Har ett mätarskåp som är ca 5 meter utanför min tomtgräns.
Den sitter på en numera helt rutten trästolpe som troligen har använts som stolpe för en luftledning.
Servisledningen och ledningen in till huset är nedgrävda.
Stolpen är nu så rutten att skåpet riskerar att falla. Körde ner lite jordkankare för att stabilisera lite.
Då mätarskåpet är utanför min tomtgräns,
är problemet verkligen endast mitt och att jag måste stå för alla kostnader?
Funderar på ett markmätarskåp på ett betongfundament
Den sitter på en numera helt rutten trästolpe som troligen har använts som stolpe för en luftledning.
Servisledningen och ledningen in till huset är nedgrävda.
Stolpen är nu så rutten att skåpet riskerar att falla. Körde ner lite jordkankare för att stabilisera lite.
Då mätarskåpet är utanför min tomtgräns,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är problemet verkligen endast mitt och att jag måste stå för alla kostnader?
Funderar på ett markmätarskåp på ett betongfundament
De svarade att det var mitt ansvar, men då hade jag inte tänkt på att den var utanför min tomtgräns. Han som svarade (E.ON) visste nog inte att så var fallet heller.A Avemo skrev:
Värt att ställa frågan igen, men kan ju tänka mig vad svaret blir om jag inte har något regelmässigt att luta mig mot.
Jag tror att mätarskåpet är din egendom var det än sitter. Så länge det var luftledning fick du ha skåpet på nätägarens stolpe. Men när nätägaren grävt ner ledningen så har du fått både stolpen och ansvaret till skänks. Men det är klart att du kan fråga igen och ge fler detaljer.
Mätarskåpet är ditt, stolpen är nätägarens.
Ring nätägaren och förklara att den står utanför din fastighet. Samt att den är mycket dålig.
Nätägaren får inte överlåta impregnerade stolpar till privatpersoner då stolpen är miljöfarlig. Nätägaren ska ha utfört besiktning och underhåll enligt deras fastställda intervaller.
Ge nätägaren två alternativ:
De får byta ut stolpen alternativt flytta in din anslutningspunkt till din fastighet.
Precis som du skriver är detta en rest sedan man byggt bort luftledningar i området. Men det är nätägarens uppgift att jag har koll på sina stolpar och det gäller även de avsågade stolparna som i elnätsbranchen ibland kallas för "pollare" eller "stolpskott". Nätägaren har gissningsvis gjort fel när de uppdaterat dokumentationen efter ombyggnaden, de dokumenterade gissningsvis stolpen som raserad i stället för kapad och då blir den inte fortlöpande kontrollerad / åtgärdad.
Ps nätägaren äger och ansvarar även för den utgående huvudledningen efter mätaren ända fram till första plint/anslutning inom din fastighet. Detta efter som ledningen passar en fastighetsgräns och då du inte får äga den detta regleras i IKN förordningen
Ring nätägaren och förklara att den står utanför din fastighet. Samt att den är mycket dålig.
Nätägaren får inte överlåta impregnerade stolpar till privatpersoner då stolpen är miljöfarlig. Nätägaren ska ha utfört besiktning och underhåll enligt deras fastställda intervaller.
Ge nätägaren två alternativ:
De får byta ut stolpen alternativt flytta in din anslutningspunkt till din fastighet.
Precis som du skriver är detta en rest sedan man byggt bort luftledningar i området. Men det är nätägarens uppgift att jag har koll på sina stolpar och det gäller även de avsågade stolparna som i elnätsbranchen ibland kallas för "pollare" eller "stolpskott". Nätägaren har gissningsvis gjort fel när de uppdaterat dokumentationen efter ombyggnaden, de dokumenterade gissningsvis stolpen som raserad i stället för kapad och då blir den inte fortlöpande kontrollerad / åtgärdad.
Ps nätägaren äger och ansvarar även för den utgående huvudledningen efter mätaren ända fram till första plint/anslutning inom din fastighet. Detta efter som ledningen passar en fastighetsgräns och då du inte får äga den detta regleras i IKN förordningen
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Nätägaren har varit snäll som låtit dig få behålla den kapade stolpen att ha ditt skåp på. De kunde lika gärna ha krävt att du själv skaffade något annat att montera det på alternativt betalade grävningen för dra om ledningarna.
Det är knappast någon som kommer reagera på att du uppdaterar till en ny stolpe på samma plats oavsett om det är utanför tomtgräns när det är en plats där skåpet redan har stått i kanske 70 år. Om inte grannarna är typ villatomter.
Men ansvaret för att du har något att montera upp skåpet på är ditt eget.
Det är knappast någon som kommer reagera på att du uppdaterar till en ny stolpe på samma plats oavsett om det är utanför tomtgräns när det är en plats där skåpet redan har stått i kanske 70 år. Om inte grannarna är typ villatomter.
Fel!R Räknenisse skrev:Nätägaren har varit snäll som låtit dig få behålla den kapade stolpen att ha ditt skåp på. De kunde lika gärna ha krävt att du själv skaffade något annat att montera det på alternativt betalade grävningen för dra om ledningarna.
Nätägaren har byggt om nätet och kan inte överlåta ansvar för den avsågade stolpen.
Det som sätter stopp för överlåtelse är
1. Stolpen är impregnerad.
2. Ska nätägaren överlåta något som står på annans mark så måste de även överlåta markupplåtelseavtalet de har mot markägaren där den avsågade stolpen står.
3. TS har ingen rätt att gå in på den andra marken för att åtgärda stolpen
Att en del nätägare hävdar annat förekommer.
TS kan stå på sig mot E.On.
Ps. nätägarna kan inne överlåta impregnerade stolpar även om de står inne på kunders mark.
Men nätägarna försöker tyvärr ibland, det för att hålla nere kostnader när de bygger om...
Tack för hjälpen.H HSP skrev:Fel!
Nätägaren har byggt om nätet och kan inte överlåta ansvar för den avsågade stolpen.
Det som sätter stopp för överlåtelse är
1. Stolpen är impregnerad.
2. Ska nätägaren överlåta något som står på annans mark så måste de även överlåta markupplåtelseavtalet de har mot markägaren där den avsågade stolpen står.
3. TS har ingen rätt att gå in på den andra marken för att åtgärda stolpen
Att en del nätägare hävdar annat förekommer.
TS kan stå på sig mot E.On.
Ps. nätägarna kan inne överlåta impregnerade stolpar även om de står inne på kunders mark.
Men nätägarna försöker tyvärr ibland, det för att hålla nere kostnader när de bygger om...
Har mejlat E,On, så får vi se vad som händer.
Nu har jag fått nedanstående svar från E.ON kundtjänst (lite förkortat):
"Tack för din information.
Vi byter inte ut stolpar i dagsläget. För att uppfylla dagens krav behöver mätaren flyttas till ett fasadmätarskåp eller ett markmätarskåp. Den stolpe som mätarskåpet idag är monterat på ägs av dig som kund, men vi förstår att den är i dåligt skick och att det finns oro kring eventuell kreosotimpregnering.
Vi rekommenderar att du tar upp detta med vår entreprenör i samband med flytten av mätaren – det finns då möjlighet att diskutera om de kan hjälpa till att ta bort stolpen samtidigt."
Kan jag kontra med att då den är utanför min tomtgräns så kan jag inte äga den?
Vi byter inte ut stolpar i dagsläget. För att uppfylla dagens krav behöver mätaren flyttas till ett fasadmätarskåp eller ett markmätarskåp. Den stolpe som mätarskåpet idag är monterat på ägs av dig som kund, men vi förstår att den är i dåligt skick och att det finns oro kring eventuell kreosotimpregnering.
Vi rekommenderar att du tar upp detta med vår entreprenör i samband med flytten av mätaren – det finns då möjlighet att diskutera om de kan hjälpa till att ta bort stolpen samtidigt."
Frågan är ju hur du skrev och beskrev läget och vad du ville åstadkomma? Tog du inte med var den är placerad kan du ju lägga till det och se vad det ger.D Deefred skrev:Nu har jag fått nedanstående svar från E.ON kundtjänst (lite förkortat):
Alternativt låt det vara som det är om du nu stöttat upp stolpen. Allt ser vettigt ut jämfört med många andra liknande lösningar med såna skåp så rent tekniskt går det att ha för lång tid framåt. Skåpet är ditt så på sikt är det bra med lösningen markskåp i gränsen om det kommer så långt.
Jag bad dem byta ut stolpen och väntade på vad de skulle svara.GK100 skrev:
Frågan är ju hur du skrev och beskrev läget och vad du ville åstadkomma? Tog du inte med var den är placerad kan du ju lägga till det och se vad det ger.
Alternativt låt det vara som det är om du nu stöttat upp stolpen. Allt ser vettigt ut jämfört med många andra liknande lösningar med såna skåp så rent tekniskt går det att ha för lång tid framåt. Skåpet är ditt så på sikt är det bra med lösningen markskåp i gränsen om det kommer så långt.
Om jag gör allt jobb själv lär jag behöva betala E.ON för att få servisledningen flyttad till innanför min tomtgräns.
Nej det bör du med tanke på omständigheterna i ditt fall kunna komma undan. Inte ens E.ON är helt omöjliga vsd som än brukar påstås.D Deefred skrev:
Du får skapa ett ärende för mätarflytt via någon elimstallatör om du ger dig in på att ordna ny plats.
Hur EON gör vet jag inte men dom allra flesta brukar "bjuda" på den kostnaden. Men för att få nått vettigt ska du anlita en elfirma för det är högst tveksamt om dom över huvud taget gör nått på en "privatpersons" begäran.
Sen på tangentryckningarna som vanligt.
Sen på tangentryckningarna som vanligt.
Redigerat: