Kort lägesbeskrivning: På ena sidan av pannrummet sitter ny pelletspanna och förråd, på andra sidan förvaring av pellets och ved. Däremellan 180 cm. bred gångväg. Fult golv som inte går att få fason på utan stor arbetsinsats ...

Funderar på om det är vansinne att lägga in en bredare matta i gångvägen (sån där på 4-metersrulle från Bauhaus för typ hundringen metern)? Dels för att det ser lite finare ut, men också för att slippa kallt källargolv under fötterna. Det jag tänker på är att det finns en rent teoretisk chans att mattan kan föra med sig brand från pannan till pellets-och vedförvaringen på andra sidan, även om den är högst teoretisk...

Det är underförstått att mattan måste självklart bort vid tömning av asklåda och rengöring av brännare. Vid drift har har jag funderat på att ha en plåt under pannan ovanför mattan och brandskyddsmedel i mattan.

Det är en smidig, billig och snabb lösning - frågan är om det är säkert? Vill inte få eldningsförbud nästa gång sotarn kommer, eller öka brandrisken i pannrummet...

Kanske läge att höra med lokalt sotarväsende?

Pannrum? Antar vi snackar källargolv. Varför är golvet fult? Är det ett gammalt hus med dålig fuktisolering (att golvet är kallt antyder ju att källargolvet ligger rakt på leran) riskerar ju en matta att stänga in fukten. Plus brandrisken som du säger, att har brännbart material i närheten av eldstad skall alltid undvikas.

Kan du beskrive lite mer om vad som gör golvet fult? Annar går det väl att bara flytspackla golvet och måla?

/Anders

Glöm inte eventuella problem med fukt, jag hade köpt ett sådant där plastgolv som man lägger som "lego" som är "ihåligt".

Antikt marmoflorgolv i grönt med gula fläckar som är slitet. Det är grejer det... :-) Övriga golvytor i pannrummet syns väldigt lite så om vi kan fixa gångvägen så är vi nöjda och slipper merarbete.

För att måla golvet måste marmofloret rimligtvis bort annars kommer den nya färgen släppa och man stänger in fukten än mer än nu. Döma av antalet ställen där färgen släppt pga. fukt och källarens skick i övrigt känns det som om vi inte har någon större fuktbelastning. På senaste år har det också installerats radonfläktar som suger ut luft från under plattan och därmed transporterar bort fukt. En av utsugen ligger i pannrummet kan nämnas...

En matta som täcker del av rummet borde inte kunna fånga särskilt mycket fukt, så då har vi branden som sista frågetecknet enligt min slutledning... En lösning med matta, plåt och flamskyddsmedel skulle gå loss på strax över femhundringen och ta en timme att fixa till. Den femhundringen betalar jag gladeligen årligen om jag kan ha ett säkert pannrum och slipper arbetet med att skruva isär och plocka ur grejer i pannrummet för att sedan slipa ner marmofloret och måla/lägga klinkers.

Legogolv... Bra idé! Avsevärt brandtåligare!

Puckelsnook skrev:
Legogolv... Bra idé! Avsevärt brandtåligare!
http://www.jula.se/golvplattor-av-polypropen-11-pack-290110

Typ ett sådant där.

Jag har lagt ett liknande golv på en verkstad där vi stod och svetsade, det vi köpte var av självslocknande material som var mycket svårt att få fyr på.

Det var dock inte köpt från jula, så kolla upp så inte golvet du köper är lättantändligt.

Du måste ha ett eldstadsplan, se BBR
5:4223 Eldstadsplan
Eldstäder för eldning med fast eller flytande bränsle ska vara försedda med skydd mot brandspridning nedåt så att antändning av golvet inte kan ske på grund av spill, glöd eller gnistor.

Vid mindre, slutna eldstäder bör eldstadsplanet sträcka sig minst 0,3 m framför eldstaden och till minst 0,1 m på vardera sidan om eldstaden eller ha minst 0,2 m tillägg på vardera sidan om öppningen. För större slutna eld- städer (exempelvis kakelugnar) kan utsträckningen i sidled dock begränsas till eldstadsöppningens bredd med minst 0,2 m tillägg på vardera sidan om öppningen.

Eldstadsplan för lokaleldstad i utrymmen i verksamhetsklass 3 kan bestå av 0,7 mm stålplåt. För sådan del av ett eldstadsplan som ligger under eld- staden får plåt dock endast användas, om det finns ett minst 50 mm fritt, luftat utrymme mellan eldstaden och eldstadsplanet och om temperaturför- hållandena i övrigt tillåter.

Betonggolv eller klinker, alternativt stålplåt tolkar jag detta som.

Får slå en pling till sotarn imorgon!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.