Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror helt enkelt inte att du vet hur behörighetssystemet fungerar och därför drar fel slutsats.

Kalle har en gedigen utbildning inom el och arbetar sedan många år tillbaka i en elfirma, med väldigt avancerade uppgifter och han gör ett bra jobb. Dagarna i ända är han ute hos olika kunder och kopplar in saker, full lagligt och väldigt skickligt och helt korrekt. Kalle har dock ingen egen auktorisation, för det får man inte även om man läst en massa och arbetat inom området länge. Man måste ansöka om det och gå vidareutbildning. Kalle får när arbetsdagen är slut inte sätta upp ett nytt uttag hemma (byta får han göra, som vi alla andra)

Pelle har också en gedigen utbildning inom området och har arbetat med det under några år. Pelle har tagit ut en egen auktorisation för länge sen och sitter sedan många år på kontoret och arbetar med annat. Pelle har inte kopplat något avancerat på 15 år, men har som sagt egen auktorisation och får koppla in ett nytt uttag när han kommer hem efteravslutad arbetsdag.

Det finns väldigt många Kalle för varje Pelle, men du vill absolut ha Pelle i tron att du får någon mycket skickligare. Jämförelsen med psykolog och kardiolog faller helt platt. Du föredrar läkaren som kanske inte utfört en hjärtoperation på 15 år mot läkaren som gör det varenda dag.

Så, då var den delen med auktorisation utredd, så kanske vi kan gå tillbaks till huvudfrågan, om priset är rimligt. Jag skulle, liksom du, råda TS att prata med någon/några firmor till för att se om det är rimligt och vilken som inger mest förtroende.
Skulle vilja variera denna story något.

Skulle snarare jämföra med en Kalle som under 20 års tid har bytt olja, filter och bromsar på en bilverkstad. Han är verkligen expert på att byta olja, filter och bromsar.

Pelle däremot har jobbat som konstruktör på Volvo under samma tid. Han har konstruerat både bromsar, filter och motor och har utfört typ-testning mm av dessa.

Pelle vet exakt hur bromsarna fungerar på bilen, han kan byta bromsbackar även om det kanske tar en halvtimme. Kalle byter dem på 8 minuter. Pelle kan felsöka när det är något konstigare problem med bilen, det kan inte Kalle.

Det handlar alltså inte så mycket om Pelle eller Kalle KAN utföra ett visst jobb utan hur snabbt och snyggt det utförs och om man vill betala Pelles högre lön för att utföra ett enkelt arbete. Vill jag bara ha bromsarna servade ringer jag Kalle. Har jag något knepigt problem med dem så ringer jag Pelle.

E Sören Carlsson skrev:
Hej
Det är givet att en äldre person arbetar långsammare än en yngre. Nu är alla olika, men de har erfarenhet och i många fall är de koncentrerade på sitt arbete. Nu menar jag inte alla men många yngre talar mer i telefon talar med andra hantverkare så deras effektivitet är inte så hög. ( har själv upplevt detta. Jag har flera fastigheter). Du vet inte innan du känner dem hur effektiva där. Många av dem arbetar effektivt, men har inte allt material med sig så där går tiden till att hämta material o fika raster. Detta får du betala. Dessutom är deras arbetsresor till dig ca 300-600 kr per dag. En från ex Veteranpolen kostar en resa upp till max 100 kr. Jag har haft duktiga elektriker, men även personer som inte är effektiva / snabba, gäller aven de från ex Veteranpolen. Mitt råd är tala med andra person begär referenser , de har kanske tips att ge dig till duktiga elektriker i ditt område.
Hej
Nu råkade den här diskussionen ramla över på företag typ veterankraft och ber om ursäkt för att jag själv går OT.
Jag själv är närapå ”gubbe ” och har vid några tillfällen anlitat ”seniorer” för olika arbeten men med ganska svagt resultat.
Flera gånger har de behövt hjälp då de inte orkat utföra arbetet och det tekniska kunnandet är bedrövligt.
Tyvärr är intresset för att ta till sig nya arbetsmetoder, material, estetik och teknik riktigt lågt. Lyhördhet inför kundens önskemål verkar inte heller ligga högt upp.
För att nämna egna erfarenheter och från nära vänner: Citat av hantverkare
-plejd och sån där annat mordernt skit funkar aldrig.., behöva nån sån där ifåån (tror de pratar om en modernare mobiltelefon) för att få lampan att tändas kan aldrig vara rätt.

Ventilationsrör som kom väldigt lågt trots levererad ritning där höjder angavs för mått från färdigt golv och fick direkt en ursäkt och en lösning på problemet:
Jag hade ingen längre stege och det är väl bara att sänka innertaket 😂😂
(Det hade tydligt angivits i ritningar och muntligen att det var väldigt viktigt att höjden följdes och skulle vara 2,85 m från färdigt golv då det kulle sättas in nya fönster som gick ända upp till tak, nu skulle takhöjden bli 2,35m
Fick även ett följförslag när detta påpekades ”jamen då är det bara att beställa lägre fönster och de borde ju bli billigare..😅

Trappa till ett pooldäck som skulle byggas, även där med måttsatt ritning levererat som när det var klart såg ut som om morsan byggt ett provisorium.
Svaret -det skulle bli så krångligt och dyrt så jag tyckte det här blev bättre.
Arbetet tog tre dagar men 6 timmar för den snickare som gjorde om jobbet enligt ritningen där nästan inget av materialet gick att återanvända.

Jag ser det som en ”sponsring ” av glada gubbar mer än att få ett arbete utfört när man använder seniorer och det gör jag gärna. Har en farbror som sköter om mina äppelträd där kostnaden stigit kraftigt för arbetsinsatsen som tar längre och längre tid varje år och han behöver mer och mer hjälp men har insett att våra fikastunder där vi pratar om livets olika skeenden och händelser ger oss bägge stort värde. Han känner att han fortfarande är en bidragande del av samhället och jag får den stora gåvan att ta del av hans syn på livet och samhället som gör att jag får en större förståelse för hur människor agerar i olika situationer.
/ Björkskär

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Och jag tycker uppriktigt synd om pensionärer som måste arbeta för att känna att dom bidrar till samhället. Har man gnetat till pensionsdagen kan man (i alla fall den stora majoriteten) luta sig tillbaka och känna sig nöjd.
Dom som jag är bekanta med och som fortsätter att jobba gör det för att dom blir sysslolösa och/eller pga ekonomin.

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag tycker uppriktigt synd om pensionärer som måste arbeta för att känna att dom bidrar till samhället. Har man gnetat till pensionsdagen kan man (i alla fall den stora majoriteten) luta sig tillbaka och känna sig nöjd.
Dom som jag är bekanta med och som fortsätter att jobba gör det för att dom blir sysslolösa och/eller pga ekonomin.
Ja men jag tror många inklusive mig själv vill bidra till samhället på något vis. Att känna sig behövd ger också värde i mångas liv. Det behöver inte innebära lönearbete utan att hjälpa någon med något som denne inte kan.
En sak jag själv gjort är att jag har hållit i över 2000 träningar i en idrottsförening helt ideellt och inte har egna barn som idrottar.
Förhoppningsvis har jag lyckats förmedla en i mina ögon sund livssyn och har nog lyckats få många att känna glädjen att lära unga människor nya saker.
Bonus på detta är jag jag blivit inbjuden och bevistat ett 30 tal bröllop hos mina gamla adepter😃.
Det min äppeträdsskötande farbror och jag ger varandra i våra samtal är också ett bidrag till samhället. Ett samhälle som vi nog alla vet står under förändring (förfall enligt vissa) då mellanmänskliga kontakter och gärningar kan göra stor skillnad i det lilla och skapa trygghet för de närmast inblandade.

Trevlig helg!

• Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.