1 719 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Mätarskåp fasad
Sida 1 av 2
Skall flytta ut 5st mätare ut på fasaden i ett hyreshus. Hittar inget mätarskåp med plats för 5st mätare. Kan ju köpa flera mätarskåp men blir inte snyggt och dom kostar ju en hel del. Så frågan är: kan man bygga ut en liten utbyggnad med tak, väggar och en typ förrådsdörr och placera mätarna på en vanlig mätartavla?
Utmärkt ide med ett teknikrum, då kan du ha separata mätarplattor på rad och inkommande rakt igenom alla plattor om dom sätts på en rad bredvid varandra. Det behöver inte vara värme där heller.Se bara till att plattorna är godkända för för grövre inkommande,då det är fler lägenheter som ska matas.E Elias Didoff skrev:Skall flytta ut 5st mätare ut på fasaden i ett hyreshus. Hittar inget mätarskåp med plats för 5st mätare. Kan ju köpa flera mätarskåp men blir inte snyggt och dom kostar en hel del. Så frågan är: kan man bygga ut en liten utbyggnad med tak, väggar och en typ förrådsdörr och placera mätarna på en vanlig mätartavla?
Ok! Hörde nått om att det va krav på att dörren skulle vara plåt och att den skulle ha ett speciellt lås. Stämmer det eller kan jag sätta en vanlig dörr? Tanken va att ”utbyggnaden bara skall vara ca 50cm djup och någon meter bred så man får plats med mätartavlorna.J jonaserik skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Värt att tänka på när man bygger är att det finns tillräckligt utrymme för montering men även för betjäning och underhåll.E Elias Didoff skrev:
Har du varit i kontakt med tex Garo eller någon annan tillverkare om det går att beställa ett skåp med plats för 5-6 mätare, "kundanpassat"?
Jepp lite kraftigare dörrar är nog inte fel, sen det plats för att jobba där. Pardörrar varav den ena med skjutregel uppe och nere, då går det att öppna båda dörrarna. Bara sätta skylt på dörren, livsfarlig spänning.E Elias Didoff skrev:
https://www.google.com/search?q=skj...ed=0ahUKEwiPgtPFiqiLAxXYHRAIHScrARQQ4dUDCBE&u
Beskrivning och utförande av elrum finns i SS 437 01 02.
Gångar för manöver och skötsel finns även i 729 i elinstallationsreglerna.
Du får nog höra med nätbolaget hur de vill göra med lås till utrymmet. Är du auktoriserad installatör när du pysslar med detta?
Gångar för manöver och skötsel finns även i 729 i elinstallationsreglerna.
Du får nog höra med nätbolaget hur de vill göra med lås till utrymmet. Är du auktoriserad installatör när du pysslar med detta?
Nej. Pysslar inte med detta men skall det byggas ett utrymme för mätartavlor så gör ju knappast en elektriker detA avh67f skrev:
Och vad var det för fel med det som jag skrev. Utveckla det närmareA avh67f skrev:
Är inte ett krav, så där är det något som nätbolag inte har någon tanke om. Pardörrar ut i fria luften ( finns då kanske flera meter ) mellan mätarplats och bakom en rygg. Så att som vanligt på forumet, ska det hänvisas till en massa paragrafer och liksom skydda sin rygg, för att kanske inte veta. Ävensom att det inte är tillämplingsbart i TS fall, ska man nog undvika att svara så.
Ryggningsavstånd osv är nog ett okänt begrepp i trådens början verkar det som. Man får tänka på att det i princip blir en servisavslutning här med sina krav också. Verkar konstigt att TS ger sig in på detta utan att kontakta någon elfirma till att börja med.Panor82 skrev:
Nej men du får ju börja i den elektriska änden med hur det kan lösas och då faller vad/hur du ska bygga ut naturligt. Det du beskriver i #1 är udda och bär lätt iväg bort i tok om du inte börjar resonemanget med en elfirma.E Elias Didoff skrev:
Mig veterligen finns det bara markmätarskåp och fasadmätarskåp med max 2 platser. Sen finns mätarblock med plats för upp till 9 stycken mätare, dom ska dock sitta inomhus.
Om du väljer att flytta på mätarna kommer troligen nätägaren att ha åsikter om åtkomst till dom. Nu bor vi i en vanlig villa men hade våran mätare på övervåningen och jag ville flytta ut den. Fick inte flytta ner den i källaren utan var tvungen att flytta ut den utomhus så nätägaren hade möjlighet att ha åtkomst till den även när man inte är hemma. Jag vägrade ha ett fult skåp hängande på fasaden så valde att markmätarskåp från Garo istället. som inte stör vid ombyggnad/renovering/underhåll.
Om du väljer att flytta på mätarna kommer troligen nätägaren att ha åsikter om åtkomst till dom. Nu bor vi i en vanlig villa men hade våran mätare på övervåningen och jag ville flytta ut den. Fick inte flytta ner den i källaren utan var tvungen att flytta ut den utomhus så nätägaren hade möjlighet att ha åtkomst till den även när man inte är hemma. Jag vägrade ha ett fult skåp hängande på fasaden så valde att markmätarskåp från Garo istället. som inte stör vid ombyggnad/renovering/underhåll.
Att en elektriker inte kan flytta på ”sladdarna” är jag inte orolig för. Men mätarna skall flyttas ut och då var frågan om man kunde sätta mätarna i ett tätt utrymme på utsidan istället för att sätta dit 5 mätarskåp.GK100 skrev:
Ingen ko på isen, fortsätt som tänker och prata med elektriker som du måste ha iaf. Det är den delen med inkommande som det måste till ett kabelrör för, minsta dim 110 guling, innan ett golv ska dit.E Elias Didoff skrev: