Funkar det inte med ett transportband?

Intressant tanke. Har ingen erfarenhet av det - hur använder man lämpligen ett transportband för att flytta jord och grus?

Det är väl inga konstigheter med att transportera sten grus eller jord på band, tänk grustag, stenkrossanläggningar, gruvor m.m. Där används ofta transportband för att flytta material.
Det finns säkert mindre modeller för t.ex utgrävning av källare att hyra.

Svarar på min egen fråga efter kontakt med ett av företagen. Ca 2000 kr/tim exkl moms (bil + 2 man, viss prutmån tror jag). Upphämtning, 2 mil transport + etablering + blåsning av ca 3 kbm material uppskattades till 4-5 tim.

Sand funkar att blåsa, men inte jord, fick jag veta.

Blir nog till att ta fram hinkar och skottkärra istället :-)

Som sagt tidigare. Bygg rejäla ramper och ta lite mindre i skottkärran så slipper du hinkar.

Om du absolut ska bära i hink så ska du absolut köpa eller göra ett ok att bära hinkarna med.

• Gilla
Rowah
  • Laddar…
Jag skulle köra transportband alla dagar i veckan. Lätt sätt att flytta stora mängder material. När ja hyr maskiner etc så hyr jag från aros hyresmaskiner. Finns dock bara norr/nordväst om Stockholm. Har har alltid varit billigast när jag kollat runt. Ibland har de skiljt tusenlappar över en helg. De är ganska schysta, då de tar betalt per "byggdag" även för privatpersoner.

tobben87 skrev:
Jag skulle köra transportband alla dagar i veckan. Lätt sätt att flytta stora mängder material. När ja hyr maskiner etc så hyr jag från aros hyresmaskiner. Finns dock bara norr/nordväst om Stockholm. Har har alltid varit billigast när jag kollat runt. Ibland har de skiljt tusenlappar över en helg. De är ganska schysta, då de tar betalt per "byggdag" även för privatpersoner.
Går åt ett långt transportband... var väl något mer än 30 meter som TS skulle förflytta sitt material...

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Jag föreslår två alternativ.

1) Gym - vanlig skottkärra, skyffel och pulsmätare. Håll snittpulsen på minst 70% av maxpuls. Om det är möjligt kanske man kan snedda i slänten. Det brukar jag göra i min slänt här hemma.

2) Slö - hyr minidumpern eller anlita några ungdomar som gör jobbet. Under 1000kr behöver du inte redovisa för Skatteverket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.