Matzeball
Be den unge mannen att lösa problemet åt er med de här förutsättningarna. Belöningen är en hemmafest dagen efter lösningen fungerar. Eller kanske låta sonen vara med och laga maten. Planerar ni tidpunkten kanske han kan låta bli hörlurarna då.

Det finns en app som heter Emergency Alert av Ryan McCondach där du kan skicka sms som börjar med **REDALERT** eller YELLOW eller GREEN. Sedan sätter du upp regel på sonens mobiltelefon som säger vilka nummer som kan skicka SMSen. Då är telefonen olika påträngande och ljuder även om telefonen är på silent.
Din son kan då sätta flight mode om han absolut inte vill ha någon mat eller vara artig och svara "Nej tack älskade pappa. Jag sitter på McDonalds med kompisarna."
Kräver disciplin av pappa att han inte alltid skickar REDALERT om det inte brinner i knutarna.
Appen kostar 10:-. Jag har inte provat den själv, bara sett den på nätet. Säkert roligt för er att lösa tillsammans.

Sedan går du in på https://sv.qr-code-generator.com/ och genererar en QRKOD som skickar ett sms. Du skriver ut rastret och tejpar upp. Då behöver du inte skriva med kladdiga fingrar heller.

Kanske sonen är dataintresserad och kan bygga en liknande app själv och sedan tjäna pengar på den.
Den kan ju heta MATEN ÄR KLAR eller DINNER IS SERVED om han vill sälja worldwide.
p.s. jag bara antar att det är pappa som frågar här men kanske är det mamma. d.s.

Redigerat:
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Control 4 intercom anywhere

• Gilla
Larre och 1 till
  • Laddar…
I garaget har vi en sådan där väggtelefon som kommunicerar över elnätet. Bara att plugga in i valfritt 230 V-jack och lyfta luren så ringer det i den andra telefonen. Den andra är placerad i köket i huset och har EXAKT samma syfte som det som TS eftersöker. :D

Detta telefonpar beställde jag via min chef från Hong-Kong på 80-talet. Det fick dock ligga oöppnat i kartong i nästan 25 år innan det fann sin plats.

När jag så byggde lekstuga på landet för några år sedan ville jag ha en likadan lösning där. Efter en hel del letande hittade jag ett indiskt företag som tillverkade sådana. Jag fick uppfattningen att de sålde mycket till utvecklingsländer där kanske en hel by går på samma transformator. Beställde ialla fall hem ett par och installerade - en i huset och en i lekstugan. Blev mycket uppskattat!
Rosa gömd väggtelefon vid öppen dörr i ett rum med blommig tapet, grön panel och inredning i pastellfärger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var så sent som 2014, så trots wifi och mobilnät så borde det kunna gå att hitta fortfarande. Minns att jag sökte på "mains phone" eller liknande.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Säg till honom att ta med sig datorn ner till köket och umgås med dig som lagar mat.:D
bästa svar hittills. det är helt otroligt att detta är ens en fråga. folk har tappat förmåga att kommunicera med andra, så vill de att tekniken ska lösa deras problem.

• Gilla
Mag1c och 1 till
  • Laddar…
Han sitter ju säkert och snackar med sina polare på Discord, så det är bara installera appen på din telefon och hoppa in där och säg åt honom. Annars kör han med största sannolikhet ett spel på Steam, de flesta spel är där, så om du är vän med honom där kan du bara chatta med honom.

• Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
@Mag1c
Bara en idé, men blir maten alltid klar samma tid?

I så fall,
om din router stödjer schemaläggande av Internet access för enskilda enheter kan du stänga ner access inför maten blir klar

Eller, som jag gjorde med min äldsta som kunde säga "jag ska..." i TIMMAR.. Jag loggade in på routern och begränsade
hastigheten på den enheten till 1Mbit. Efter några minuter lades telefonen åt sidan för "skitspelet laggar fett!!" och sen
gjordes det vi bad om på en gång. (y)

Alternativt, en helt analog lösning: Varför inte delegera ansvar som att duka eller skära grönsaker inför middagen?
Kan väl bli lite tjafs innan det blir rutin, men efter det får du dessutom sällskap i köket under matlagningen

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Jag har samma problem. Det vanligaste jag gör är att stänga av hans nätverk. Det finns ett antal sätt för detta. Jag är lat så jag skaffade en sak för detta (https://www.fing.io/). Fungerar väldigt enkelt. Det finns en app som du kan bryta hans nätverk med. Det dröjer inte länge innan han kommer ned och säger att nätet inte fungerar. Du säger då ojdå jag ska fixa detta efter maten; Fredrik

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
När vi ändå är inne på kreativa tekniska lösningar... Varför inte en fjärrstyrd elstängselslinga i stolssitsen via soffkuddarna vidare till sängmadrassen?

Annars kan man ju prata med varandra...

• Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Matzeball
C FredrikY skrev:
Hej,
Jag har samma problem. Det vanligaste jag gör är att stänga av hans nätverk. Det finns ett antal sätt för detta. Jag är lat så jag skaffade en sak för detta ([länk]). Fungerar väldigt enkelt. Det finns en app som du kan bryta hans nätverk med. Det dröjer inte länge innan han kommer ned och säger att nätet inte fungerar. Du säger då ojdå jag ska fixa detta efter maten; Fredrik
Till sist har han ju lärt sig hur roligt det är att jävlas med pappa. Ingen bra lärdom tycker jag. TS har förkastat liknande lösningar att döma av tidigare svar.

Redigerat:
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
D Daos69 skrev:
bästa svar hittills. det är helt otroligt att detta är ens en fråga. folk har tappat förmåga att kommunicera med andra, så vill de att tekniken ska lösa deras problem.
Att ens tonårsbarn tidvis är upptagna med att spela el dyl betyder inte att man har "tappat förmågan att kommunicera"...

• Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
F Farzan skrev:
Att ens tonårsbarn tidvis är upptagna med att spela el dyl betyder inte att man har "tappat förmågan att kommunicera"...
Nej, de är ju snarare upptagna med att just kommunicera, fast inte med sina gamla föräldrar...

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Billigaste och enklaste lösningen:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40364748/
Till en befintliga lampa.

Tryck på knappen när du står i köket (som du kan fästa på kylskåpet), lampa lyser = maten är klar.
Köp två knappar så kan sonen själv trycka på en egen knapp för att tända/släcka.

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Det finns massor av billiga fjärrströmbrytare med 433 MHz-teknik. Sätt en lampa, eller kanske ännu hellre ett blixtljus, i en sådan i grabbens rum och ha fjärrkontrollen i köket.

En varning dock...när man väl börjar använda dessa produkter är det lätt att man fastnar i hemautomationsträsket, och bara vill ha mer och mer grejer. Tro mig, jag vet! :p

• Gilla
oxxen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.