X xLnT skrev:
En sånhär menar du?
[länk]
Ja fast kanske av en mer svensk typ i gjutjärn eller silumin. Den fyrkantiga går ju också men ännu mer udda fågel hos oss vid den tiden.

Jag har inte för avsikt att springa runt och leta saker, jag vill kunna beställa allt online smidigt.
Verkar vara svårt att få tag på "riktiga" gamla brytare och tillbehör.

X xLnT skrev:
Jag har inte för avsikt att springa runt och leta saker, jag vill kunna beställa allt online smidigt.
Verkar vara svårt att få tag på "riktiga" gamla brytare och tillbehör.
Brytare mm har du ju möjligt via THPG det är helt på kornet rätt och med dosor typen i senaste inlägget matchar det också perfekt. Kommer se bra och anpassat ut går ju måla dosorna som man vill och mer original vore svart eller grågrön eller blågrön nyans.

Jag får fundera på den där.
När det kommer till kabel, finns det textilklädd EXLQ eller liknande? Vart hittar man sånt isf?

Ska det likna något från i princip de senaste 70 åren ska du inte ha någon textil där, det är nog inte möjligt att hitta heller. Går bra med standard vitkabel av EKLK-typ även om det ska vara lite i rätt stil, se mer till klammer JR i så fall.

GK100 GK100 skrev:
Ska det likna något från i princip de senaste 70 åren ska du inte ha någon textil där, det är nog inte möjligt att hitta heller. Går bra med standard vitkabel av EKLK-typ även om det ska vara lite i rätt stil, se mer till klammer JR i så fall.
Kablarna som fanns i huset/stallet som vi köpte var svart, men tveksam att det var textilkabel, men nått sorts spunnet mönster var det iaf.
JR klammer blir det ja.

Hur ska man räkna med JR klammer.
Jag kommer ha (EKLK) kabel som är 9- respektive 13mm ytterdiameter. Men JR har inte 13mm, de har 12mm och 14mm.
Kommer det bli för tight med 3x12mm och för löst med 3x14mm?

12 och trycka till den på kabeln eller 14 och klämma ihop en aning. Brukar se bättre ut med en något mindre klammer, men prova.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
12 och trycka till den på kabeln eller 14 och klämma ihop en aning. Brukar se bättre ut med en något mindre klammer, men prova.
Jag har inte produkterna, vill gärna inte beställa onödigt med produkter, men det blir det kanske ändå i slutändan :)

JR-klammer finns från 6 till 22 mm i lite blandade steg (Solar, Pexymek)

Edit: gäller modellen för en kabel m. ett skruvhål

Redigerat:
snaggletooth snaggletooth skrev:
JR-klammer finns från 6 till 22 mm i lite blandade steg (Solar, Pexymek)

Edit: gäller modellen för en kabel m. ett skruvhål
Jo, men inte 13mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.