1 950 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Måttstock i BARA mm, finns det?
Alltså en traditionell måttstock eller snarare en cm-stock som visar "10" istället för "1" vid 1 cm, "20" istället för "2" vid 2 cm osv. Och 1000 vid 1 meter (plats för siffrorna finns, jag har kontrollerat detta)
Anledningen till detta ha-begär är att på ALLA ritningar oavsett om det är bygg eller maskin så är måtten angivna i mm.
Då borde det också finnas mätverktyg som endast visar mm, inte cm eller meter.
Anledningen till detta ha-begär är att på ALLA ritningar oavsett om det är bygg eller maskin så är måtten angivna i mm.
Då borde det också finnas mätverktyg som endast visar mm, inte cm eller meter.
Absolut inte, men jag tror att många med mig kanske skulle tycka det var bättre med mm istället för cm, just för att alla ritningar är i mm. Många skjutmått har redan det här systemet.
http://www.utb-moduler.se/prova%20pa/mat-teknik/avlasningsovningar/skjutmatt-nonie-01.gif
http://www.utb-moduler.se/prova%20pa/mat-teknik/avlasningsovningar/skjutmatt-nonie-01.gif
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ser inte heller problemet...
Om det står 986 på ritningen så är det ju 98,6 cm. Bara att tänka ett kommatecken om man tycker det är svårt.
Om det står 986 på ritningen så är det ju 98,6 cm. Bara att tänka ett kommatecken om man tycker det är svårt.
Jag håller helt med trådstartaren. Om man använder sig av mätsystemet mm, bör även mätutrustningen vara markerad i mm. Att det inte är en svår matematisk manöver begriper alla, det behöver inte förklaras. Jag försöker hålla mig till mm, men det är lätt att man halkar över på att uttrycka sig i cm, bara för att det står så på skalorna.
Om jag inte minns fel, tillverkar Hultaförs sina måttband med bläckstråleteknik, vilket borde kunna göra det möjligt att kunna beställa specialmåttband med mm-markeringar. När det gäller tumstock är jag inte lika säker på hur de tillverkas. Ring till Hultafors och fråga. Jag är också intresserad av ett korrekt märkt måttband, om det visar sig möjligt att beställa.
Om jag inte minns fel, tillverkar Hultaförs sina måttband med bläckstråleteknik, vilket borde kunna göra det möjligt att kunna beställa specialmåttband med mm-markeringar. När det gäller tumstock är jag inte lika säker på hur de tillverkas. Ring till Hultafors och fråga. Jag är också intresserad av ett korrekt märkt måttband, om det visar sig möjligt att beställa.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
En tumstock med nonieskala hade fanimej vart något!
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden