Beställde hem 3 måttbeställda bänkskivor EKBACKEN svart stenmönstrad laminat från IKEA och valde i beställningen att de SYNLIGA kantsidorna skulle ha samma utförande som bänkskivan, alltså svart stenmönstrad.
Har haft bänkskivorna här hemma ett tag och det är något med dem som skaver. Tycker inte alls att kantsidorna har samma utförande. Ovansidan av bänkskivorna är mer beige medan kantsidorna har mer blått i sig och mer ”vita prickar/fläckar” eller hur man nu ska säga. Det ser inte enhetligt ut som man ser på IKEAs produktbilder vid planeringen och beställningen. Har kollat på bänkskivorna i olika ljus och nä det ser faktiskt lite skevt ut.
Har haft PRÄGEL förut som i princip är identisk med EKBACKEN svart stenmönstrad och minns inte alls att de skiftade så mycket mellan ovansida och kantsida.
På en bild har jag ställt en bänkskiva med kantsidan mot en bänkskivas ovansida så ni ser skillnaden.
Har haft bänkskivorna här hemma ett tag och det är något med dem som skaver. Tycker inte alls att kantsidorna har samma utförande. Ovansidan av bänkskivorna är mer beige medan kantsidorna har mer blått i sig och mer ”vita prickar/fläckar” eller hur man nu ska säga. Det ser inte enhetligt ut som man ser på IKEAs produktbilder vid planeringen och beställningen. Har kollat på bänkskivorna i olika ljus och nä det ser faktiskt lite skevt ut.
Har haft PRÄGEL förut som i princip är identisk med EKBACKEN svart stenmönstrad och minns inte alls att de skiftade så mycket mellan ovansida och kantsida.
På en bild har jag ställt en bänkskiva med kantsidan mot en bänkskivas ovansida så ni ser skillnaden.
Jag tänker att Ikea vid tillverkningen tagit laminat till kanter och till skiva ur olika ”batcher” som kan vara tillverkade vid olika tillfällen. Lite som tapeter där det är viktigt att välja alla rullar från samma tryckning för att undvika färgskiftningar. En gissning bara.
Hursomhelst så skulle jag också störa mig, kontakta Ikea och se om de kan lösa det på något vis eller om du kan få någon form av kompensation (om du kan tänka dig att leva med färgskillnaderna).
Hursomhelst så skulle jag också störa mig, kontakta Ikea och se om de kan lösa det på något vis eller om du kan få någon form av kompensation (om du kan tänka dig att leva med färgskillnaderna).
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Ring och prata med Ikea, fick själv för några år sedan en bänkskiva med smält "tejpklister" antagligen hade skivorna legat för varmt så att någon typ av skyddsmellanlägg med klister hade smält. Ikea kom och bytte bänkskiva.Disneygrisen skrev:
Beställde hem 3 måttbeställda bänkskivor EKBACKEN svart stenmönstrad laminat från IKEA och valde i beställningen att de SYNLIGA kantsidorna skulle ha samma utförande som bänkskivan, alltså svart stenmönstrad.
M MetteKson skrev:Jag tänker att Ikea vid tillverkningen tagit laminat till kanter och till skiva ur olika ”batcher” som kan vara tillverkade vid olika tillfällen. Lite som tapeter där det är viktigt att välja alla rullar från samma tryckning för att undvika färgskiftningar. En gissning bara.
Tror du är inne på rätt spår. Har skickat mejl och ska ringa IKEA imorrn. Nya bänkskivor vill man ju ha för jag kommer störa mig nå så förbaskat på det där. Tur att jag inte monterat dem än!
Klicka här för att svara