11 725 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Måttbeställda vita skivor? Var???
Hej!
måste få tag i en vit skiva med måtten 160x38cm. Har sedan tidigare kapat en skiva och sprayat den vit men det vart inte hårt nog, fullt med märken efter flitigt anv under julen.. Skivan som ligger på tre köks-överskåp som används som "sideboard" och måste tåla tung belastning. (Skålar fyllda med frukt t.ex.)
tänkte därför att jag skulle köpa en laminerad/folierad skiva. Dock är det bara en sida (ena långsidan) som är mot vägg övriga tre sidor syns. Detta gör att jag bara kan kapa den på en sida..
funderar på att köpa en skrivbordsskiva på IKEA för 600kr som är 160x80cm och kapa den. Är lite rädd att snittet kommer bli fult...
tips??
måste få tag i en vit skiva med måtten 160x38cm. Har sedan tidigare kapat en skiva och sprayat den vit men det vart inte hårt nog, fullt med märken efter flitigt anv under julen.. Skivan som ligger på tre köks-överskåp som används som "sideboard" och måste tåla tung belastning. (Skålar fyllda med frukt t.ex.)
tänkte därför att jag skulle köpa en laminerad/folierad skiva. Dock är det bara en sida (ena långsidan) som är mot vägg övriga tre sidor syns. Detta gör att jag bara kan kapa den på en sida..
funderar på att köpa en skrivbordsskiva på IKEA för 600kr som är 160x80cm och kapa den. Är lite rädd att snittet kommer bli fult...
tips??
Jag köpte en måttanpassad skiva till relativt ok pris på Hornbach. Allt är bara en fråga om vad det får kosta.
Det går att få till snygga snitt själv om man vill och är lite pysslig även på en Ikea-skiva. Hornbach, Bauhaus etc har ju också kap/såg, så du kan ju köpa en "billigare" standardskiva och kapningen på ena sidan av dem.
Det går att få till snygga snitt själv om man vill och är lite pysslig även på en Ikea-skiva. Hornbach, Bauhaus etc har ju också kap/såg, så du kan ju köpa en "billigare" standardskiva och kapningen på ena sidan av dem.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Om du far till brädgården och köper en laminerad hyllplanskiva och ber dem kapa till den i önskat mått i deras skivkap så får du ett fint snitt. De säljer även kantlist du kan anbringa på den kortsida som blir kapad om de inte har hyllplan som är just 1600 mm.
Vilken brädgård? Bauhaus har bara stora skivor som säljs i st inte m, vilket gör det jättedyrt.. Kan kolla Beijer i morgon..Asgarvad skrev:
Blir nog inte riktigt den finishen jag är ute efter.. Tror dessutom att skivan är i spånmtrl och då krävs spackel motsv innan målning, nej blir för meckit..ZipLock skrev:
Till laminerade skivor finns det kantlister som limmas eller stryks fast med strykjärn efter att de kapats. Blir likadant som färdigköpta skivor som är kantade runtom, om sågningen blivit helt rak.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...hyllplan/hyllplan-folierat-mdf/09099/kantlist
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...hyllplan/hyllplan-folierat-mdf/09099/kantlist
bra!thomas33 skrev:
kan spontat säga att jag är lite skeptisk, finish och byggmax brukar vara lite sådär och sen värma på kanslist..
MEN detta ska jag nog prova! Tack!!
Sådana kantlister följer med till Ikeas bänkskivor för att dölja din sågning. Har monterat några sådana och det brukar bli bra.
Är du skeptisk till Byggmax kantlist så finns det hos de flesta bygghandlare. Dock tror jag inte det är någon större skillnad på dem.
Lycka till...
Är du skeptisk till Byggmax kantlist så finns det hos de flesta bygghandlare. Dock tror jag inte det är någon större skillnad på dem.
Lycka till...
Klicka här för att svara