N
Hej.
Kommer ha en FLVP i bottenplan, golvvärme i båda plan.

Hade tänkt 28mm från FLVPn ut till ett T och sen 22 till fördelarna. Men vad gör det för nytta med 28mm när slangarna o utgångarna på FLVPn är 22mm ?

Det borde väl isåfall nästan vara bättre att köra 22mm hela vägen ?

N nova383 skrev:
Hej.
Kommer ha en FLVP i bottenplan, golvvärme i båda plan.

Hade tänkt 28mm från FLVPn ut till ett T och sen 22 till fördelarna. Men vad gör det för nytta med 28mm när slangarna o utgångarna på FLVPn är 22mm ?

Det borde väl isåfall nästan vara bättre att köra 22mm hela vägen ?
Ingen expert, men det krävs högre tryck för att uppnå samma flöde när rördiametern är mindre. Det känns att det är värt att överväga att ha större diameter till övervåningen eftersom det redan krävs högre tryck för att nå övervåningen.

Behöver man 28 mm rör i värmesystemet så har man förmodligen valt helt fel typ av värmepump när man väljer en FLVP då FLVP bara har kapacitet att värma moderna mycket välisolerade hus med litet energibehov. Det är en annan sak om man har en mellanstor eller stor bergvärmepump eller luftvattenvärmepump.

N
J Josth skrev:
Behöver man 28 mm rör i värmesystemet så har man förmodligen valt helt fel typ av värmepump när man väljer en FLVP då FLVP bara har kapacitet att värma moderna mycket välisolerade hus med litet energibehov. Det är en annan sak om man har en mellanstor eller stor bergvärmepump eller luftvattenvärmepump.
Ja, det är ett litet välisolerat nybygge. Flvpn är utsorterade/bestämd via energibalanaberäkning.

B
Tryckfallet i en 28mm ledning är klart lägre än en 22mm ledning. Så visst gör det lite nytta med 28mm, även om hela ledningen inte är 28mm.

Däremot så kan man ju föra över en hel del energi i en 22mm ledning, och en flvp i ett nybygge brukar inte vara på så värst många kW, så jag är lite tveksam till om 28mm verkligen behövs? Det sparar några W på pumpen om man överdimensionerar, så bortsett från kostnaden vid installation är ju grövre ledning att föredra i alla lägen.

Vilken modell av flvp ska ni ha?

N
B BSOD skrev:
Tryckfallet i en 28mm ledning är klart lägre än en 22mm ledning. Så visst gör det lite nytta med 28mm, även om hela ledningen inte är 28mm.

Däremot så kan man ju föra över en hel del energi i en 22mm ledning, och en flvp i ett nybygge brukar inte vara på så värst många kW, så jag är lite tveksam till om 28mm verkligen behövs? Det sparar några W på pumpen om man överdimensionerar, så bortsett från kostnaden vid installation är ju grövre ledning att föredra i alla lägen.

Vilken modell av flvp ska ni ha?
Allt är beräknat med en ComfortZone EX 50L / RX50L. och jag måste ha en lågbyggd så det finns inte så många andra alternativ. Men... (kom på det nu) denna ska ju kopplas mot en acc.tank, Den kanske har större utlopp/ledningar....hmmmm . Tänkt mig en Strömsnäs KV300 där.

B
Den har 22mm röranslutning, vilket indikerar att 22mm räcker. Kompressorn är på knappa 5kW, men räknar man på extremfallet med 6kW elpatron och kompressor på max kommer man upp i 11kW. Ni har säkert inte 11kW behov i huset antar jag. Nybyggen brukar ha låga behov.

Med maxflödet 33l/min så innebär det knappt 5c delta T, vilket är rätt normalt. Det motsvarar 1.75m/s vid extremfallet med 22mm cu. 28mm cu låter som sagt bara överdimensionerat.

Jo acktankar brukar ha stora anslutningar. Det beror delvis på att man I acktankssammanhang ofta vill ha god skiktning I tanken, och för att få det håller väldigt låga hastigheter på rör in och ut ur tanken. Det är säkert 50 anslutningar på tanken för att möjliggöra det.

Det känns fortfarande som matarledningen till gv fördelaren gott kan vara 22mm cu.

Det är runt 40kr/m I prisskillnad, och 28mm kopplingar är lite dyrare, lite jobbigare att jobba med. Men det är inte så stora pengar det rör sig om på det stora hela.

• Gilla
nova383
  • Laddar…
N
Det får bli 22mm kopparrör. 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.