4 914 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
materialval till altan
Har lite funderingar angående virkesval till min altan (tryckimpregnerat eller inte). Halva altanen kommer att vara under tak och jag har tänkt lägga reglar direkt på ett gediget underlag av sprängsten och makadam. Min ide är att använda tryckimpregnerade reglar samt obehandlat trallvirke. Nån som har synpunkter på eller invändningar mot detta?
Se bara till att du har rätt klassning på virke som skall ligga i kontakt med mark. Det ska helst vara sånt man bygger bryggor av, har för mig att det är "A".
Du kan ju fundera på att använda lärkträ i trallen, mycket motståndskraftigt och behöver inte ytbehandlas. Nackdelen är att det är dyrare än vanligt trallvirke
Du kan ju fundera på att använda lärkträ i trallen, mycket motståndskraftigt och behöver inte ytbehandlas. Nackdelen är att det är dyrare än vanligt trallvirke
Fick också tipset av en god vän att använda lärkträ och skall kolla upp hur mycket dyrare det är. Frågan är ju också hur mycket längre det kan tänkas hålla i praktiken. Hur som helst är jag rädd för att snålheten kommer att bedra visheten återigen så det lär väl bli ännu en altan som byggs med tryckimpregnerat virke. 
Sibirisk lärk håller inte lika bra som tryckimpregnerat.
Väljer man den gör man det bara för att man gör sitt val utifrån ett visst miljöperspektiv eller möjligen gör man kanske en statusmarkering. Ser man på den totala belastningskedjan kanske tryckimpregnerat vinner ändå - det behöver inte lika mycket olja och skydd samt håller längre.
Väljer man den gör man det bara för att man gör sitt val utifrån ett visst miljöperspektiv eller möjligen gör man kanske en statusmarkering. Ser man på den totala belastningskedjan kanske tryckimpregnerat vinner ändå - det behöver inte lika mycket olja och skydd samt håller längre.
Invändning!Husagaren skrev:Har lite funderingar angående virkesval till min altan (tryckimpregnerat eller inte). Halva altanen kommer att vara under tak och jag har tänkt lägga reglar direkt på ett gediget underlag av sprängsten och makadam. Min ide är att använda tryckimpregnerade reglar samt obehandlat trallvirke. Nån som har synpunkter på eller invändningar mot detta?
Klicka här för att svara