7 206 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Digitalt mätverktyg för Kapger!
Fantastisk liten hjälpreda! Mycket smart.P pleqtiz skrev:
Samtidigt hade jag aldrig kunnat lita på den precisionen. Det kan hända så mycket med ett sådant hjul, räcker att den glider till lite och inte hänger med träbiten för en halv sekund så blir det fel redan där.
Man kan inte blint förlita sig på denna lilla apparat.
Något som stämmer till 100% är ju ett anhåll som verkligen sitter fast. Det är så man skall kapa! Man ställer in anhållet, och kapar.
Samtidigt är denna smidig för man kan välja längd för varje gång man skall kapa. Men det blir lite tidsödande att ställa in biten för varje stopp.
En mycket mer pålitlig variant till den här skulle i så fall ha varit en lasermätare som mäter änden på träet.
På så vis slipper man det opålitliga lilla hjulet. Displayen skulle kunna placeras var man vill (väldigt flexibelt), oberoende av lasermätaren som skall placeras så den kan mäta mot ändträet. Av samma anledning blir själva mätningen oberoende av knapptryckningar på själva konsolen.
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Haha, precis vad jag tänkte - sen tänkte jag att man kanske kan hantera de 2 mm med det egna huvudet. Tycker idén är bra ändå, enklare och flexiblare mätning hade jag gillat, men tror som nämnts att hjulet kan kännas opålitligt, särskilt när det sprutar spån överallt.useless skrev:
useless skrev:
Men de berättar lite drygt 1 minut in i videon att: "the M1 will reset the screen and account for the blade thickness".S fiar4387 skrev:
Men oavsett, min idé som jag beskrev ovanför, med en laser som mäter i änden på träet, är mycket mer pålitligt om man nu vill ha den här typen av mätning.
Som att man skulle surfa på internet med ljudet på?!tompax skrev:
Jag antar att man får knappa in tjockleken på klingan själv i apparaten, så räknar den bort det sen bara.S fiar4387 skrev:
Ja, laservarianten som jag föreslog, den är ju så klart helt exakt, laser är ju laser
Sen måste den i så fall vara ganska snabb också, så den kontinuerligt, med snabb uppdatering, visar värden.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Kommer att gå köpa för 90$... Villhöver eller existentiell? 
Ja, laser från ändan med en liten display fäst på sågen låter som rätt lösning. Borde vara ett givet tillbehör fr Bosch el. annan.tompax skrev:
Var har du tänkt placera lasern?N Nikorasu skrev:
Lösningen med laser som mäter mot ändträt kräver väl ett väldigt långt och välplacerat sågbord?
Precisionen på mäthjulet ska vara +/- 0,5mm
Tror inte laser klarar den noggrannheten bättre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden