt CAT III 600V och CAT II 1000V. Var osäker på hur rätt den visade så jag tog med den till jobbet och körde den mot calibratorer för ett par hundra tusen kr (Fluke 5500 och Fluke 5220). Den visade sig mäta förvånande bra, låg väl inom sin spec som man kan ladda hem på biltemas hemsida. Och det är mer än tillräckligt exakt för de mätningar som de flesta gör hemma. Kan naturligtvis inte jämföras med dyrare proffsinstrument. Men för enklare mätningar hemma ser jag ingen anledning att köpa instrument för ett par tusen kr.
 
jilldris skrev:
Jag har biltemas multimeter (art 15-124) för 279 kr. Den är iaf märkt CAT III 600V och CAT II 1000V. Var osäker på hur rätt den visade så jag tog med den till jobbet och körde den mot calibratorer för ett par hundra tusen kr (Fluke 5500 och Fluke 5220). Den visade sig mäta förvånande bra, låg väl inom sin spec som man kan ladda hem på biltemas hemsida. Och det är mer än tillräckligt exakt för de mätningar som de flesta gör hemma. Kan naturligtvis inte jämföras med dyrare proffsinstrument. Men för enklare mätningar hemma ser jag ingen anledning att köpa instrument för ett par tusen kr.

Ja den mäter kanske hyfsat rätt om du har tur.

Problemet uppstår när du hade tänk att mäta spänning och har glömt ställa om ditt instrumet från Biltema från strömmätningen som du gjorde sist.

Du ansluter ditt instrument till tex ett vägguttag och poff, du har en bit smällt plast i näven ( i bästa fall).

Alternativt skall du hjälpa polarn att mäta i garaget han hyr in sig i och när du mäter på inkommande faser som är avsäkrade med tex 63 A och tänder en snygg ljusbåge
genom ditt instrument så mår du inte så bra längre.

 
Hejsan Alla

Här ser ni min multimeter från Jula

Universalinstrument med LCD display och praktiskt utfällbart stativ. Diodtest med summerton. Belyst display som aktiveras med hjälp av skymmningsrelä.
Mätområde visas i displayen. Överbelastningsskydd.
Mätområde DCV. 200 mV-1000 V. ACV 200 mV-750 V.
DCA 200 mA-10 A. ACA 200 microA-20 A.
Resistans. 200 Ohm- 200 mOhm.
CAT II 1000V
Pris: 299:-
 
  • multi.jpg
Här finns det som gäller för var du får/ska använda ditt instrument beroende på vilken överspänningskategori som du har:
Enligt IEC1010 delar man upp multimeters, tångamperemeters och andra mätande instrument i olika överspänningskategorier.
CATI = Elektronik och apparater med hög spänningskälla.
CATII = 230 V grenutag som är minst 10 meter ifrån CATIII eller 20 meter ifrån CATIV.
CATIII = Huvudcentral eller gruppcentral. Matare med korta grenkontakter. Distributionspaneler.
CATIV = Utomhus. Luftledningar ovan mark. Kabel i marken. Serviceingångar.
Överspänningskategorins spänningsnivå som anges är den högsta som får förekomma mellan fas och jord för att uppnå en optimal elsäkerhet.
3 fasig spänning dividerat med roten ur 3 (1,732)= spänning mellan fas / jord innebär att:
I ett 690 V-system är spänningen 400 V mellan fas/jord.
I ett 500 V-system är spänningen 245 V mellan fas/jord.
I ett 400 V-system är spänningen 230 V mellan fas/jord.
Om du mäter spänning där höga effekter förekommer så skall du alltid använda avsäkrade mätsladdar som skyddar både ditt instrument men framförallt dig själv mot farliga ljusbågar.

Jag tror att några här bör tänka på var de använder sina mätinstrument och vilka sladdar man använder.
Detta som så mycket annat inom elens förtrollade värld kräver kunskap.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.