12 514 läst ·
11 svar
13k läst
11 svar
Matematik Hjälp
Välkommen till forumet.
Pythagoras sats blir bra:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoras_sats
I ditt fall kvadratroten ur(8*8 + 3,3*3,3) = 8,654 meter
mät sedan båda diagonalerna noga, dom ska vara lika långa, annars är antingen någon av sidorna i fel längd eller så är det inte vinkelrätt.
Pythagoras sats blir bra:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoras_sats
I ditt fall kvadratroten ur(8*8 + 3,3*3,3) = 8,654 meter
mät sedan båda diagonalerna noga, dom ska vara lika långa, annars är antingen någon av sidorna i fel längd eller så är det inte vinkelrätt.
Kombinerat med att motstående kanter också är lika långa då...volvo skrev:
Jag vet att du redan förutsätter det
En rektangel har alltid vinkelräta hörn och lika långa diagonaler. Är de senare olika långa är ytan en parallellogram, men motstående sidor är fortfarande lika långa.
Mikaels påpekande är av stor betydelse eftersom det kan ju se ut så här .....

och trots att diagonalerna är lika långa så blir grundplattan inte riktigt som man har tänkt sig.
Ditt påpekande Mikael anser jag vara ett av de viktigaste i forumet!
per
Mikaels påpekande är av stor betydelse eftersom det kan ju se ut så här .....

och trots att diagonalerna är lika långa så blir grundplattan inte riktigt som man har tänkt sig.
Ditt påpekande Mikael anser jag vara ett av de viktigaste i forumet!
per
Nu tog du väl i lite väl mycket ...pernitta skrev:
Fast det är nåt jag tänkt på ibland, dom som håller på med detta vet nog att först kontrollera att sidorna är lika långa, så det tas ju som givet på något vis.
Sen säger/skriver man, lite slarvigt, att det endast är att mäta diagonalen. Men som sagt kan det ju bli rejält fel.
Men det var en bra bild du lade in, inget tvivel om vad vi menar, när man ser den.
Det vi talar om hände min granne för en tid sedan. Man fann att ett hörn inte var vinkelrätt, och värst var, att formen, armeringen och golvvärmen var lagd.
Vi måste mäta diagonalerna, om dom är lika långa så måste det ju vara rätt.
Diagonalerna justeras men det blir ändå inte rätt. Det slutar med att golvvärmen, armeringen och isoleringen lyfts bort och formen justeras.
En 3-4-5 mätning hade sparat mycket jobb.
per
Vi måste mäta diagonalerna, om dom är lika långa så måste det ju vara rätt.
Diagonalerna justeras men det blir ändå inte rätt. Det slutar med att golvvärmen, armeringen och isoleringen lyfts bort och formen justeras.
En 3-4-5 mätning hade sparat mycket jobb.
per
Klicka här för att svara