Alltså en traditionell måttstock eller snarare en cm-stock som visar "10" istället för "1" vid 1 cm, "20" istället för "2" vid 2 cm osv. Och 1000 vid 1 meter (plats för siffrorna finns, jag har kontrollerat detta)

Anledningen till detta ha-begär är att på ALLA ritningar oavsett om det är bygg eller maskin så är måtten angivna i mm.

Då borde det också finnas mätverktyg som endast visar mm, inte cm eller meter.

• Gilla
Likström
  • Laddar…
Men, vad är problemet? Att 1 på en vanlig tumstock motsvarar 10 mm är väl ingen större matematisk manöver?

• Gilla
runohm och 3 till
  • Laddar…
Ser inte heller problemet...
Om det står 986 på ritningen så är det ju 98,6 cm. Bara att tänka ett kommatecken om man tycker det är svårt.

Jag håller helt med trådstartaren. Om man använder sig av mätsystemet mm, bör även mätutrustningen vara markerad i mm. Att det inte är en svår matematisk manöver begriper alla, det behöver inte förklaras. Jag försöker hålla mig till mm, men det är lätt att man halkar över på att uttrycka sig i cm, bara för att det står så på skalorna.

Om jag inte minns fel, tillverkar Hultaförs sina måttband med bläckstråleteknik, vilket borde kunna göra det möjligt att kunna beställa specialmåttband med mm-markeringar. När det gäller tumstock är jag inte lika säker på hur de tillverkas. Ring till Hultafors och fråga. Jag är också intresserad av ett korrekt märkt måttband, om det visar sig möjligt att beställa.

• Gilla
Likström och 2 till
  • Laddar…
Jo skjutmått har det men de har också 1/10mm; dvs 10,1mm så då blir det som med mätstock 10,1cm ;)

En måttstock är ju inte ett lika noggrant mätverktyg som skjutmåttet därav märkningen på mätskalan antar jag.

En tumstock med nonieskala hade fanimej vart något!

S
blackadder skrev:
En tumstock med nonieskala hade fanimej vart något!
inte i bygg sammanhang

fn76 skrev:
Stålskalor finns graderade i mm [länk]
Dock är de svåra att fälla ihop...
Än värre när man ska vika ut dom igen.....

• Gilla
AxxChild och 1 till
  • Laddar…
SBH skrev:
inte i bygg sammanhang
Jag glömde smileyn

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.