P
Kan detta va ännu ett företag som Festool köper upp? :thinking:
Riktigt smart.. va tycker ni?
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
tompax
P pleqtiz skrev:
Kan detta va ännu ett företag som Festool köper upp? :thinking:
Riktigt smart.. va tycker ni?
[media]
Fantastisk liten hjälpreda! Mycket smart.
Samtidigt hade jag aldrig kunnat lita på den precisionen. Det kan hända så mycket med ett sådant hjul, räcker att den glider till lite och inte hänger med träbiten för en halv sekund så blir det fel redan där.
Man kan inte blint förlita sig på denna lilla apparat.

Något som stämmer till 100% är ju ett anhåll som verkligen sitter fast. Det är så man skall kapa! Man ställer in anhållet, och kapar.

Samtidigt är denna smidig för man kan välja längd för varje gång man skall kapa. Men det blir lite tidsödande att ställa in biten för varje stopp.

En mycket mer pålitlig variant till den här skulle i så fall ha varit en lasermätare som mäter änden på träet.
På så vis slipper man det opålitliga lilla hjulet. Displayen skulle kunna placeras var man vill (väldigt flexibelt), oberoende av lasermätaren som skall placeras så den kan mäta mot ändträet. Av samma anledning blir själva mätningen oberoende av knapptryckningar på själva konsolen.
 
  • Gilla
rafael
  • Laddar…
Med metoden som används i filmen blir brädan en klingbredd för kort.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Med metoden som används i filmen blir brädan en klingbredd för kort.
Haha, precis vad jag tänkte - sen tänkte jag att man kanske kan hantera de 2 mm med det egna huvudet. Tycker idén är bra ändå, enklare och flexiblare mätning hade jag gillat, men tror som nämnts att hjulet kan kännas opålitligt, särskilt när det sprutar spån överallt.
 
tompax
useless useless skrev:
Med metoden som används i filmen blir brädan en klingbredd för kort.
S fiar4387 skrev:
Haha, precis vad jag tänkte - sen tänkte jag att man kanske kan hantera de 2 mm med det egna huvudet. Tycker idén är bra ändå, enklare och flexiblare mätning hade jag gillat, men tror som nämnts att hjulet kan kännas opålitligt, särskilt när det sprutar spån överallt.
Men de berättar lite drygt 1 minut in i videon att: "the M1 will reset the screen and account for the blade thickness".

Men oavsett, min idé som jag beskrev ovanför, med en laser som mäter i änden på träet, är mycket mer pålitligt om man nu vill ha den här typen av mätning.
 
S
tompax tompax skrev:
Men de berättar lite drygt 1 minut in i videon att: "the M1 will reset the screen and account for the blade thickness".

Men oavsett, min idé som jag beskrev ovanför, med en laser som mäter i änden på träet, är mycket mer pålitligt om man nu vill ha den här typen av mätning.
Som att man skulle surfa på internet med ljudet på?! :dizzy: Men det låter bra att den vet tjockleken på klingan. Jag tror på din idé, det skulle kännas skottsäkert.
 
tompax
S fiar4387 skrev:
Som att man skulle surfa på internet med ljudet på?! :dizzy: Men det låter bra att den vet tjockleken på klingan. Jag tror på din idé, det skulle kännas skottsäkert.
Jag antar att man får knappa in tjockleken på klingan själv i apparaten, så räknar den bort det sen bara.

Ja, laservarianten som jag föreslog, den är ju så klart helt exakt, laser är ju laser :)
Sen måste den i så fall vara ganska snabb också, så den kontinuerligt, med snabb uppdatering, visar värden.
 
Kommer att gå köpa för 90$... Villhöver eller existentiell? :thinking:
 
Känns lite som en gimmick
 
tompax tompax skrev:
Men de berättar lite drygt 1 minut in i videon att: "the M1 will reset the screen and account for the blade thickness".

Men oavsett, min idé som jag beskrev ovanför, med en laser som mäter i änden på träet, är mycket mer pålitligt om man nu vill ha den här typen av mätning.
Ja, laser från ändan med en liten display fäst på sågen låter som rätt lösning. Borde vara ett givet tillbehör fr Bosch el. annan.
 
N Nikorasu skrev:
Ja, laser från ändan med en liten display fäst på sågen låter som rätt lösning. Borde vara ett givet tillbehör fr Bosch el. annan.
Var har du tänkt placera lasern?
Lösningen med laser som mäter mot ändträt kräver väl ett väldigt långt och välplacerat sågbord?
Precisionen på mäthjulet ska vara +/- 0,5mm
Tror inte laser klarar den noggrannheten bättre.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.