A
J jonaserik skrev:
Och vad var det för fel med det som jag skrev. Utveckla det närmare

Är inte ett krav, så där är det något som nätbolag inte har någon tanke om. Pardörrar ut i fria luften ( finns då kanske flera meter ) mellan mätarplats och bakom en rygg. Så att som vanligt på forumet, ska det hänvisas till en massa paragrafer och liksom skydda sin rygg, för att kanske inte veta. Ävensom att det inte är tillämplingsbart i TS fall, ska man nog undvika att svara så.
Hej
Det var inget fel i det. Det var redan tre bra svar innan mitt så jag fyllde bara på med var man hittar information för utförande. 🙂

Sedan missförstod jag lite trådstartaren. Trodde det var en elinstallatör men jag förstår nu att det är en hyresvärd eller liknande som söker information för själva utbyggnaden.

• Gilla
ELIDI
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ryggningsavstånd osv är nog ett okänt begrepp i trådens början verkar det som. Man får tänka på att det i princip blir en servisavslutning här med sina krav också. Verkar konstigt att TS ger sig in på detta utan att kontakta någon elfirma till att m
GK100 GK100 skrev:
Ryggningsavstånd osv är nog ett okänt begrepp i trådens början verkar det som. Man får tänka på att det i princip blir en servisavslutning här med sina krav också. Verkar konstigt att TS ger sig in på detta utan att kontakta någon elfirma till att börja med.
Mätarskåpen skall flyttas ut och du tycker det är konstigt att jag funderar på hur det skall göras på bästa sätt? Skall ju inte göra det imorn och en elektriker skall ju såklart få sista ordet.

A avh67f skrev:
Hej
Det var inget fel i det. Det var redan tre bra svar innan mitt så jag fyllde bara på med var man hittar information för utförande. 🙂

Sedan missförstod jag lite trådstartaren. Trodde det var en elinstallatör men jag förstår nu att det är en hyresvärd eller liknande som söker information för själva utbyggnaden.
OK och skäms inte,en del bra svar från dig med 🙂

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
  • Elrum kan utformas som normala rum, nischer eller liknade. Dörrar ska öppnas utåt
  • Tillträde till driftrum/elrum i flerbostadshus eller liknande anpassas till elnätsföretagets rutiner för nyckelhantering i samråd med anläggningsinnehavaren.
  • Fri höjd till tak i elrummet ska vara minst 2,1 m.
  • Gångar för passage framför kopplingsutrustningar ska minst vara 0,7 m breda. Det ska alltid vara minst 0,5 m fritt utrymme för passage framför utrustningen, även när löstagbara delar eller öppna dörrar begränsar utrymmet.
  • Om mätsystem placeras i omedelbar anslutning till dörrparti krävs särskild åtgärd som hindrar att mätaren utsätts för skakningar. För att inte påverkas av vibrationer bör mätsystem inte vara fäst i samma regel som dörrparti eller invid dörrens låssida.

Något sådant där kanske kan ge lite hjälp med planeringen.

E Elias Didoff skrev:
Mätarskåpen skall flyttas ut och du tycker det är konstigt att jag funderar på hur det skall göras på bästa sätt? Skall ju inte göra det imorn och en elektriker skall ju såklart få sista ordet.
Ja självklart är det konstigt om du inte utgår från de krav som kommer med det jobbet. Eftersom du inte känner till området är det därför bäst att du börjar i eldelen och där kommer även synpunkter från nätägaren in dvs servisen och anslutning till nya platsen.

När du fått lite för ditt fall anpassad info kan du sen fundera på hur du kan bygga. Har du tur blir det då på platsen du tänkt dig. Så din grundfråga är inte möjlig att svara på ett sätt du kan ha nytta av. Då får du lägga till några skisser om nuläget och vad du vill ha och kanske några bilder så det får någon grund i ditt nuläge.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.