Hej!

Har köpt min första villa & håller på med utrivning för fullt. Väggarna är i råspont, och tidigare har det endast suttit 3mm masonit utanpå. Nu funderar jag på hur jag ska göra. Praxis verkar vara 13mm gips, och spackla. Vad blir skillnaden om man endast sätter 6mm renoveringsgips, OSB eller ny masonit istället? Nackdelar/fördelar med olika material hade varit kanon.

Även tacksam för tips på hur jag ska tänka bakom köksskåpen då gips inte har så bra bärighet. Räcker det om jag har långa skruvar som går igenom gipset och in i råsponten eller behöver man stärka upp med ytterligare OSB eller liknande bakom gipsen?

• Ett hörn av ett rum med råspontklädda väggar och golv i ett renoveringsprojekt av en villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
6mm gips kan man inte ha direkt mot en regelvägg, det brukar man sätta när man har en heltäckande vägg bakom. Precis som du har med råsponten, det funkar med både 6 eller 13mm. 6mm gipsen väljer man oftast när man låter foder/lister sitta kvar i ett rum man renoverar, då bygger inte gipsen utanför fodret.
Beroende på vad du ska ha för ytskikt så är gips standard för tapet och målning. Masonit funkar såklart, så gjorde man förr i tiden. OSB blir inget bra att tapetsera/måla på.

Bakom köksskåpen kan du ha gips men de måste fästas in i råsponten/reglarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett tips att alltid ha någon underskiva typ 11mm osb innan 13mm gips om du inte har som du visar på bilden då. Skulle aldrig sätta upp endast gips där man vet att man skall hänga nått tyngre. Det kommer man ångra djupt oavsett om det finns gips ankare el. Dylikt som klarar vikt. Men en plank vägg så där skulle jag ändå ta en 13mm risk med tunnare att den blir vågig.

Finns ett alternativ en väggskiva som du kan måla och tapetsera på från Huntonit. Köpte den på Bauhaus lite dyrare men ibland orkar man bara inte spackla:rofl: gjorde en vägg som jag satt upp med den direkt på regelvägg. Den är tjockare masonit samt målad vit nästan som ett golv du sätter på väggen.

Använd klassisk 13mm gips!
6mm gips fungerar men den är mycket bökigare att spackla och få bra. Man får tex lätt ringar runt skruvarna där pappen reser sig. Det är bara om det av någon anledning är kritiskt med de sista 6-7 millimetrarna som jag skulle överväga renoveringsgips.

Masonit är ett ganska kasst ytskikt. Det enda skälet till att man använde det förr är att man inte hade något val.

Du behöver inte ha OSB utan råsponten är utmärkt att fästa tunga saker i. Det är bara att använda lagom långa träskruvar så att de fäster ordentligt i sponten. Vårt hus är byggt på samma sätt med prefab-sektioner av råspont och av erfarenhet så kan det vara bra att kika ett varv om sektionerna är ordentligt fästade i varandra och i golvet. På något ställe i vårt hus var de lite dåligt ihop spikade och väggen var lite vobblig. Ett par extra skruvar stummade upp allting.

• Gilla
Ted15
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.