Jag har läst matematik i flera år, dock så glömmer man lätt hur det va..:o

En klassisk diff-ekv är ju Newtons avsvalningskurva som beskriver en kropps avsvalning på ett matematiskt sätt.
avsvaln.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En variant som jag skulle vilja testa är att gå ner i vikt efter ungefär samma kurva och lägga in den i excel.

Med följande variabler:

Startvikt
Målvikt
Antal veckor som det ska ta
Kurvans "böjning" alltså hur strängt man ska tappa vikt (ev går denna inte att ändra)

Någon som minns hur man gör? utgångsläge på formel är: Ce^(-x)

Bry er inte om nedanstående diagram, jag fick inte bort det...

• newton.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du vill alltså ha en kurva att följa inte en kurva som beskriver förloppet? Har helt förträngt hur diff.ekvationer fungerar men varför inte bara rita en kruva du tycker ser bra ut....

Eller om du bara vill ha en uppritad i excel med en snygg böj borde du ju kunna testa med lite olika logaritmiska kurvor tills du hittar en du gillar :)

Rita en fungerar naturligtvis, men nu blev det en utmaning :) ja jag vet jag är lite rubbad....

Jag har precis gått med i Viktklubb där jag ska tappa 25 kilo på en viss tid, där de anser att det ska ske helt linjärt vilket jag inte tycker är rimligt.

Då skulle en avsvalningskurva vara mer rimlig. För ärligt talat, hur många ger inte upp när det börjar gå långsammare nedåt?

På beskrivningen låter det som att du vill anpassa en exponentiellt avtagande funktion till din önskade viktminskning snarare än att formulera en differentialekvation för densamma.

m(t) = målvikt + (begynnelsevikt - målvikt) * e^(t/c)

konstanten c avgör hur fort du skall gå ner. Det går att sätta in en första tidpunkt till exempel en vecka och slå fast hur mycket man vill ha gått ner då. Sedan sätter man in de värdena och löser ut c.

Jag är dock lite tveksamt om det är en lämplig angreppspunkt. Strikt matematiskt kommer du aldrig att nå målvikten utan närma dig den asymptotiskt. Du få i stället en halveringstid.

Strikt matematiskt så är det sant att jag aldrig kommer "i mål" men att tro att man ska kunna gå ner i vikt rent linjärt, ja då är man orättvis mot sig själv. Ett kilo i veckan klarar man den första tiden, sen minskar det och har man då en linjär kurva tappar man lätt sugen.

Hursomhelst en formel på detta i Excel som visar start och målvikt på y-axeln och antal veckor på x-axeln, kan någon hjälpa mig med det?

Något i den här stilen? Mata in startvikt, målvikt och tiden som halva viktminskningen skall ta.

Det finns fler kurvformer än linjärt och exponentiellt.

Vikten beror på två saker:

1. Tillförseln av energi (mat)
2. Förbrukningen av energi (motion)

Om man befinner sig i jämnvikt under en tid och sedan minskar matintaget med låt oss säga 500 kcal/dag så kommer viktminskningen att ske linjärt tills dess allt fett är förbränt.

Det går tyvärr även åt den del muskler i förbränningnprocessen (ät mycket protein!!) vilket säkerligen ändrar kurvan efterhand, men kurvan blir helt klart inte exponentiellt avtagande förrän man blir så svag att förbränningen börjar minska pga reducerad aktivitet.

Avemo precis så är det jag menar att jag vill det ska se ut. Jag har provat att ändra lite så att man kan skriva in hur många veckor som man vill ha på sig att tappa tex 25 kilo på. Men det fick jag inte till :( är inte van Excel. Likaså skulle tabellen bara visa spannet mellan start och målvikt, samt att man skulle kunna fylla i vikten för varje vecka nånstans allt eftersom veckorna går. Så man får en kurva att jämföra med som ligger "på" ursprungskurvan. :)

Grejen med en exponentialfunktion är att du har en halveringstid. Vill du gå ner 25 kg så fyller du i hur många veckor du skall tappa 12,5 kg på i rutan halveringstid samt fyll i startvikt och målvikt. Du kan förlänga tabellen genom att markera understa cellen i en kolumn och "dra ner" undre högra hörnet på cellen. Sedan kan du skriva in dina kontrollvägningar i en ny kolumn intill de andra. Därefter kan du söka i excels hjälp efter hur du använder diagramguiden för att göra nya diagram. Det är vad som på excelspråk kallas punktdiagram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.