Materialval till altanstaket?

494 läst  4 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Staketet har ruttnat och behöver bytas ut.
    Jag har tänkt göra ett enkelt med spjälor och över/underliggare. Sånt lite amerikanskt.

Ribborna vill jag ha drygt 30x30 men helst inte så grovt som 36x36.
    Helst inte tryckt men funderat på lärk för att minimera förruttnelsen. (ska målas så det kanske är onödigt)

Jag har tillgång till maskiner så är inte så rädd för att göra dom själv men väljer givetvis någon dimension som finns.
    Hur skulle ni göra? Och vilket virke skulle ni använda med tanke på att dom inte ska slå sig.

Bästa
    /Joe

Redigerat 24 apr 14:34
  2. J
    Medlem · Nivå 22
    Problemet är att den typ av virke som du efterfrågar (små dimensioner av bra kvalitet) inte finns att köpa i vanliga bygghandeln. Kan du få tag på norrländsk gran som du själv kan klyva ner är det en bra variant. En konstruktion med överliggare som skyddar ribbornas ändträ förlänger livet ordentligt. Valet av färgtyp är viktigt. Det går inte att använda akrylatfärg när du målar spjälorna runt om. Slamfärg eller oljefärg fungerar bäst.

3. J
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar.
    Fick som du rådde tag på långsamväxande gran, dom skulle klyva upp den åt mig också.

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Vad bra! Lägg gärna upp en bild när du är klar.

5. J
    Medlem Nivå 2
    Ock om jag blir klar..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: