2 461 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Matning till markismotorer
Sida 1 av 2
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Det finns inga ska här utan man gör vad som är lämpligt och praktiskt. Jag antar att det är en anslutningsdosa du har vid varje markis så man får se om den medger vidarekoppling av installationsledningen på ett bra sätt.
Tack Bo för inlägg. Vid varje markis kommer jag att sätta schneiders ”Mureva” dosa och ha en dragavlastning för anslutningskabeln.Bo.Siltberg skrev:
Dosan tillåter absolut vidarekoppling, men det jag undrar är om det är olämpligt med tanke på att anslutningskablarna är 0,75 mm2 respektive 1,00 mm2??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag antar att din fråga egentligen handlar om att skarva ihop installationskabel och anslutningskabel? Du ska inte ha en kopplingsdosa där utan en anslutningsdosa. En anslutningsdosa har (ska ha) en plint som medger en eller två installationskablar plus en oberoende terminal för klenare anslutningskabel.
Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att din fråga egentligen handlar om att skarva ihop installationskabel och anslutningskabel? Du ska inte ha en kopplingsdosa där utan en anslutningsdosa. En anslutningsdosa har (ska ha) en plint som medger en eller två installationskablar plus en oberoende terminal för klenare anslutningskabel.
Precis , det kommer att bli en skarv mellan installationskabel och anslutningskabel men detta löses med Wago 221 så därav funkar kopplingsdosa bra. Men min egentliga fråga är om det blir problem att vidarekoppla mtp olika area på kablar och om anslutningskablarna riskerar att bli överbelastade om man t.ex även skulle ha ett extra uttag ?Bo.Siltberg skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Varför inte använda en anslutningsdosa som har en lämplig plint och dragavlastning?
Det blir ingen skillnad map de "problem" du nämner - det finns inga problem med detta. Anslutningskabeln kan inte bli överbelastad bara för att installationskabeln skarvas vidare. Men då du stället frågan misstänker jag ett kraftigt missförstånd här. Vad menar du med uttag? Hur kommer det in i bilden?
Det blir ingen skillnad map de "problem" du nämner - det finns inga problem med detta. Anslutningskabeln kan inte bli överbelastad bara för att installationskabeln skarvas vidare. Men då du stället frågan misstänker jag ett kraftigt missförstånd här. Vad menar du med uttag? Hur kommer det in i bilden?
Viset kan jag använda en anslutningsdosa. Det vara bara det att jag hade en lämplig kopplingsdosa med dragavlastning tillgänglig så jag kunde lika gärna använda den och sedan skarva med Wago så blir det korrekt.Bo.Siltberg skrev:
Varför inte använda en anslutningsdosa som har en lämplig plint och dragavlastning?
När jag nämnde uttag så syftade jag på om jag skulle använda en av markisdosorna som matning för att sätta ett nytt uttag på fasaden.
Min oro var just överbelastning av anslutningskablarna men då verkar det som att jag kan släppa det
Det är ju inget annat annat är strömmen till just den markisen som går i anslutningssladden. Jag förstår inte vad det är du funderar på. Hur styrs markiserna?
Det enda jag hängt upp mig på är att anslutningskablarna har en mindre area 0,75 mm2) och om det skulle ha någon påverkan ??D Daniel 109 skrev:
markiserna matas bara med fas-nolla- jord och styrs av trådlösa fjärrkontroller
Den påverkas ju inte av att matningsledningen skarvas vidare.
Ok, tänk dig det då som vatten. Två vattenutkast på en stam med klenare rördimensionen till vattenutkasten. Vid varje vattenutkast används 20 liter/min. I stammen flyter 40 liter/min. Inget påverkas av att sticken till vattenutkasten är av klenare dimension inte ens om du adderar 20st vattenutkast till. Det viktiga är att stammen klarar att alla vattenutkast används samtidigt.
Tack för bra förklaring och exempel. Ska jag tolka ”att stammen klarar alla vattenutkast samtidigt” som säkringens kapacitet ?J Johan456 skrev:Ok, tänk dig det då som vatten. Två vattenutkast på en stam med klenare rördimensionen till vattenutkasten. Vid varje vattenutkast används 20 liter/min. I stammen flyter 40 liter/min. Inget påverkas av att sticken till vattenutkasten är av klenare dimension inte ens om du adderar 20st vattenutkast till. Det viktiga är att stammen klarar att alla vattenutkast används samtidigt.