Hej,

sitter och planerar mitt köksbygge och har tänkt ha Blums Movento-skenor för alla lådor.
När jag gick igenom deras anvisningar så ser jag att man får max ha 16 mm tjocka (helst tunnare) lådsidor.
Jag hade tänkt göra lådorna av 18 mm limfog i ask, men då blir det för tjockt.
Alternativet är att köpa 15 mm plywood, men det bli ju inte lika fint samt att det inte finns så lätttillgängligt i ask. Tänkte köra sinkfogar i hörnen på lådorna, har inte provat det med plywood, funkar det?
Ett annat alternativ är att köpa en planhyvel typ makita 2012nb och hyvla ner alla skivorna 3 mm, men det känns lite extremt. Jag gillar förvisso maskiner, men den kostnaden för maskinen plus att man tar bort 1/6 av alla skivorna känns fel på något sätt.

Vad bygger ni andra kökslådor (eller andra lådor av)?

Tack på förhand!

/Erik

S
12 mm plywood funkar bra.
Vsd ska du ha för botten?

18 mm är overkill tycker jag. Lådan blir stadig nog med tunnare material. Men om du ändå vill köra på 18 mm, skulle det i så fall inte funka att fräsa en liten fals (minst 2 mm) på bottendelen av sidorna som vetter inåt?

Box joints eller sneda sinkningar funkar bra i björkply, känns dock kanske lite overkill för en kökslåda. Antar du ska ha en "lös" front utanpå sen?

Är det helstavar på asken skulle jag kanske överväga att använda det, är det sån där upphackad skiva gjord av småbitar skulle jag tycka det såg väldigt märkligt ut som lådsidor. Björkplywood, ofanerad, tycker jag låter som ett mer naturligt val.

@sinuslinus: ok. Tänker att det ser gediget ut med så tjock som möjligt. Botten är en bra fråga. Tänkte först köra 7 mm plywood, men jag inser att om man lastar på med en massa tallrikar så kanske det krävs lite mer? Känns inte som att bottnarna i kök man köper är så tjocka. Vad är rimligt tycker du?

@bygga_bo: Jo, fräsa in lite i botten har jag tänkt som alternativ också.

@Ola C: Det kanske är lite overkill med sinkfog, men det ser snyggt ut =) Ok. Hur skulle du behandla plywooden för att den inte ska ta skada? Klarlacka? Japp, lös front framför. Helstavar blir det isf, håller med om att det ser lite lite märkligt ut om det är väldigt upphackat ut.

S
Gediget = bonnigt ;)
I klassiskt möbelsnickeri eftersträvar man ofta klena dimensioner för smäckert uttryck. Det kräver både bra kvalitet på material och genomförande.

Om du går på björkplywood så blir det rationellt att göra botten i samma material.
Klarlack är väl rätt vanligt om man har sprututrustning annars är olja enkelt att applicera.

Hehe, ok. Bra input.
Hade du kört 12-15 mm björkplywood i hela lådan då? Tänkte ha typ 22 mm i fronten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.