Ska sätta upp ett uttag utomhus på fasaden för att användas till ljusslingor. Det sitter en ljusarmatur på samma vägg idag och denna armatur har in/utgångar för utanpåliggande kabel. Armaturen blir det absolut lättaste stället att hämta matning till uttaget ifrån, dessutom är denna armatur idag styrd av en Plejd CTR-01, så hämtar jag matningen därifrån så får jag även denna styrning till uttaget vilket jag önskar då det kommer användas till ljusslingor.

Finns det några regler eller problem med att hämta matningen från armaturen? Blir öppen förläggning av kabel på fasaden med Draka RK-V. Armaturen har kondenshål i botten och ledarna kommer inte utsättas för ljus från armaturen så de behöver inte UV-skyddas.

Eventuellt problem är att du inte vet hur många gånger denna kabel är skarvad i diverse dosor, och dessutom är den ju styrd. Jag skulle därför placera uttaget lite lätt otillgängligt (t.ex högt) och sätta en märkskylt om att det inte är till för allmänbruk, t.ex till kompostkvarnar på 3 kW.

RV-K är en markkabel men visst går den att använda om du hittar en 3G1.5 mm².

Uttaget kommer sitta högt upp vid en vädringsbalkong så ca 3,5 över mark. Armaturen sitter i princip i direkt anslutning till centralen så bör inte vara så många skarvar på vägen (avstånd ca 1m). Ska nog märka upp det med tanke på styrningen, bra tips.

Anledningen till RV-K är att kabeln måste vara svart och jag har hittat 3G1,5.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.