17 554 läst ·
105 svar
18k läst
105 svar
MATEN ÄR KLAR!!!
En idé till alla.
Vi har stängt av vårt Wi-Fi, vi sätter på det när barnen måste nyttja det för skolan mm men annars så är det avstängt.
Barnen har 2 gb/månad på sina telefoner.
När använder de sina 2 gb? När de ligger i sängen och ska sova, lyssnar på någon ljudbok via Youtube mm.
Vi har stängt av vårt Wi-Fi, vi sätter på det när barnen måste nyttja det för skolan mm men annars så är det avstängt.
Barnen har 2 gb/månad på sina telefoner.
När använder de sina 2 gb? När de ligger i sängen och ska sova, lyssnar på någon ljudbok via Youtube mm.
Hur Mag1c väljer att uppfostra sina barn tycker jag inte att någon av oss här på BH har att göra med, så det kan vi väl undvika att kommentera? Jag kan inte se att h*n frågar efter om råd gällande det någonstans i sitt inlägg.
Just sådana har jag letat efter för exakt samma lösning...att frugan ska kunna ringa till mig i garaget. Jag sökte på "mains phone" men fick inte upp så mycket...du kan inte minnas någon annan engelsk term för dessa?Buildgates skrev:
I garaget har vi en sådan där väggtelefon som kommunicerar över elnätet. Bara att plugga in i valfritt 230 V-jack och lyfta luren så ringer det i den andra telefonen. Den andra är placerad i köket i huset och har EXAKT samma syfte som det som TS eftersöker. ------------Detta var så sent som 2014, så trots wifi och mobilnät så borde det kunna gå att hitta fortfarande. Minns att jag sökte på "mains phone" eller liknande.
Ja, men funkar inte i detta fallet när hörlurarna är på.Fulkemisten skrev:
Kommer ni ihåg de här vägmonterade trådbundna intercom-stationerna i bakelit alla fräsiga hade på 70-och 80-talet? Alla små och stora barns favorit!
Tyvärr finns de nog inte alls eller i sånt där enkelt och superretro utförande längre. Jag har letat, skulle vara bra (eller i alla fall fräsigt) att ha mellan husets olika delar.
Jo, han skiljer sig åt från storasyster map mobiluppkopping... Som sagt, jag vill undvika att ropa högt. Han har bra hörlurar.useless skrev:
Fast det ställer ju krav på mig som lagar mat att hålla tiden och det var inte det jag var ute efter. Vi har dessutom olika mattider på olika veckodagar beroende på andra aktiviteter.L laxen86 skrev:
Vi lagade mat ihop i fredags och vi är överens om omfattningen av datoranvändandet, så det är inte problemet. Han använder inte mobil, men annars var det en kreativ lösning!Matzeball skrev:
Be den unge mannen att lösa problemet åt er med de här förutsättningarna. Belöningen är en hemmafest dagen efter lösningen fungerar. Eller kanske låta sonen vara med och laga maten. Planerar ni tidpunkten kanske han kan låta bli hörlurarna då.
Det finns en app som heter Emergency Alert av Ryan McCondach där du kan skicka sms som börjar med **REDALERT** eller YELLOW eller GREEN. Sedan sätter du upp regel på sonens mobiltelefon som säger vilka nummer som kan skicka SMSen. Då är telefonen olika påträngande och ljuder även om telefonen är på silent.
Din son kan då sätta flight mode om han absolut inte vill ha någon mat eller vara artig och svara "Nej tack älskade pappa. Jag sitter på McDonalds med kompisarna."
Kräver disciplin av pappa att han inte alltid skickar REDALERT om det inte brinner i knutarna.
Appen kostar 10:-. Jag har inte provat den själv, bara sett den på nätet. Säkert roligt för er att lösa tillsammans.
Sedan går du in på [länk] och genererar en QRKOD som skickar ett sms. Du skriver ut rastret och tejpar upp. Då behöver du inte skriva med kladdiga fingrar heller.
Kanske sonen är dataintresserad och kan bygga en liknande app själv och sedan tjäna pengar på den.
Den kan ju heta MATEN ÄR KLAR eller DINNER IS SERVED om han vill sälja worldwide.
p.s. jag bara antar att det är pappa som frågar här men kanske är det mamma. d.s.
Som sagt, hörlurar gör att telefonsignaler inte funkar.Buildgates skrev:
I garaget har vi en sådan där väggtelefon som kommunicerar över elnätet. Bara att plugga in i valfritt 230 V-jack och lyfta luren så ringer det i den andra telefonen. Den andra är placerad i köket i huset och har EXAKT samma syfte som det som TS eftersöker.
Detta telefonpar beställde jag via min chef från Hong-Kong på 80-talet. Det fick dock ligga oöppnat i kartong i nästan 25 år innan det fann sin plats.
När jag så byggde lekstuga på landet för några år sedan ville jag ha en likadan lösning där. Efter en hel del letande hittade jag ett indiskt företag som tillverkade sådana. Jag fick uppfattningen att de sålde mycket till utvecklingsländer där kanske en hel by går på samma transformator. Beställde ialla fall hem ett par och installerade - en i huset och en i lekstugan. Blev mycket uppskattat!
[bild]
Detta var så sent som 2014, så trots wifi och mobilnät så borde det kunna gå att hitta fortfarande. Minns att jag sökte på "mains phone" eller liknande.
(men jag hade likadan telefon på rummet när jag växte upp)